Gå til innhold

Hvis man er sykemeldt pga psykiske plager....

Anbefalte innlegg

Gjest sykemeldt pga depresjon
Skrevet

Hadde du da sagt noe til kollegaer eller studiekamerater om hva grunnen er til at du er sykemeldt?.

Jeg vil ikke virke avvisende heller men har fått noen sms'er hvor folk lurer på hvordan det går med meg etc. Lurer på om de kommer til å spørre hva som har feilt meg når jeg kommer tilbake.

Hvordan kan jeg vri meg unna dette uten å si noe om at jeg har vært innlagt pga alvorlig depresjon? Er manisk depressiv.

Ville dere ha sagt noe annet? Eller ville dere rett og slett ikke sagt noe som helst?

litt redd for at dette kan skje flere ganger, og at jeg da må komme med stadig flere unnskyldninger. Jeg er en svært dårlig løgner.

bare lurer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan si at det er personlig og du har ikke lyst å snakke om det...

Skrevet

Jeg er selv sykmeldt pga depresjon/utbrenthet/generelt sliten. Jeg har sagt "jeg har møtt en vegg", eller "gikk på en smell" eller "hatt en tung periode" ol. Når de spør hvordan det går, sier jeg at det går "seint", eller at det "svinger", eller at "det er som før/ikke mye nytt". Så begynner jeg å snakke om andre ting. Later som om jeg ikke merker at de ønsker å vite mer. ;)

Jeg har erfart at det er mye bedre å si det litt som det er, enn at de går og lurer (og spekulerer/sladrer). For det GJØR de. Man har selvsagt ingen opplysningsplikt, men det blir som en MUR mellom meg og omverdenen om de ikke vet LITT om ikke annet. Jeg trenger ikke si mange ordene. Det er vagt (men nok) å si det som jeg sa over her for at de skjønner tegninga. Jeg ville likevel ikke sagt at jeg hadde vært innlagt, tror jeg - bare til de jeg er fortrolige med. Og da presisert at jeg ikke ønsker at dette er noe som blir snakket om pga. fordommer blant folk.

Lykke til! Klem fra

Skrevet

Si du er utbrent. Det er vel litt mer "akseptert", skjønner godt du ikke vil fortelle alle og enhver om psykiske problemer.

Gjest Pitteliten
Skrevet

Jeg holdt godt kjeft lenge om min depresjon. Men etterhvert ble jeg mer åpen om det. Gikk greit til å begynne med, men merket etterhvert at det ble "brukt mot meg" til tider. Mitt råd er at om du skal si noe om det, bruk andre ord enn den medisinske termen og ikke fortell at du har vært innlagt. Du kan si du møtte veggen som en annen her svarte deg. Det er mer akseptert å være utbrent.

Ønsker deg all mulig lykke til uansett hva du finner ut.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du kan si at du ønsker at dette skal være en privatsak.

Gjest fytterakkern
Skrevet

Da jeg var sykmeldt (2 mnd) pga. depresjon, var jeg ærlig om det på arbeidsplassen min, men da var jeg også temmelig sikker på at det ikke kom til å bli brukt mot meg.

Jeg mente det da var bedre å være ærlig, og unngå spekulasjoner og for mange spørsmål.

Det var selvfølgelig ett par som mente det var sært å sykmelde seg for psykiske problemer (dette er da den samme type mennesker som tror at psykiske problemer har med viljestyrke og intelligens å gjøre) , og så på meg som litt stakkarslig i etterkant, men støtten jeg fikk av de andre gjorde aat det ble verdt det.

Om man bør si noe om dette kommer egentlig veldig an på arbeidsmiljøet der du jobber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...