Gå til innhold

Sjalusi rundt hennes fortid gjør meg gal.

Anbefalte innlegg

La meg først si dette er noe jeg er veldig fortvilet over og er like desperat etter å få hjelp som jeg er sjalu.

Flere tidligere forhold har gått i dass pgs min sjalusi.

Vanskelig å forklare hva som egentlig skjer men gradvis spiser dette seg inn over meg og til slutt er jeg komplett sjalu, spesielt på hennes tildigere partnere noe som er fryktelig dumt men noe jeg ikke har kontroll over. :(

Blir helt opphengt i fortiden og jeg var så dum å spurte min nåværende kjæreste hvor mange hun har hatt sex med, holdt på å gå i bakken når hun svarte.

35-40stk og hun er 27. Det må være mange. Det ble selvsagt problemer ut av det. Har mistet respekten for henne og tenkte endel stygge tanker. Og nå er jeg mer sjalu, deppa, og forbanna om hverandre enn noengang.

Hun prøver jo så godt hun kan å trøste meg og være snill men jeg blir kvalm bare jeg er nærmere enn 5 meter.

Håper noen har tips til hva jeg kan gjøre for noe, trenger jeg å gå til psykolog, finnes det noe kurs eller hva?

Begynner å frykte jeg aldri kommer til å klare å slappe av i ett forhold så da må jeg forbli singel resten av livet.

Først og fremst håper jeg å bli frisk så vi kan redde forholdet, det var så fint i en stund.

Fortsetter under...

Hvor mange har du hatt selv da?

Nei, dette kommer du ikke over uten profesjonell hjelp over lang tid.

Søk deg til en psykolog som behersker og driver med kognitiv terapi.

I tillegg kan du ha nytte av små doser antipsykotisk/antiskeptisk medisin. Trilafon 4 mg kan gjøre underverker og gir nesten aldri bivirkninger.

Kanskje er toget allerede gått for dette forholdet. Kanskje skal du ta en singelperiode på et år eller to mens du går i terapi?

Det kan godt hende du trenger hjelp av en eller annen form, men medisinering er kanskje litt drastisk. Det er ikke uvanlig at man kan føle et stikk av sjalusi ved tanken på partnerens tidligere kjærester eller seksualpartnere, og jeg er faktisk enig i at 35-40 stykker er mange.

Men du har tross alt ikke mer enn to valg, så vidt jeg ser det. Enten akseptere hennes fortid (du har uansett ikke noe med hva hun gjorde før hun traff deg) og stole på henne og stole på at fortiden hennes er et tilbakelagt kapittel, og at hun ikke vil falle tilbake til sin gamle livsstil, eller du kan dumpe henne og finne deg en jomfru.

Take it or leave it!

Gjest Titanusu

Er enig med Ugga Bugga som skriver at du har to valg... Hvis det virkelig er så vanskelig for deg å leve med dette, er det kanskje bedre å kutte ut?

Jeg er selv en jente på 28 som vel har hatt omtrent det samme antallet sexpartnere. Og jeg kan jo forsøke å fortelle deg at jeg ikke føler meg som verdens største tøyte allikevel. Men det har vel kanskje vært slik at jeg har reist mye, festet mye og levd livet i lange singelperioder - og det er vel gjerne da jeg har hatt en del sex.

MEN - jeg vil jo gjerne finne "mannen i mitt liv" og når jeg gjør det, kommer jeg jo selvsagt til å være trofast og sla meg til ro. Jeg var nettopp superforelsket (i et forhold som dessverre ikke varte) og jeg kan forsikre deg om at det siste jeg tenkte på var andre menn!

Forøvrig har ikke dette vært et problem i mine siste to forhold: den siste fyren hadde ligget med over 200 stykker i sin meget hektiske ungdomsperiode og den nest siste hadde omtrent like mange som meg... Og det plagde selvfølgelig ikke meg :)

Håper det ordner seg for dere..

aroma1365380588

Må bare få si at jeg forstår deg så godt.Jeg antar at du skulle ønsket at det bare var deg hun hadde ligget med, og du klarer ikke få ut av hodet alle de som har lagt med henne, ikke sant?

