Gå til innhold

Antall gjester i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er veldig enkelt å være moden og fornuftig når man sitter på utsiden. De som ikke har stebarn (i tillegg vanskelige sådanne) har det ganske enkelt i forhold.

Jeg skjønner det.

Men man straffer ikke noen ved å nekte dem konfirmasjon.

Gutten tregnger hjelp, det er helt åpenbart.

Hjelpen skal ikke bestå i å nekte gutten i å konfirmere seg.

Hva slags hjelp er det da?

Tror du gutten vil bli snill av sånt?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amerikafareren

7

• Katt-ja

6

• Velouria

4

• sugarpop

4

Skrevet

I vår familie ville vi fint komme opp i 50 stk om vi bare ber nærmeste familie (besteforeldre og tanter/onkler + eventuelt små søskenbarn). Så skal man ha fadre i tillegg.

50 tror jeg glatt vi hadde kommet opp i også, men det må da sies at vi pr. i dag er 4 familier om ungene, ikke 2 som "vanlig" er. :o)

Det er enda 7 år til eldstemann evt. er konfirmant så den tid den sorg.

Skrevet

Jeg tror at det er mange fraskilte mammaer her;-)

Da har man kanskje en spesiell holdning til en stemor.

Jeg er fraskilt og har et veldig godt forhold til mine barns stemor. :o) Ingen problemer i den forbindelse nei!

Skrevet

Jeg skjønner det.

Men man straffer ikke noen ved å nekte dem konfirmasjon.

Gutten tregnger hjelp, det er helt åpenbart.

Hjelpen skal ikke bestå i å nekte gutten i å konfirmere seg.

Hva slags hjelp er det da?

Tror du gutten vil bli snill av sånt?

Nå oppfattet ikke jeg "Stemor nå" dithen at hun ville motsettte seg konfirmasjon, da. Hun kom vel med dette i en parantes for å forklare at hun muligens var litt negativt innstilt i utgangspunktet...

Og så spurte hun om det var vanlig å be så mange,- når de var så fjerne (i slekt). Og så utartet diskusjonen seg vel litt...

Skrevet

Jeg er fraskilt og har et veldig godt forhold til mine barns stemor. :o) Ingen problemer i den forbindelse nei!

Jeg tror nok - og det vet du også selv - at du har et eksepsjonelt godt forhold til dine ungers stemor... :)

Jevnt over er det veldig mye negative holdninger til stemødre, synes jeg.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nå oppfattet ikke jeg "Stemor nå" dithen at hun ville motsettte seg konfirmasjon, da. Hun kom vel med dette i en parantes for å forklare at hun muligens var litt negativt innstilt i utgangspunktet...

Og så spurte hun om det var vanlig å be så mange,- når de var så fjerne (i slekt). Og så utartet diskusjonen seg vel litt...

I det innlegget jeg svarte på, lyste det gjennom at hun ikke unnet han konfirmasjon i det hele tatt.

I tillegg lyser det litt av hvert gjennom i hennes syn på gutten.

Skrevet

Hvorfor har han så ikke valgt borgelig konfirmasjon? (Selv om jeg egentlig er i mot det, da konfirmasjon jo har med religion å gjøre og de som ikke tror brude holde seg unna.)

Jeg synes femti høres mye ut? Ber de også venner av familien?

Skrevet

Vel, jeg syns ikke det. :)

Ville du vært med på å betale for noe du ikke hadde noen inflytelse over?

Gjest Stemor nå
Skrevet

Nei, jeg er ikke ute etter å nekte han konfirmasjon. Men jeg stusser på at de skal be så mange.

Og at diskusjonen har utartet seg er det vel ingen tvil om:-)

Det er også helt greit. Hjemme er jeg svært nøytral overfor gutten slik at han skal føle seg velkommen hos oss og ha det bra hos oss. Men ett sted må også jeg få lov til å ta en liten utblåsing.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Og enda skal du bestemme om hvordan konfirmasjonen skal være? Dette rimer ikke.

