Gå til innhold

Inndragelse av egenmelding?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

http://www.lommelegen.no/art/art1551.asp

"Du taper også retten til egenmelding hvis arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom."

Men er dette egentlig gjennomførbart?

Om man f.eks VET at den ansatte skulker, lyver på seg sykdom - med 100% sikkerhet. Likevel er jeg ganske sikker på at arb.giver ville tapt en sånn diskusjon om den kom til retten...

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Hvordan er det mulig for en arbeidsgiver å vite med 100% sikkerhet at en ansatt lyver på seg sykdom?

Skrevet

Hvordan er det mulig for en arbeidsgiver å vite med 100% sikkerhet at en ansatt lyver på seg sykdom?

Om man møter den ansatte på IKEA feks. ;-)

Gjest glaice
Skrevet

Bare lurer....

Har man rett til å bruke egenmelding, hvis man er kjempe sliten, psykisk altså?

Det kan jo f.eks. komme av mas og travle dager på jobben.

Kan kanskje hjelpe å være borte fra jobb to tre dager, og klare tankene litt.

Prata med ei som jobbet i bhg, hun tok egenmelding for hun var SÅ sliten, og mente på at da ville det gå utover barna, for da hadde hun ikke den tolmodigheten hun burde ha overfor barna.

Er det å skulke, eller er det grunn nok for en egenmelding?

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Om man møter den ansatte på IKEA feks. ;-)

Jo jo, den er grei. Men er arbeidsgiver selv på jobb vandrer h*n vel ikke rundt på IKEA. :-)

Gjest Persille
Skrevet

Som Serendipity sier - om man møter vedkommende.

To eksempler:

En servitør kan ikke komme på jobb pga kraftig hodepine - 1,5 timer etterpå møter hun sjefen sin på konsert...

En assistent må gå hjem fra jobb pga hodepine, 1 time etterpå møter hun sjefen sin når hun er på bussen på vei til kjæresten i nabobyen, kledd til fest.

Begge episodene er selvopplevd, og autentiske - og det sier meg at begge de ansatte har løyet om sykdom for å ikke tape penger på å ta seg fri for å gjøre andre ting.

Skrevet

Jo jo, den er grei. Men er arbeidsgiver selv på jobb vandrer h*n vel ikke rundt på IKEA. :-)

Arbeidsgiver kan jo ha fri selv om ikke arbeidstakeren har det, da...

Gjest Persille
Skrevet

Bare lurer....

Prata med ei som jobbet i bhg, hun tok egenmelding for hun var SÅ sliten, og mente på at da ville det gå utover barna, for da hadde hun ikke den tolmodigheten hun burde ha overfor barna.

Vanskelig spørsmål...

Jeg tror jeg ville se an situasjonen litt.

F.eks - om slitenheten skyldes at man er på fest torsdag, fredag og lørdag hver helg, surfer på nettet halve natten og generelt bruker fritiden på å slite seg ut - så synes jeg ikke det kvalifiserer til å være syk fra jobb.

Om man har jobbet 15 timers dager av forskjellige årsaker over en tid, og blir helt utslitt av det - så synes jeg det kvalifiserer til egenmelding.

Men det er kjempevanskelig å svare på, jeg skjønner argumentet, men likeve - alle er jo slitne innimellom, uten at man har rett til å ta seg fri med lønn av den grunn.

Og så tenker jeg litt på arbeidsgiverene også... Store firmaer kan kanskje håndtere et slikt fravær, små firmaer går kanskje konkurs av det.

Skrevet

Fra en advokat:

"I de tilfeller arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet 4 ganger på 12 måneder uten å legge frem sykemelding, kan arbeidsgiver aksjonere. Folketrygdloven (§ 8-27) gir da arbeidsgiver anledning til å bestemme at arbeidstaker skal tape retten til sykepenger. Det er viktig å merke seg at egenmeldingsfravær som fortsetter med en legeerklæring ikke regnes med.

Det samme gjelder uten krav om 4 fravær dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at et fravær ikke skyldes sykdom. I disse tilfellene bør arbeidsgiver ha bevis for at dett er tilfelle.

Arbeidsgiver må være klar over at arbeidstaker ikke automatisk taper retten til egenmelding etter 4 fravær uten sykemelding eller etter å ha blitt oppdaget i å benytte egenmelding selv om man ikke har vært syk. Loven krever at arbeidstaker må få mulighet til å uttale seg før beslutningen fattes. Det vil for arbeidsgiver være en fordel å skrive et referat fra et slikt møte og få arbeidstaker til å signere dette.

6 måneder etter at beslutningen om tap av retten til å nytte egenmelding er fattet skal saken vurderes på ny. Arbeidstaker har etter disse 6 månedene ikke noen automatisk rett på å få tilbake retten. "

Gjest Persille
Skrevet

Fra en advokat:

"I de tilfeller arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet 4 ganger på 12 måneder uten å legge frem sykemelding, kan arbeidsgiver aksjonere. Folketrygdloven (§ 8-27) gir da arbeidsgiver anledning til å bestemme at arbeidstaker skal tape retten til sykepenger. Det er viktig å merke seg at egenmeldingsfravær som fortsetter med en legeerklæring ikke regnes med.