Jeg synest også det er fryktelig vanskelig å takle at min mann har ligget med andre enn meg.Og jeg har jo også ligget med andre enn min mann før jeg traff han. Husk at man trenger ikke elske dem man ligger med. Prøv å skill mellom kjærlighet,elske og sex.Jeg har f.eks lagt med menn jeg overhodet ikke elsker, men rett og slett for spenning og kåthets skyld.Dumt men sant. Når jeg traff min mann var sexen en helt annen. Den er mye mer begjærlig og mye bedre fordi jeg elsker den jeg ligger med.

Kjærlighet sammen med sex er toppen!

Annonse

Er enig med Ugga Bugga som skriver at du har to valg... Hvis det virkelig er så vanskelig for deg å leve med dette, er det kanskje bedre å kutte ut?

Jeg er selv en jente på 28 som vel har hatt omtrent det samme antallet sexpartnere. Og jeg kan jo forsøke å fortelle deg at jeg ikke føler meg som verdens største tøyte allikevel. Men det har vel kanskje vært slik at jeg har reist mye, festet mye og levd livet i lange singelperioder - og det er vel gjerne da jeg har hatt en del sex.

MEN - jeg vil jo gjerne finne "mannen i mitt liv" og når jeg gjør det, kommer jeg jo selvsagt til å være trofast og sla meg til ro. Jeg var nettopp superforelsket (i et forhold som dessverre ikke varte) og jeg kan forsikre deg om at det siste jeg tenkte på var andre menn!

Forøvrig har ikke dette vært et problem i mine siste to forhold: den siste fyren hadde ligget med over 200 stykker i sin meget hektiske ungdomsperiode og den nest siste hadde omtrent like mange som meg... Og det plagde selvfølgelig ikke meg :)

Håper det ordner seg for dere..

Fyy fader så ekkelt.

Hvor mange har du hatt selv da?

Nei, dette kommer du ikke over uten profesjonell hjelp over lang tid.

Søk deg til en psykolog som behersker og driver med kognitiv terapi.

I tillegg kan du ha nytte av små doser antipsykotisk/antiskeptisk medisin. Trilafon 4 mg kan gjøre underverker og gir nesten aldri bivirkninger.

Kanskje er toget allerede gått for dette forholdet. Kanskje skal du ta en singelperiode på et år eller to mens du går i terapi?

3stk. liker best å vente med sex til det er ett seriøst forhold. å ligge med alt jeg kommer over er utenkelig for meg.

Skal nevne det for legen, har bestilt time. Regner med han ordner med en eventuell henvisning.

Kanskje du og jeg skulle blitt sammen. jeg har bare hatt 2 og jeg reagerer også dårlig på at en partner har hatt mange før meg.

Tror jeg skulle klart å styre meg når det var 2 :) Jeg mener det sier noe veldig negativt om en person som ligger med alt som kryper og går.

Gjest Ulvinnen

3stk. liker best å vente med sex til det er ett seriøst forhold. å ligge med alt jeg kommer over er utenkelig for meg.

Skal nevne det for legen, har bestilt time. Regner med han ordner med en eventuell henvisning.

Henvisning fordi du ikke liker at partneren din har hatt et stort antall sexpartnere?

Det høres helt feil ut.

hei på deg, la meg først fortelle at sjalusi oppstår pga usikkerhet rundt egen person, det er ting som gjør at man ikke har selvtillit nok til å stole på seg selv og sin egen dømmekraft.

Tvangstanker kommer snikende inn på deg og sliter både deg og din partner ut.

Jeg vil gjerne fortelle litt om min egen situasjon, jeg anser meg selv som normal sjalu person,dvs alle opplever en eller annen form for sjalusi i et forhold,å påstå noen annet vil være galt etter min mening.

Jeg er sammen med en asiatisk dame som er meget sjalu, men jeg har lært av i mange kulturer fra asia er jentene under oppveksten fortalt om menns oppførsel,samt at menn ikke er monogame fra naturen sin side.Jeg har selv blitt fortalt dette av min kjæreste.

Når asiatiske damer kommer til norge og ser hvordan norske damer lever sitt liv føler de seg tilside satt,usikre,og sjalusien eksploderer.Dette er min teori og ikke nødvendigvis riktig, men kjenner flere i min situasjon som bekrefter det samme.

