Gå til innhold

Ørebetennelse - hva lindrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

*mumle*

Får ringe legen i morgen hvis det ikke er noen bedring til da.

Ja, det ville jeg også gjort. Bortsett fra at jeg antageligvis ville valgt en annen lege :P

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• carma

24

• annegunn

9

• Mirabell

3

• Hawkwind

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fyll varmt vann i en brusflaske, pakk inn i et håndkle og ha på øret om natten.

Men hvis du har gått på penicilin siden fredag og ikke er bedre enda, synes jeg du skal ringe legen igjen. Mine unger har fått øyeblikkelig bedring på penicilin, og så vidt jeg husker ble mannen også veldig raskt bra den gang han hadde ørebetennelse som voksen.

Takk for tips...! :-)

Jeg får ringe legen i morgen og høre hva jeg skal gjøre hvis det ikke blir noe bedre i løpet av kvelden.

Skrevet

Ikke så mye man får som høygravid ;-p

Men takk for tips!

Nei, som gravid er det best å holde seg til Paracet :o)

Da jeg hadde øreverk som barn og tenåring, fikk vi en ØNH-spesialist til å stikke hull på trommehinnen. Da stopper smerten umiddlebart, og verken kommer ut. Men jeg vet ikke om det gjøres nå lenger? Hvis trommehinnen sprekker av seg selv, forsvinner også smerten, men da kan hullet komme på et mindre gunstig sted, blir stort osv. Men legen må avgjøre, ta en telefon!

Skrevet

Ja, det ville jeg også gjort. Bortsett fra at jeg antageligvis ville valgt en annen lege :P

Hehe... jeg kan ikke fordra disse legemenneskene og vil helst late som om de ikke eksisterer.

Burde selvsagt byttet fastlege for lenge siden.. og så så enkelt som det er også *himle* Men hvordan vet jeg at den neste er noe bedre, liksom? :-p

Skrevet

Ah.. jeg har brukt litt varme omslag, men ble plutselig litt usikker på om det var dumt å ha noe vått mot øret... Men da skal jeg prøve det igjen :-)

Nå er jeg enda et par uker unna morsmelka, men har endel råmelk.. kanskje det gjør nytten? :-p

Vått? Nei, ikke varm den opp i varmt vann, men hold den en stund mot en panelovn el.l, slik at den blir skikkelig varm (så varm at du nesten ikke klarer og holde den mot øret). Med en gang den begynner og bli kaldere, så varmer du den opp igjen. Eventuelt ha en ullest mot øret mens en annen ligger på varmovnen, og så bytter du gjevnlig. Den konstante varmen mot øret lindrer synes jeg. Mamma brukte dette kjerringrådet på meg da jeg var lita.. :)

Kan godt hende at råmelk funker..du får prøve og se :P

Skrevet

Hehe... jeg kan ikke fordra disse legemenneskene og vil helst late som om de ikke eksisterer.

Burde selvsagt byttet fastlege for lenge siden.. og så så enkelt som det er også *himle* Men hvordan vet jeg at den neste er noe bedre, liksom? :-p

Du _har_ fått med deg hvor jeg går, ikke sant?

Skrevet

Nei, som gravid er det best å holde seg til Paracet :o)

Da jeg hadde øreverk som barn og tenåring, fikk vi en ØNH-spesialist til å stikke hull på trommehinnen. Da stopper smerten umiddlebart, og verken kommer ut. Men jeg vet ikke om det gjøres nå lenger? Hvis trommehinnen sprekker av seg selv, forsvinner også smerten, men da kan hullet komme på et mindre gunstig sted, blir stort osv. Men legen må avgjøre, ta en telefon!

Jeg var hos ØNH-spesialist på fredag. Han stakk ikke hull på noe annet enn masse slimhinner da han skulle kikke ned i halsen min med en slange via nesa... *grøss*

Han sa at trommehinnen kunne sprekke, men sa ingenting om å stikke hull på den.

Håper verket har vett på å trekke seg tilbake andre veien i stedet... :-|

Skrevet

Vått? Nei, ikke varm den opp i varmt vann, men hold den en stund mot en panelovn el.l, slik at den blir skikkelig varm (så varm at du nesten ikke klarer og holde den mot øret). Med en gang den begynner og bli kaldere, så varmer du den opp igjen. Eventuelt ha en ullest mot øret mens en annen ligger på varmovnen, og så bytter du gjevnlig. Den konstante varmen mot øret lindrer synes jeg. Mamma brukte dette kjerringrådet på meg da jeg var lita.. :)

Kan godt hende at råmelk funker..du får prøve og se :P

*klaske panna*

Da skal jeg prøve varmeflaskeforslaget til AV :-) Takk!

Skrevet

Du _har_ fått med deg hvor jeg går, ikke sant?

Sendte du meg en mail om det en gang? Eller mente du nå forslaget du kom hadde her om dagen?

*pre-ammetåka*

Skrevet

Sendte du meg en mail om det en gang? Eller mente du nå forslaget du kom hadde her om dagen?

*pre-ammetåka*

Mail? Ehh... Aner ikke? Kan hende?

Men sammen med pusekattbildet, ja. Jeg har gitt opp fastlegen min for flere år siden, og sist gang gubben kom hjem fra en annen fastlege på samme legesenteret kom det omtrent røyk ut av ørene på han, så irritert var han.

Skrevet

Mail? Ehh... Aner ikke? Kan hende?

