Gå til innhold

ADSL eller Bredbånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet, og den nye boligen er slik at jeg heller vil ha internett knyttet opp til telefonnettet (eller trådløst), ikke til TV-kabel. Dette pga hvor disse uttakene befinner seg i huset i forhold til der pc'n skal være.

Før har jeg brukt UPC og vært fornøyd med det, men det blir altså ikke aktuelt lenger. ADSL har jeg aldri prøvd.

Jeg bruker internett mest til mail og DOL'ing og litt surfing. Trenger normalt god hastighet, ikke betale kjempemye bare for å få en superhastighet om dere skjønner.

Hva har dere best erfaring med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg er supertett nå, men jeg var 100% sikker på at ADSL og bredbånd var det samme....

Skrevet

Vet ikke om jeg er supertett nå, men jeg var 100% sikker på at ADSL og bredbånd var det samme....

Nei, du kan ha bredbånd gjennom kabel (samme som kabel-tv), hvis kabel-tv-selskapet tilbyr dette der du bor.

Og man kan ha bredbånd gjennom ADSL (telefonlinje).

Eller man kan ha bredbånd gjennom strømnettet.

Og selvsagt trådløs tilgang, dersom fx et firma eller en skole tilbyr dette, men da er det jo en av de ovenstående metodene, eller andre typer høyhastighetslinjer som ligger bak, selv om brukeren oppfatter det som bredbånd gjennom over trådløst signal.

Skrevet

Som de andre sier, ADSL og bredbånd er ikke to forskjellige ting, ADSL er bare en av mange teknologier som brukes til bredbånd.

Merk at selv om du bruker ADSL, så vil du ikke kunne bruke alle telefonkontaktene til bredbånd. Ruteren kobles til hoved-telefonkontakten i huset (der signalet kommer inn), og du må selv strekke ledninger videre, eller bruke trådløst.

Trådløst nettverk kan du bruke både med kabel og ADSL.

Skrevet

"Bredbånd" er egentlig et ganske fjollete upresist begrep, og brukes om alle teknologier for dataoverføring som er raskere enn ISDN. Det blir litt komisk når man snakker om 180kbit "bredbånd", synes jeg. Men ADSL er altså én type bredbånd, som andre her nevner :-)

".............................................."

Skrevet

Ok da, så blir mitt spørsmål:

Hvis man vil ha bredbånd over telefon, hvilket firma anbefaler dere? Tilgangen MÅ være stabil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...