Men til din situasjon,jeg opplevde nylig en sterk følelse av sjalusi selv,kjæresten min er meget flott å se på osv..og jeg opplevde ting som jeg ikke visste jeg var i stand til å føle eller trodde skulle hende meg, at jeg skulle sitte der som en idiot og være sjalu.

Dette førte til at jeg oppførte meg som en drittsekk ovenfor henne, sa vonde ting og såret henne veldig.

Men det hun svarte meg var at : du er sjalu fordi du elsker meg, og det gjør meg glad,og da fikk jeg selv en aha opplevelse om at jeg faktisk har så sterke følelser for henne og følte meg mye bedre,ble roligere og måtte egentlig smile litt av meg selv selv dette var alvorlig nok som det var.

For meg har dette handlet om å erkjenne at : ja jeg er sjalu fordi jeg elsker min kjæreste og nå opplever jeg ikke den sterke sjalusi følelsen lenger, fordi jeg har kommet til enighet med meg selv.

Men å snakke om dette med din partner, fortelle hvordan du opplever ting er viktig.

En annen ting hvordan hun takler dette ovenfor deg, jeg tror at dersom hun virkelig elsker deg så spiller hun sine kort riktig og kan hjelpe deg med din egen selvtillit, for det er faktisk det som dette dreier seg om.Det kan være små detaljer som kan gjøre dempe din sjalusi, du vil alltid være en sjalu person men du skal leve og dermed forsøke å kontrollere sjalusien.

Mulig jeg er helt på trynet her men det har faktisk hjulpet meg å skrive dette innlegget, jeg håper virkelig du fikser dette.

Annonse

Gjest Ulvinnen

Kan du utdype? Det kan være jeg får noen gode råd fra en profesjonell person? Mener det ikke skader å prøve ?

Det jeg mener er at det ikke er unormalt å reagere på at partneren har hatt mange sexpartnere.

Hadde du levd for en generasjon siden, så hadde det mest normale vært å ikke hatt andre før man giftet seg.

Det finnes fortsatt mange jenter der ute som ikke har hatt mange partnere.

Så jeg syns ikke du skal se på deg selv som unormal.

Tror jeg skulle klart å styre meg når det var 2 :) Jeg mener det sier noe veldig negativt om en person som ligger med alt som kryper og går.

Og hva sier det om personen, da? Bortsett fra at de mest sannsynlig liker sex og tiltrekker seg mange potensielle...

Og hva sier det om personen, da? Bortsett fra at de mest sannsynlig liker sex og tiltrekker seg mange potensielle...

Det sier at de er billige og horete. Sex er ikke noe man skal dele ut til enhver frivillig. Husker de billige jentene som knullet halve skolen, det var spesielle personer og de har ikke lykkes spesielt godt seinere.

Slike personer som sier de kan være trofaste om de vil har jeg veldig vanskelig for å stole på, med god grunn!

Gjest ronjadottir

Hei,jeg har noen spørsmål til deg faktisk :-) Du skjønner det at slik du agerer mot hun du er glad i, slik agerer min kjæreste til en viss grad mot meg. Jeg vet at han er temmelig sjalu og at dette har ødelagt alle hans andre forhold.

Jeg følte meg i grunn heldig, for han har ikke agert så voldsomt sjalu mot meg. Faktisk så hender det at jeg egentlig ikke tror noe på at han er noe sjalu. Han har heller aldri sagt noe om antall sexpartnere jeg har hatt (jeg er 30 år og har hatt fem inkludert med han) Men i forrige uke skjedde noe som fikk meg til å lure om han ser på meg som en hore eller noe for bare jeg nevner et guttenavn (fra fortiden),så sier han "Du har vel ligget med han også,du" Også passer han på sett og vis å nevne det ene navnet i lang tid etterpå. Nesten i enhver samtale vi har. Og han er veldig sarkastisk og spydig mot meg. Noe som sårer meg, for det får meg til å tro at 5 partnere (inkludert han) er så mange at han nesten blir kvalm av meg også (slik du beskrev hva du følte for kjæresten din).