Men sammen med pusekattbildet, ja. Jeg har gitt opp fastlegen min for flere år siden, og sist gang gubben kom hjem fra en annen fastlege på samme legesenteret kom det omtrent røyk ut av ørene på han, så irritert var han.

Er det ikke kjempedyrt?

Skrevet

Er det ikke kjempedyrt?

Det koster selvfølgelig mer, ja.

Men de få gangene jeg har hatt behov for legevakt synes jeg det er verdt det, å sitte og vente i timesvis frister ikke akkurat. Ikke er det noe problem å få time på dagen, heller.

Ulempen er selvfølgelig at jeg får _enda_ større aversjon mot fastlegen min...

Skrevet

Kan høres ut som om du har fått en liten lidelse jeg har vært plaget med i mange, mange år.

At passasjene mellom svelg og ører har tettet seg, med påfølgende veskeansamling bak trommehinnene i øret; som presser på for å komme ut.

Test på om det er slik ståa er: Ta et dypt pust inn, knip igjen nesen og press forsiktig.

Har du tette passasjer vil lite skje, er de åpne vil du kjapt merke at noe skjer i ørene ;-)

Om du skulle ha tette passasjer, gi beskjed - så skal du få en kjapp og enkel kur for det - som jeg i fjor fikk av en øre-nese-hals spesialist.

Skrevet

Kan høres ut som om du har fått en liten lidelse jeg har vært plaget med i mange, mange år.

At passasjene mellom svelg og ører har tettet seg, med påfølgende veskeansamling bak trommehinnene i øret; som presser på for å komme ut.

Test på om det er slik ståa er: Ta et dypt pust inn, knip igjen nesen og press forsiktig.

Har du tette passasjer vil lite skje, er de åpne vil du kjapt merke at noe skjer i ørene ;-)

Om du skulle ha tette passasjer, gi beskjed - så skal du få en kjapp og enkel kur for det - som jeg i fjor fikk av en øre-nese-hals spesialist.

Det klikker i alle fall litt i det ene øret når jeg snyter nesen... så jeg tror ikke det er helt tett.

Tør ikke blåse så hardt for jeg vil ikke ha enda mer vondt :-p

Skrevet

Det klikker i alle fall litt i det ene øret når jeg snyter nesen... så jeg tror ikke det er helt tett.

Tør ikke blåse så hardt for jeg vil ikke ha enda mer vondt :-p

Du skal kjenne trykkøkning i begge ørene såfremt passasjene er åpne.

Og ja, gjør vondt når man har væskeansamling bak trommehinna det der - antak (med rette) at du ville utføre øvelsen med en viss grad av forsiktighet.

Vedr. lindring - det eneste som hjalp når jeg gikk med masse væske i ørene, var smertestillende.

I siste døgnet før trommehinna sprakk og slapp væsken ut, var paralgin forte det eneste som dempet smertene såpass at jeg ikke ble riv ruskende gal.

Er det stadig like ille i morgen, bør du kontakte legen. For å få konstatert om det er betennelse eller annet, og hva du kan gjøre for å dempe smertenivået.

Merker du bedring i morgen, er det nok normal ørebetennelse som da vil forsvinne i løpet av kort tid.

Skrevet

Du skal kjenne trykkøkning i begge ørene såfremt passasjene er åpne.

Og ja, gjør vondt når man har væskeansamling bak trommehinna det der - antak (med rette) at du ville utføre øvelsen med en viss grad av forsiktighet.

Vedr. lindring - det eneste som hjalp når jeg gikk med masse væske i ørene, var smertestillende.

I siste døgnet før trommehinna sprakk og slapp væsken ut, var paralgin forte det eneste som dempet smertene såpass at jeg ikke ble riv ruskende gal.

Er det stadig like ille i morgen, bør du kontakte legen. For å få konstatert om det er betennelse eller annet, og hva du kan gjøre for å dempe smertenivået.

Merker du bedring i morgen, er det nok normal ørebetennelse som da vil forsvinne i løpet av kort tid.

Jeg fikk utskrevet Paralgin Forte av ØNH-spesialisten på fredag... Problemet er bare at jeg ikke har så veldig lyst til å ta slike medisiner så tett oppunder termin... :-/

Jeg har tatt et par stk for å få sove i helga, men håpet helst at det skulle finnes noe annet smart å gjøre.

Det går ganske ok på dagen, syns jeg, men av en eller annen grunn blir det så mye verre om kvelden igjen.

Skrevet

Jeg fikk utskrevet Paralgin Forte av ØNH-spesialisten på fredag... Problemet er bare at jeg ikke har så veldig lyst til å ta slike medisiner så tett oppunder termin... :-/

Jeg har tatt et par stk for å få sove i helga, men håpet helst at det skulle finnes noe annet smart å gjøre.

Det går ganske ok på dagen, syns jeg, men av en eller annen grunn blir det så mye verre om kvelden igjen.

Smerter blir gjerne mer merkbare når man skal forsøke å sove ja.

Når kroppen og sinn forbereder seg til hvile, merker man ubehag og smerter mer tydelig generelt sett.

Håper du får lettet på trykket før smertene blir for ille - masse sympati fra meg.

Been there, done that, know the feeling all too well...

Skrevet

Smerter blir gjerne mer merkbare når man skal forsøke å sove ja.

Når kroppen og sinn forbereder seg til hvile, merker man ubehag og smerter mer tydelig generelt sett.

Håper du får lettet på trykket før smertene blir for ille - masse sympati fra meg.

Been there, done that, know the feeling all too well...

Takk takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...