Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hva med pliktdelsarven? Trodde ikke man kunne utelate livsarvinger for absolutt alt?

http://paragrafen.no/?id=25

Utfra denne artikkelen ser det ut til at barna (evt. barnebarn og oldebarn) er de eneste som har krav på arv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva med pliktdelsarven? Trodde ikke man kunne utelate livsarvinger for absolutt alt?

Man kan ikke frata livarvinger enhver arv, , men så er da foreldrene hans heller ikke livsarvinger! ;-)

aroma1365380588
Skrevet

Tror det er litt misforståelser her. Foreldre er ikke direkte livsarvinger, det er derimot barna hans hvis han får det. Og din mann er livsarvingene til sine foreldre. Gifter du deg med han,og han faller fra uten å ha fått barn, arver du halvparten av hans del.Men likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Får dere fellesbarn, er de arvinger, mens du har rett til å sitte i uskiftet bo med deres arvedeldel (3/4 deler)

Skrevet

Ok, det gjør det jo adskillig enklere. :o)

En presisering: Jeg svarte utfra at dere "kun" er samboere.

Om dere gifter dere vil du automatisk arve halvparten, dog minst 6 ganger grunnbeløpet. Altså, etterlatt ektemake arver alt opp til 6 x grunnbeløpet.

Dette er lovens regel om ikke annet er bestemt i testament.

Om avdøde verken hadde barn, foreldre i live eller søsken arver etterlatte ektefelle automatisk alt. Selvsagt fremdeles forutsatt at annet ikke er bestemt i testament.

Skrevet

En presisering: Jeg svarte utfra at dere "kun" er samboere.

Om dere gifter dere vil du automatisk arve halvparten, dog minst 6 ganger grunnbeløpet. Altså, etterlatt ektemake arver alt opp til 6 x grunnbeløpet.

Dette er lovens regel om ikke annet er bestemt i testament.

Om avdøde verken hadde barn, foreldre i live eller søsken arver etterlatte ektefelle automatisk alt. Selvsagt fremdeles forutsatt at annet ikke er bestemt i testament.

Søsken er vel ikke automatisk arvinger? Det går vel bare i rett opp- og nedadstigende linje?

Skrevet

Søsken er vel ikke automatisk arvinger? Det går vel bare i rett opp- og nedadstigende linje?

Jo, hvis en ugift barnløs person uten testamente dør, og en eller begge foreldrene også er døde, vil søsken arve.

den opprinnelige m&m
Skrevet

De ville jo fått min del av boet om jeg hadde gått bort først?

Men nå blir det veldig lite trolig aktuelt mens ungene er små da. :o)

Hvis dere er gift og du går bort først har barna dine krav på å få ut sin morsarv, ettersom de er dine særkullsbarn. Ved felles barn kan den gjenlevende ektefellen velge å sitte i uskiftet bo, men ikke når det er særkullsbarn. Hvis dere skulle fått et felles barn og du døde ville altså de to eldste få ut sin morsarv, mens den siste ville kunne måtte vente til faren gikk bort.

Skrevet

Hvis dere er gift og du går bort først har barna dine krav på å få ut sin morsarv, ettersom de er dine særkullsbarn. Ved felles barn kan den gjenlevende ektefellen velge å sitte i uskiftet bo, men ikke når det er særkullsbarn. Hvis dere skulle fått et felles barn og du døde ville altså de to eldste få ut sin morsarv, mens den siste ville kunne måtte vente til faren gikk bort.

Nå blir det heldigvis ingen flere barn her i gården, kun mine særkullsbarn og det forenkler jo det hele temmelig mye. :o)

laila21365380916
Skrevet

Min datter døde 32 år gammel.Hadde ikke barn,ingen ektefelle.Så jeg som hennes mor arvet alt(far var død),men hadde hun og hennes søster hatt samme far,måtte jeg delt arven med min datter.Altså hennes halvsøster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...