Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det langt frem, men sett at kjæresten og jeg flytter sammen og gifter oss. Han har ingen egne barn så hans foreldre vil være hans livsarvinger. Hva om han skulle gå bort før ham og vi sitter i felles hus? Vil de være hans livsarvinger også om han er gift? Slik at jeg evt. måtte kjøpe ut dem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, de vil være hans livsarvinger også etter at dere er gift. Derfor er det viktig at han skriver testamente der han setter deg som arving.

Men jeg er ikke sikker på om han kan sette opp deg som enearving eller ikke, når det er foreldrene hans som er livsarvingene og ikke barn.

Gjest Persille
Skrevet

Ja, de vil være hans arvinger selv om han er gift.

Han må skrive testamente, og så må dere blir enige om å sitte i uskiftet bo om han faller fra først. Det vil jo være svært ugunstig om dere gjør det om du faller fra først, for det vil si at dine barn ikke får arven sin før han dør...

Men jeg tror foreldrene bare er livsarvinger dersom han ikke testamenterer arven til noen andre? Jeg tror barn er de eneste som SKAL arve, men jeg er ikke sikker...

Om jeg har rett - så kan han jo testamentere alt til dine barn, som kanskje ville vært naturlig om dere gifter dere etc - men at dere da har en felles avtale om uskiftet bo.

Skrevet

Jeg ser utfra andre svar her at de fortsatt er livsarvingene hans. Men han kan lage et testamente som gjør deg til enearving (evt. til dine barn).

Skrevet

Ja, de vil være hans arvinger selv om han er gift.

Han må skrive testamente, og så må dere blir enige om å sitte i uskiftet bo om han faller fra først. Det vil jo være svært ugunstig om dere gjør det om du faller fra først, for det vil si at dine barn ikke får arven sin før han dør...

Men jeg tror foreldrene bare er livsarvinger dersom han ikke testamenterer arven til noen andre? Jeg tror barn er de eneste som SKAL arve, men jeg er ikke sikker...

Om jeg har rett - så kan han jo testamentere alt til dine barn, som kanskje ville vært naturlig om dere gifter dere etc - men at dere da har en felles avtale om uskiftet bo.

De ville jo fått min del av boet om jeg hadde gått bort først?

Men nå blir det veldig lite trolig aktuelt mens ungene er små da. :o)

Skrevet

Jeg ser utfra andre svar her at de fortsatt er livsarvingene hans. Men han kan lage et testamente som gjør deg til enearving (evt. til dine barn).

Men hva med pliktdelsarven? Trodde ikke man kunne utelate livsarvinger for absolutt alt?

Skrevet

Nei nei, de er IKKE hans livsarvinger!

Livsarvinger = arvinger i rett NEDstigende linje. Dvs barn, barnebarn etc.

Men ettersom han ikke har livsarvinger, så er hans foreldre hans legalarvinger, dvs at dersom han ikke skriver testamente, vil arven etter ham gå til foreldrene (halvpart på hver).

Det ar foreldrene ikke er livsarvinger betyr at de ikke er beskyttet av lovens regel om minstearv. han kan derfor fritt testamentere bort alt han eier til andre enn dem.

Skrevet

Men hva med pliktdelsarven? Trodde ikke man kunne utelate livsarvinger for absolutt alt?

Jeg er 99% sikker på at det kun er ektefelle og barn man ikke kan utelate fra testamentet.

Skrevet

Livsarvinger har kun den som har barn.

Din samboers arvinger etter loven vil være hans foreldre.

Med andre ord: om han ikke foretar seg noe tilfaller alt hans foreldre.

Fordi han ikke har barn/livsarvinger kan han ved testamente fritt råde over det han etterlater seg. (Ingen pliktdelsarv til barn.)

Skrevet

Foreldre kalles ikke livsarvinger (det er kun etterkommere), det heter visstnok "Andre arvegangsklasse".

Gjest Persille
Skrevet

De ville jo fått min del av boet om jeg hadde gått bort først?

Men nå blir det veldig lite trolig aktuelt mens ungene er små da. :o)

"De ville jo fått min del av boet om jeg hadde gått bort først?"

Nei, ikke om dere har gjensidig avtale om usikftet bo. Da beholder gjenlevende part alt frem til h*n dør, og så arver de som skal arve...

Det er jo gjerne sånn gifte foreldre gjør det - det ville vært urimelig om mor på 85 skal kjøpe ut barna når far på 92 dør f.eks....

Skrevet

Livsarvinger har kun den som har barn.

Din samboers arvinger etter loven vil være hans foreldre.

Med andre ord: om han ikke foretar seg noe tilfaller alt hans foreldre.

Fordi han ikke har barn/livsarvinger kan han ved testamente fritt råde over det han etterlater seg. (Ingen pliktdelsarv til barn.)

Ok, det gjør det jo adskillig enklere. :o)

Skrevet

Men ettersom han ikke har livsarvinger, så er hans foreldre hans legalarvinger, dvs at dersom han ikke skriver testamente, vil arven etter ham gå til foreldrene (halvpart på hver).

Det ar foreldrene ikke er livsarvinger betyr at de ikke er beskyttet av lovens regel om minstearv. han kan derfor fritt testamentere bort alt han eier til andre enn dem.

Ettersom jeg kan se vil hans foreldre arve halvparten av hans del av boet, ikke halvparten hver... Når arvelater er gift.

Skrevet

"De ville jo fått min del av boet om jeg hadde gått bort først?"

Nei, ikke om dere har gjensidig avtale om usikftet bo. Da beholder gjenlevende part alt frem til h*n dør, og så arver de som skal arve...

Det er jo gjerne sånn gifte foreldre gjør det - det ville vært urimelig om mor på 85 skal kjøpe ut barna når far på 92 dør f.eks....

Jo, men jeg tenkte mer i ung alder jeg da... Litt kjedelig å måtte vente i kanskje 30 år på morsarven sin?!

Jaja, det der er laaaangt frem i alle fulle fall! :o) Men greit å vite litt alikevel da.

Skrevet

Tillegg:

Så ikke at du skrev om evt giftermål. Det er kun dersom dere er samboere at hans foreldre arver alt. Er dere gift, arver du halvparten av hans arvelodd.

Skrevet

Ettersom jeg kan se vil hans foreldre arve halvparten av hans del av boet, ikke halvparten hver... Når arvelater er gift.

Jeg tror det morsan mener er at hans foreldre vil arve hver sin fjerdedel av boet, altså halvparten hver av halvparten. :o)

Skrevet

Ja, jeg fikk ikke med meg opplysningen om giftermål i hovedinnlegget! :-) Snakket ut fra samboere.

Skrevet

Jeg tror det morsan mener er at hans foreldre vil arve hver sin fjerdedel av boet, altså halvparten hver av halvparten. :o)

morsan fikk ikke med seg evt gfiftermål! ;-)

Gjest Persille
Skrevet

Jo, men jeg tenkte mer i ung alder jeg da... Litt kjedelig å måtte vente i kanskje 30 år på morsarven sin?!

Jaja, det der er laaaangt frem i alle fulle fall! :o) Men greit å vite litt alikevel da.

Ja, og det er derfor jeg sier at dere kan lage en avtale om at du sitter i uskiftet bo - og ikke han.

Dersom han dør, så arver du "alt" inntil du dør - dersom du dør, så arver dine barn umiddelbart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...