Gå til innhold

Nytt kjøkken = alt nytt?

Anbefalte innlegg

Vårt kjøkken er mer enn dobbelt så stort, vi har benkeplate i heltre eik, alt kjøpt på Ikea, og vi betalte ca35.000.-. I tillegg kommer fliser, vegger og gulv, så klart, og kjølerom. Vil tro at våre utgifter ble på omtrent 50.000,-. Skjønner ikke folk som er villig til å lage kjøkken for 100.000,-!;-)

Vår kjøkkeninnredning (iallefall dørene) må sikker skiftes ut om noen år, både pga. slitasje og ikke minst at vi helt sikkert kommer til å bli lei den samme kjøkkeninnredninga år etter år, men likevel!

Skjønner ikke hvordan folk kan kjøpe kjøkken på Ikea jeg :-)

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

7

• puttelull

5

• org

2

• Goliath

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg er enig med deg, hvis de "gamle" tingene fungerer fint, er det ingen vits i å skifte dem ut. Tenk på alle pengene det koster.Sånt tar man etterhvert, dvs. når de blir ødelagte eller styggamle. (PS! Jeg skjønner godt han vil skifte hvis hvitevarene er brune, grønne, oransje og fra 70-tallet.)

Vi skal gjøre alt selv, men har tatt sikte på å få det til under 100 000. Da er ikke utskiftningsplanene hans tatt med. Til å begynne med snakket vi om ca 50 000, men nå sier han at det aldri vil holde til et kjøkken som skal vare i flere år.

Når det er ferdig blir det ca 14 kvm, altså ikke spesielt stort, men større enn nå.

Man trenger ikke bruke 100 000 på et kjøkken for at det skal vare i mer enn et par år, spesielt ikke når man gjør alt selv.

Gjest Ja de penga

Jeg er enig med deg, hvis de "gamle" tingene fungerer fint, er det ingen vits i å skifte dem ut. Tenk på alle pengene det koster.Sånt tar man etterhvert, dvs. når de blir ødelagte eller styggamle. (PS! Jeg skjønner godt han vil skifte hvis hvitevarene er brune, grønne, oransje og fra 70-tallet.)

Alt ble kjøpt nytt for 6-8 år siden. Han vil ha integrert hjørnekomfyr, så da må vi bytte den uansett.

Han er så sabla god til å argumentere når det gjelder sånt. Jeg hører hva han sier, og mye høres veldig fornuftig ut, men det blir jo så dyrt.

Jeg tror forresten jeg ville valgt innebygd stekeovn. Men ikke skiftet ut de andre tingene (så lenge kjøleskapet er stort nok-duger ikke med hybelkjøleskap til familie på fire), men nå liker jeg ikke børstet stål, for det blir så fort stygt.

Alt ble kjøpt nytt for 6-8 år siden. Han vil ha integrert hjørnekomfyr, så da må vi bytte den uansett.

Han er så sabla god til å argumentere når det gjelder sånt. Jeg hører hva han sier, og mye høres veldig fornuftig ut, men det blir jo så dyrt.

Jeg ser dere også skal pusse opp stua. Han må vel skjønne at pengene skal komme fra et sted...

Lykke til :-) Kanskje dere kan inngå et kompromis, ny komfyr, resten "gammelt".

Annonse

Nå har vi brukt mye mer penger på kjøkkenet enn dere har tenkt å gjøre; vi pusset opp kjøkkenet til et "til-vi-dør-kjøkken".

Jeg hadde byttet ut alt. Ikke nødvendigvis fordi det vil bli stygt, men fordi et nytt kjøkken kanskje ikke vil stemme så godt overens med gamle hvitevarer.

Skal dere ha innebygd hjørnekomfyr, må dere nødvendigvis bytte ut den gamle. Da må du også ha topp. KJØP INDUKSJON! Det er mitt definitive råd.

Oppvaskmaskin: Skal dere ha innebygd oppvaskmaskin eller frittstående? Skal den ha samme front som resten av kjøkkenet, så ville jeg kjøpt ny.

Kjøleskapet sier du at skal byttes pga. plassen inni, så da er det jo greit.

Da gjenstår microen.

De hvitevarene dere ikke skal bruke, kan dere selge. Det gjorde vi med våre, fikk jo igjen noen kroner for dem.

Vi skal gjøre alt selv, men har tatt sikte på å få det til under 100 000. Da er ikke utskiftningsplanene hans tatt med. Til å begynne med snakket vi om ca 50 000, men nå sier han at det aldri vil holde til et kjøkken som skal vare i flere år.