Så over til mine spørsmål: Hvis kjæresten din hadde hatt samme antall som meg. Ville du ha blitt kvalm da også? Og er du slik som kjæresten min at du faktisk forsøker å skjule sjalusien din,men så kommer du da til et punkt hvor du ikke greier dette mer? Og når du er sjalu. Forakter du da egentlig kjæresten din eller de fortidige mennene hennes? Når du er sarkastisk mot henne (hvis du er det?) Gjør du det for å såre henne? I såfall hvorfor?

Og er det slik til syvende og sist at det du føler bunner ut i frykten for å MISTE henne? Er det der det ligger??

Håper at du gidder å svare meg på dette :-)

Det sier at de er billige og horete. Sex er ikke noe man skal dele ut til enhver frivillig. Husker de billige jentene som knullet halve skolen, det var spesielle personer og de har ikke lykkes spesielt godt seinere.

Slike personer som sier de kan være trofaste om de vil har jeg veldig vanskelig for å stole på, med god grunn!

Jeg synes holdningen din er ganske forkastelig. Alle som ikke har ditt syn på sex er billige og horete? Det finnes mange som mener at sex er til for å nytes, enten man er i et forhold eller ikke. Så lenge man ikke sårer noen og er ærlig mot de det gjelder, så er det ingenting galt i å ha mye sex.

Jeg hadde ikke orket å være sammen med noen som deg og kan ikke tro at du har delt denne meningen med kjæresten din og hun orker å være sammen med noen som tenker slik om henne.

Hei,jeg har noen spørsmål til deg faktisk :-) Du skjønner det at slik du agerer mot hun du er glad i, slik agerer min kjæreste til en viss grad mot meg. Jeg vet at han er temmelig sjalu og at dette har ødelagt alle hans andre forhold.

Jeg følte meg i grunn heldig, for han har ikke agert så voldsomt sjalu mot meg. Faktisk så hender det at jeg egentlig ikke tror noe på at han er noe sjalu. Han har heller aldri sagt noe om antall sexpartnere jeg har hatt (jeg er 30 år og har hatt fem inkludert med han) Men i forrige uke skjedde noe som fikk meg til å lure om han ser på meg som en hore eller noe for bare jeg nevner et guttenavn (fra fortiden),så sier han "Du har vel ligget med han også,du" Også passer han på sett og vis å nevne det ene navnet i lang tid etterpå. Nesten i enhver samtale vi har. Og han er veldig sarkastisk og spydig mot meg. Noe som sårer meg, for det får meg til å tro at 5 partnere (inkludert han) er så mange at han nesten blir kvalm av meg også (slik du beskrev hva du følte for kjæresten din).

Så over til mine spørsmål: Hvis kjæresten din hadde hatt samme antall som meg. Ville du ha blitt kvalm da også? Og er du slik som kjæresten min at du faktisk forsøker å skjule sjalusien din,men så kommer du da til et punkt hvor du ikke greier dette mer? Og når du er sjalu. Forakter du da egentlig kjæresten din eller de fortidige mennene hennes? Når du er sarkastisk mot henne (hvis du er det?) Gjør du det for å såre henne? I såfall hvorfor?

Og er det slik til syvende og sist at det du føler bunner ut i frykten for å MISTE henne? Er det der det ligger??

Håper at du gidder å svare meg på dette :-)

Klart jeg skal svare deg :) Nei. 5stk vil jeg si er greit for en 30åring og ville ikke reagert så kraftig, noe annet er det når hver 3 gutt man møter på gata har hatt sex med kjæresten.

Kjenner meg godt igjen i det du skrev og jeg prøver å skjule eller dytte sjalusien ut av hodet men det kommer til ett punkt hvor det tar overhånd, når de har hatt veldig mange er jeg ekstrem.

Hater alle involverte nå men mest meg selv fordi jeg er slik. Sårer ikke, holder det verste inni meg.

Det er nok at jeg er redd for å bli forlatt, litt ironisk at jeg er den som driver bort. Vet ikke helt. Mye irrasjonelle tanker som flyr gjennom hodet når jeg er slik. Omtrent bare det faktisk.

Dett blir ikke lett framover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...