Jeg skal ikke bestemme dette. Men jeg setter et spørsmåltegn på om dette er vanlig praksis. Og det må jeg faktisk kunne gjøre så lenge jeg er med på å betale for selskapet.

Gjest Siddisen
Skrevet

Nei, jeg er enig med deg her. Jeg har gjort veldig mye i veldig mange år. Men nå har jeg gitt opp.

Jeg har sakt fra meg alt ansvar for han, og mora og faren får fikse det selv.

Men hvorfor skal du være med å betale når du har fraskrevet deg ansvaret? La faren og moren bestemme alt - og betale alt.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Kan det være at gutten har ADHD f.eks?

Min venninne sier at de kan være en mulighet. Ho har selv et stebarn med ADHD. Men gutten har vært utredet hos BUP uten at de har stilt noen diagnose.

Hadde vært mye enklere om de "hadde funnet noe" så vi hadde hatt mer å forholde oss til.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Men hvorfor skal du være med å betale når du har fraskrevet deg ansvaret? La faren og moren bestemme alt - og betale alt.

Nå har jo vi felles økonomi, så da er jo jeg automatisk med på å betale. Eller synes du jeg skal ta samme pengesum og kjøpe noe bare til meg selv da eller? (Mente dette selvsakt ikke alvorlig, men bare for å belyse....)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Min venninne sier at de kan være en mulighet. Ho har selv et stebarn med ADHD. Men gutten har vært utredet hos BUP uten at de har stilt noen diagnose.

Hadde vært mye enklere om de "hadde funnet noe" så vi hadde hatt mer å forholde oss til.

Hvor lenge er det siden at gutten var utredet hos BUP?

Kan det være en ide og gjøre et nytt forsøk?

Gjest Stemor nå
Skrevet

Det syns jeg faktisk ikke du har. Hva om dere ble skilt og din manns nye kone skulle bestemme i din datters konfirmasjon? Hadde det vært like greit?

Ja, en viss bestemmelsesrett har da den nye mener jeg. Når man er samboere/gifte må man faktisk samarbeide om slike store ting.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Ville du vært med på å betale for noe du ikke hadde noen inflytelse over?

Godt å høre at det er flere som synes det er greit å ha litt medbestemmelsesrett:-)

Skrevet

50 stk er vanlig hvis man har stor familie, og å be grandtanter og grandonkler er veldig vanlig ( det hadde da vært rart å utelukke dem når man først har et stort familieselskap i et leid lokale). Å konfirmere seg for pengene, selskapet og "alle andre gjør det" er ekstremt vanlig, din stesønn er bare uvanlig ærlig.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Hvorfor har han så ikke valgt borgelig konfirmasjon? (Selv om jeg egentlig er i mot det, da konfirmasjon jo har med religion å gjøre og de som ikke tror brude holde seg unna.)

Jeg synes femti høres mye ut? Ber de også venner av familien?

Tror han bare "går med strømmen". Tar enkleste valg. De fleste av kameratene konfirmerer seg i kirken.

Hva jeg vet er ikke noen venner av familien bedt. Men litt mange blir det jo ettersom det er 4 familier involvert. Jeg er jo med + mine foreldre. Moras nye mann er med, og sikkert en del fra hans familie.

Det jeg stusser mest på er å be alle disse grandtanter/onkler. Av 25 personer fra farens side av familien er 9 av disse slike grandtanter/onkler som gutten antagelig ikke kan navnet på engang.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Jeg tror at det er mange fraskilte mammaer her;-)

Da har man kanskje en spesiell holdning til en stemor.

Det tror jeg også.

I mellomtiden får vi stemødre gjøre så godt vi kan. Og jeg mener at det er helt klart lov til å stille et slikt spørsmål:-)

Gjest Stemor nå
Skrevet

Vi har et godt forhold til hans biologiske mor. Jeg trener på samme sted som henne, og vi støter på hverandre på butikken stadig vekk. Vi snakker godt sammen, og det er vel i grunnen ikke noen problemer der i det hele tatt.

Men det har vel egentlig ingenting med dette å gjøre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...