Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle..

Jeg og samboern prøver å få meg gravid. Har ikke prøvd så lenge ennå, men opplever allerede en ganske stor frustrasjon..Har jo så lyst å bli gravid..Altså: Mange av de første tegnene man kan få på at man er gravid er temmelig like premenstruelle smerter(vondt i mage/rygg ++) Og eneste jeg kan gjøre er å vente på IKM...

Dette fører til at jeg spenner meg litt ekstra når det går mot IKM.

Og når vi har sex rundt EL, klarer jeg bare tenke på at jeg vil bli gravid...Kan all denne tenkinga og ekstra spenningen i kroppen rundt EL gjøre det vanskeligerer å bli gravid? Kan psyken påvirke kroppen på den måten?

Skjønner ikke hvordan jeg skal slutte å tenke og ønske og drømme..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228159-frustrerende-forvirrende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psyken KAN nok påvirke kroppsfunksjonene litt, men da tror jeg det skal mer til enn at man går og er litt spent.

Det er mange som har levd med den motsatte spenningen - i konstant frykt for å bli gravid - og likevel blitt det. Så jeg tror ikke noe på myten om at hvis man tenker for mye på det, så virker det preventivt.

Skulle det være en eller annen grunn til at det er vanskelig å bli gravid, altså nedsatt fruktbarhet hos en av partene, tror jeg dette spiller en mye større rolle enn hva man tenker eller ikke tenker.

Du får heller psyke deg opp litt positivt, av typen "nå blir jeg sikkert gravid snart, og duverden så gøy det er å prøve!" :-)

fuji1365380447

Jeg vet av erfaring at man blir temmelig fort utålmodig og anspent når man aktivt prøver å bli gravid. Og det hjelper ikke en dritt at alle sier at du må "slappe av"...

Men her er noen råd likevel. Ikke blir for fokusert på å ha plikt-sex under eggløsningen. Forsøk å beholde lek og lyst, og dersom det ikke passer å ha sex akkurat den riktige dagen, så ikke bli desperat av den grunn. Det kommer nye sjanser og nye sykluser.

Det finnes ikke noe mer ødeleggende for et forhold å ha plikt-sex BARE for å bli gravid. Og det finnes ikke noe mer avmaskuliniserende for en mann, enn å bli behandlet som en avlsokse..

Og mitt andre råd er å ALDRI teste for graviditet før du er minst to-tre dager over IKM!

Du kommer til å bli gal av å gå å kjenne etter symptomer hele tiden, og som du sier, så er symptomene for graviditet og kommende mens ganske like.

Det er bedre å ikke ha graviditetstester i huset, og heller vente til dagen etter med å teste. Det er så utrolig skuffede med negative tester - det er værre en å få mensen.

Jeg har vært gravid to ganger, og begge gangene ventet jeg fire dager etter IKM med å teste... På den måten så økte jeg sjansen for positivt resultat.

Og legg vekk troen på at du blir gravid med en gang... Det er mange som prøver i fem-seks-syv-åtte-ni mnd uten at det er noe galt eller unormalt.

Lykke til med prøving.

Jeg er helt enig i det både laban og fuji sier.

Kan også legge til at jeg mnd etter mnd gikk og lette etter symptomer, tolket ting som var annerledes som meget positivt og håpet gang på gang at "denne gangen må det ha klaffet".

Det rare var at da jeg endelig ble gravid hadde jeg ingen som helst symptomer, bortsett fra at jeg trodde mensen kom rett rundt hjørnet. Ikke trodde jeg vi hadde hoppet i halmen til rett tid heller, så jeg hadde ingen forhåpninger. Men det var ikke det at jeg ikke tenkte på å bli gravid, for det hadde jeg i tankene 24 timer i døgnet.

Det er ikke unormalt å prøve rundt et år uten at det behøver å være noe galt med noen av dere. Frustrerende, ja, men sånn er det dessverre.

Jeg er helt enig i det både laban og fuji sier.

Kan også legge til at jeg mnd etter mnd gikk og lette etter symptomer, tolket ting som var annerledes som meget positivt og håpet gang på gang at "denne gangen må det ha klaffet".

Det rare var at da jeg endelig ble gravid hadde jeg ingen som helst symptomer, bortsett fra at jeg trodde mensen kom rett rundt hjørnet. Ikke trodde jeg vi hadde hoppet i halmen til rett tid heller, så jeg hadde ingen forhåpninger. Men det var ikke det at jeg ikke tenkte på å bli gravid, for det hadde jeg i tankene 24 timer i døgnet.

Det er ikke unormalt å prøve rundt et år uten at det behøver å være noe galt med noen av dere. Frustrerende, ja, men sånn er det dessverre.

Tusen takk for mange fine og gode svar. Det hjelper. Har ingen andre å snakke med om dette, og vil ikke slite ut kjæresten med all synsinga og teoriene mine heller.

Det der med avlsokse skal jeg legge meg spesielt på minne, jeg ble nok litt vel overivrig sist. ;)

Angående EL: Kan noen gi meg en enkel oppskrift på å regne det ut?

Jeg har fått både den ene og andre forklaringen, men blir ikke helt klok på det.

Jeg kjenner på magen når jeg har EL, men det er jo greit å ha en dato ferdig utregnet på forhånd også.

Og hvordan regner man ut en syklus/hvor lang den er?

Er visst litt grønn på dette.

Nå skal jeg gjemme graviditetstestene laaangt bort. Det var et lurt råd!

fuji1365380447

Tusen takk for mange fine og gode svar. Det hjelper. Har ingen andre å snakke med om dette, og vil ikke slite ut kjæresten med all synsinga og teoriene mine heller.

Det der med avlsokse skal jeg legge meg spesielt på minne, jeg ble nok litt vel overivrig sist. ;)

Angående EL: Kan noen gi meg en enkel oppskrift på å regne det ut?

Jeg har fått både den ene og andre forklaringen, men blir ikke helt klok på det.

Jeg kjenner på magen når jeg har EL, men det er jo greit å ha en dato ferdig utregnet på forhånd også.

Og hvordan regner man ut en syklus/hvor lang den er?

Er visst litt grønn på dette.

Nå skal jeg gjemme graviditetstestene laaangt bort. Det var et lurt råd!

En vanlig syklus er mellom 26- 30 dager. Det vil si at den dagen du får mensen er dag 1 i syklusen.

Det er vanlig at eggløsning kommer på ca dag 13-15.

Generelt så sier man at man er fruktbar i to dager før og en dag etter eggløsning.

Hvis du er en av dem som faktisk kan føle på kroppen når eggløsningen er, så er det jo ikke noe prob.

Jeg pleier å skrive ned syklusen min hver mnd i almanakken min. Da har jeg et symbol for den dagen jeg forventer mensen, og så teller jeg 13 dager frem, og så setter jeg et annet symbol for at jeg forventer eggløsning.

På den måten vet jeg alltid hvor jeg er i syklus.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...