Det samme gjelder uten krav om 4 fravær dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at et fravær ikke skyldes sykdom. I disse tilfellene bør arbeidsgiver ha bevis for at dett er tilfelle.

Arbeidsgiver må være klar over at arbeidstaker ikke automatisk taper retten til egenmelding etter 4 fravær uten sykemelding eller etter å ha blitt oppdaget i å benytte egenmelding selv om man ikke har vært syk. Loven krever at arbeidstaker må få mulighet til å uttale seg før beslutningen fattes. Det vil for arbeidsgiver være en fordel å skrive et referat fra et slikt møte og få arbeidstaker til å signere dette.

6 måneder etter at beslutningen om tap av retten til å nytte egenmelding er fattet skal saken vurderes på ny. Arbeidstaker har etter disse 6 månedene ikke noen automatisk rett på å få tilbake retten. "

"I disse tilfellene bør arbeidsgiver ha bevis for at dett er tilfelle."

Det er jo dette som blir umulig.

Skrevet

Bare lurer....

Det spørs på graden av slitenhet. Jeg har vært så sliten at jeg bare gråter. Altså helt uaktuelt med jobb, da. Andre ganger har jeg en periode med lite søvn, men da sier jeg heller i fra til sjefen, så kanskje hun gir meg litt kortere dager eller litt avlastning.

Skrevet

Bare lurer....

Nei, det er ikke å skulke. Det er TYVERI.

Selv lurer jeg på en bil jeg så her om dagen. Den var dritflott. Er det greit at jeg stjeler den? Jeg har litt vondt i beina, slik at jeg trenger å få sitte godt.

Skrevet

He he.. Kjøpe kontorrekvisita ???? ;-)

Skrevet

Tror ikke arbeidsgiver har lov å gjøre noe med det, gitt. Man trenger ikke være syk for å ha en grunn til å bruke egenmeldingene sine, og arbeidssgiver har heller ingen rett til å kreve å vite hvorfor den ansatte er borte før han har levert sykemelding som varer ut over 14 dager.

Det var i alle fall det jeg fikk fortalt av min tidligere sjef, og av legen min. Velger å tro at det er sant.

Skrevet

Bare lurer....

Nei, det er ikke å skulke. Hun ville fått noen dagers sykemeldng fra legen for dette dersom hun ba om det.

Skrevet

Bare lurer....

Nei, ikke hvis det er lengrevarende slitenhet, dvs. noe man uansett ville fått sykemelding av legen for.

Ja, hvis man er sliten etter en fyllekule eller lignende.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Bare lurer....

Jeg mener at det KAN være god nok grunn til egenmelding. Når mine barn begynner i barnehagen håper jeg at de som jobber der har nok innsikt i seg selv at de tar en egenmelding og får pustet ut hvis de er så stresset at det kan gå utover barna og den jobben de gjør med dem.

Hvis man er så sliten og stressa at det går utover tålmodigheten til barna og jobben man gjør, kan det føre til at et barn får urettmessig kjeft, blir tatt LITT for hardt i osv. Jeg ønsker at de som skal jobbe med mitt barn skal ha overskudd, energi og evne til å gi av seg selv :-)

Å være LITT sliten holder derimot ikke syns jeg, da får man vente til helga med å puste ut! Litt arbeidsmoral får en ha, men det har vel de ALLER fleste også..

Gjest Persille
Skrevet

Tror ikke arbeidsgiver har lov å gjøre noe med det, gitt. Man trenger ikke være syk for å ha en grunn til å bruke egenmeldingene sine, og arbeidssgiver har heller ingen rett til å kreve å vite hvorfor den ansatte er borte før han har levert sykemelding som varer ut over 14 dager.

Det var i alle fall det jeg fikk fortalt av min tidligere sjef, og av legen min. Velger å tro at det er sant.

Egenmelding gjelder kun for sykdom jo - det er ikke fridager.

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva slags sykdom det er snakk om, men det skal være sykdom - det er jo nettopp det denne artikkelen omhandler.

Gjest Persille
Skrevet

Nei, ikke hvis det er lengrevarende slitenhet, dvs. noe man uansett ville fått sykemelding av legen for.

Ja, hvis man er sliten etter en fyllekule eller lignende.

Mener du det er greit å bruke en egenmelding på komme seg etter en fyllekule?

Skrevet

Mener du det er greit å bruke en egenmelding på komme seg etter en fyllekule?

Nei, det var ikke sånn jeg mente det. Jeg mener det er greit å bruke det hvis man er veldig psykisk utslitt og uansett ville fått en sykemelding av legen. Men jeg mener IKKE det er OK å bruke det hvis man ikke orker gå på jobb etter en fyllekule onsdag kveld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...