Når det er ferdig blir det ca 14 kvm, altså ikke spesielt stort, men større enn nå.

Kr 100.000,- er myyyye!!!

Nå har vi brukt mye mer penger på kjøkkenet enn dere har tenkt å gjøre; vi pusset opp kjøkkenet til et "til-vi-dør-kjøkken".

Jeg hadde byttet ut alt. Ikke nødvendigvis fordi det vil bli stygt, men fordi et nytt kjøkken kanskje ikke vil stemme så godt overens med gamle hvitevarer.

Skal dere ha innebygd hjørnekomfyr, må dere nødvendigvis bytte ut den gamle. Da må du også ha topp. KJØP INDUKSJON! Det er mitt definitive råd.

Oppvaskmaskin: Skal dere ha innebygd oppvaskmaskin eller frittstående? Skal den ha samme front som resten av kjøkkenet, så ville jeg kjøpt ny.

Kjøleskapet sier du at skal byttes pga. plassen inni, så da er det jo greit.

Da gjenstår microen.

De hvitevarene dere ikke skal bruke, kan dere selge. Det gjorde vi med våre, fikk jo igjen noen kroner for dem.

Skal du ha induksjonskomfyr må du vel ha nye kjeler og panner for å få utbytte av den også?

Kjøkkenet blir nok en del dyrere enn ditt pga at han ikke vil høre snakk om Ikea-kjøkken. Men håper jo at vi har bommet litt med kronene den veien, at det ikke blir så dyrt som fryktet.

Har dere kjøkken på ca 28 kvm? Imponerende! Det kunne jeg også tenkt meg, vi er så mange.

Vårt er på 32 kvm! *ærta bærta* Thihi! (helt sant, altså!)

Kjøkkenet blir nok en del dyrere enn ditt pga at han ikke vil høre snakk om Ikea-kjøkken. Men håper jo at vi har bommet litt med kronene den veien, at det ikke blir så dyrt som fryktet.

Har dere kjøkken på ca 28 kvm? Imponerende! Det kunne jeg også tenkt meg, vi er så mange.

Vi er 5 til daglig, men har veldig ofte middagsgjester/ besøk. Da er det fint å kunne sitte ved det 3 meter lange langbordet, drikke vin og lage mat, og ha det kjempetrivelig! Kjøkkenfestene våre er ganske populære!;-)

Annonse

Gjest Ja de penga

Vi er 5 til daglig, men har veldig ofte middagsgjester/ besøk. Da er det fint å kunne sitte ved det 3 meter lange langbordet, drikke vin og lage mat, og ha det kjempetrivelig! Kjøkkenfestene våre er ganske populære!;-)

Her skal det gnies inn ;)

Alt høres helt supert ut. Kanskje jeg skulle kreve større kjøkken mot større velvilje til alt annet..

Gjest Aimabel

Og hvis du flytter inn i et nytt hus, må alle møbler være nye? :-)

Det er jo trenden at alt skal byttes ut. Jeg er også opptatt av å ha det pent, men jeg synes det blir litt slitsomt, for ikke å snakke om dyrt, hvis man alltid må bytte alt på en gang.

Vi pusset opp kjøkkenet uten å skifte hvitevarer, men så er hvitevarene OG kjøkkenet hvitt så det ble ikke helt kræsj.

Dere må vel bare se hva dere prioriterer da. Hadde jeg hatt massevis av penger skulle selvsagt alt vært nytt, men ellers så synes jeg ikke det er verdt det.

Jeg ser du skriver at det er 6-8 år gammelt det som dere har.

Hvis det passer inn i hvordan dere har planlagt det nye kjøkkenet, så ville jeg vurdert å beholde noe av det.

Hvis ikke, så ville jeg byttet det ut. Ikke minst hvis dere vurderer innbyggingovn og innebygd oppvaskmaskin med front som står til resten av kjøkkenet.

Det koster selvfølgelig litt mer i nyinvestering akkurat nå, men så vil det jo også vare lenger - og det er totalkostnaden over produktet hele levetid som er viktigst - så fremt dere kan finne penger til investeringen nå. Så det er ikke sikkert det blir så mye dyrere sett over et antall år.

Og kanskje viktigst - når dere investerer så mye i et nytt kjøkken, så er det "irriterende" å ikke bli helt fornøyd.....:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...