Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mumimamma

Jeg er gravid i uke 19. På Mandag var jeg hos legen på ul og alt så bra ut med barnet, men legen bemerket at jeg har en stor livmor og da han så meg gjettet han på at jeg var to måneder til på vei...

Jeg er litt bekymret for dette. Hva kan det bety at han sier at livmora er stor?

En annen ting er at siden han bruker ul ved hver undersøkelse tar han ikke urinprøve, måler blodtrykk og slikt. Han konstatererat alt er bra med foster og det er det. Jeg vil nødig syte og klage, men ryggen min er fryktelig vond. Til dette svarte han bare at graviditet ikke er noen sykdom..

Jeg blir så i tvil, på den ene siden er mannen spesialist i fostermedeisin, men han orker slett ikke sjekke om alt er bra med meg. Siden jeg er 2-gangs fødende ba han meg komme tilbake i slutten av Juli måned og det var det. Jeg synes det er fryktelig lenge å gå uten legeundersøkelse. Det er 9 år siden forrige fødsel så på et måte er jeg førstegangsfødende igjen...

Dette ble visst mye på en gang, takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22782-stor-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elapela

Da jeg gikk gravid med min sønn som nå er 14 mnd. sa både legen og jordmora at jeg kanskje ventet tvillinger fordi jeg hadde større livmor enn forventet i forhold til hvor langt jeg var på vei. Dette stemte jo ikke, men jeg fikk en stor gutt som var 4550 gr. ved fødselen. Nå er jeg gravid igjen, og jammen presterte ikke legen å si det samme igjen. Da måtte jeg jo fortelle hva han og jordmora hadde sagt sist, og da bare lo han!! Jeg regner derfor med at jeg får et stort barn igjen om jeg går tiden ut. Sist gikk jeg 16 dager over terminen og ble satt på drypp. Tror ikke du trenger bekymre deg om at livmora de er stor!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22782-stor-livmor/#findComment-96873
Del på andre sider

Rhea Silvia

Jeg har vert stor ved begge mine svangerskap, begge gangene har faktisk jordmor lurt om det var tvillinger. Barna mine har ikke vert spesielt store.

Men jeg synes det hørtes lenge ut å vente helt til slutten av juli med legebesøk? Går du til jordmor i mellomtiden da?

Her jeg bor er det vanlig med legekontroll først så minst engang til jordmor før UL i uke 18 og så ny legekontroll ca uke 24. Ny legekontroll i uke 28 og 34, i mellomtiden går man til kontroll hos jordmor.

Jordmora jeg hadde sist ville hal like mange kontroller for dem som hadde født før som førstegangsfødende, med mindre den gravdie selv ville noe annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22782-stor-livmor/#findComment-96877
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke tvil om at det må ha oppstått en misforståelse her, mellom deg og legen. Det er klart at en gravid skal få tilbud om å gå til svangerskapskontroll hver måned til man er 32 uker, deretter hver 14. dag, og så ukentlig siste måned. Dette er standard opplegg som alle innen bransjen er inneforstått med. Dette har du krav på. Dessuten innebærer en fullverdig svangerskapskontroll at man følger med på barnets utvikling ved å sjekke fosterlyd, måle SF-mål, det er ikke vanlig eller nødvendig med hyppige ultralydmålinger. Når det gjelder den gravide, skal man sjekke blodtrykk, urin og kontrollere vekt med jevne mellomrom. Hvis mannen er spesialist på fostermedisin, vet han også at han må ta vare på den gravide. Jeg kan ikke skjønne annet. Hvis du er usikker på om han er den rette å gå til, synes jeg at du bør undersøke mulighetene for å få en annen lege, samtidig som du helt sikkert ville ha glede av å gå til en jordmor også. En kombinasjon av lege/jordmor er helt klart noe vi anbefaler.

Du bør komme deg til ny kontroll innen en måned, enten hos lege eller jordmor. Har du vondt i ryggen og trenger hjelp/råd, evt. sykemelding, synes jeg du skal få en time før.

Når legen din sier at magen ser veldig stor ut, lurer jeg på om han sa det kun ut i fra det han så, eller sjekket han SF-mål? Det utvendige inntrykket av livmoren skal man ikke la seg lure av. Det er veldig varierende hvor stor man blir i magen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22782-stor-livmor/#findComment-97097
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...