Gå til innhold

Hvordan går jeg fram

Anbefalte innlegg

Gjest mammamh
Skrevet

Jeg har nå vært sykmeldt i snart sju måneder, først 100% og nå 60%. Både jeg og legen min ser for oss at jeg kommer til å være 60% sykmeldt noen måneder fremover, pga sykommen.

Jeg må slutte i jobben min ti sommeren, pga at den er alt for hard. Jeg er selvstendig, så jeg har ikke noe valg og driver hjemme så jeg vil ikke ha vikar.

Jeg har også studert over nettet dette året.

Jeg ser at dette går veien mot attføring eller rehabilitering, men skjønner ikke helt forskjellen.

Noen som kan hjelpe meg, og hva er best å søke om jeg kan søke begge?

Hva med påbegynt utdannelse? Vil jeg få støtte til å fortsette, jeg utdanner meg til en jobb jeg kan klare.

Jeg har ingen utdanning som jeg kan få jobb fra, så jeg står ellers både uten jobb og inntekt om jeg slutter med trygden.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest Saigon
Skrevet

Rehabiliteringspenger er en ytelse man kan få når man har vært sykemeldt i 52 uker og man går til behandling og at det er utsikt til bedring. Rehabiliteringspenger kan man i utgangspunktet bare få i 1 år (men i spesielle tilfeller kan man få det lenger). Etter dette må man over på attføring eller rett på uføretrygd.

Attføring søker man om når man er klar med behandlingen eller er i så bra form at det er fornuftig å omskolere seg i form av utdannelse eller begynne rett i en ny jobb. Man legger fram en attføringsplan som man skal følge den tiden man går på attføring.

Du kan lese om rehabilitering og attføring på trygdeetaten sine nettsider.

http://www.trygdeetaten.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...