Gå til innhold

Funksjonelt blind

Anbefalte innlegg

Meg1365380063
Skrevet

Har noen en bra link som forteller meg kort og presist hva funksjonelt blind vil si?

Har forsøkt å google, men får ikke opp noe bra.

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du kortikal blind? Eller mener du at øyefunksjonen er ute av drift?

Meg1365380063
Skrevet

Mener du kortikal blind? Eller mener du at øyefunksjonen er ute av drift?

Jeg har bare det uttrykket å gå ut fra, eventuelt noe som hørtes ut som andogsi. Vil gjerne lese mer for å vite hva det er...

Skrevet

Jeg har bare det uttrykket å gå ut fra, eventuelt noe som hørtes ut som andogsi. Vil gjerne lese mer for å vite hva det er...

Kan du forklare litt nærmere hva du tror dette dreier seg om, så kan jeg kanskje hjelpe deg.

Meg1365380063
Skrevet

Kan du forklare litt nærmere hva du tror dette dreier seg om, så kan jeg kanskje hjelpe deg.

Beklager vagheten, men jeg vet ikke så mye!

Jeg ved at vedkommende ikke er "tradisjonelt" blind, men det er vanskelig for denne å se detaljer, ansikt og slikt. Det er mulig å se omriss eller skyggelignende fasonger av mennesker, men det kan være vanskelig å skille to individ fra hverandre. Vedkommende er for eksempel avhengig av hjelp på nye og ukjente steder. Men kan likevel oppfatte noe former og farger, slik jeg forstår det.

Antar du ikke ble mye klokere av dette, men jeg setter pris på at du prøver!

Skrevet

Beklager vagheten, men jeg vet ikke så mye!

Jeg ved at vedkommende ikke er "tradisjonelt" blind, men det er vanskelig for denne å se detaljer, ansikt og slikt. Det er mulig å se omriss eller skyggelignende fasonger av mennesker, men det kan være vanskelig å skille to individ fra hverandre. Vedkommende er for eksempel avhengig av hjelp på nye og ukjente steder. Men kan likevel oppfatte noe former og farger, slik jeg forstår det.

Antar du ikke ble mye klokere av dette, men jeg setter pris på at du prøver!

Hehe - nei jeg kaster inn håndkleet her. Du kan jo få noen linker i tilfelle du kunne finne noe nyttig:

http://www.helsenytt.no/artikler/vanligste_oyesyk.htm

http://www.optikerne.no/optikeren/Optikeren405/html/Optikeren405_3.html?gInitialPosX=10px&gInitialPosY=10px&gZoomValue=100

Meg1365380063
Skrevet

Tusen takk for linkene. De så dessverre ikke ut til å si noe om det jeg leter etter.

Jeg glemte å si at vedkommende er i tyveårene.

Jeg får bare spørre. Jeg synes det er så ekkelt å spørre om ting som kanskje kan være sårt, privat og personlig, men samtidig så er det viktig for meg å vite.

Skrevet

Det betyr at vedkommende ser, men ikke nok til h*n kan klare seg uten hjelpemidler i de fleste daglige situasjoner - kan ikke lese hva som står på et papir man underskriver, kjenner ikke igjen andre på synet alene, har vansker med å orientere seg i bybildet bare ved hjelp av synet.Litt avhengig av graden vil personen kunne se noe, men hva men ser er svært ulikt - noen har tunnellsyn, andre bare ser litt ut i kantene og ingenting i midten, noen kan ikke vurdere avstand i det hele tatt osv. noen har et syn som flyter...

Selve begrepet er litt stygt, fordi det betyr at du ser så dårlig at du i de fleste sammenhenger like godt kunne vært blind.

Meg1365380063
Skrevet

Det betyr at vedkommende ser, men ikke nok til h*n kan klare seg uten hjelpemidler i de fleste daglige situasjoner - kan ikke lese hva som står på et papir man underskriver, kjenner ikke igjen andre på synet alene, har vansker med å orientere seg i bybildet bare ved hjelp av synet.Litt avhengig av graden vil personen kunne se noe, men hva men ser er svært ulikt - noen har tunnellsyn, andre bare ser litt ut i kantene og ingenting i midten, noen kan ikke vurdere avstand i det hele tatt osv. noen har et syn som flyter...

Selve begrepet er litt stygt, fordi det betyr at du ser så dårlig at du i de fleste sammenhenger like godt kunne vært blind.

Tusen takk for svar!

Men er det da noen forskjell på for eksempel å være sterkt svaksynt og funksjonelt blind? Er det grader?

Skrevet

Tusen takk for svar!

Men er det da noen forskjell på for eksempel å være sterkt svaksynt og funksjonelt blind? Er det grader?

Ja det går på graden.

Meg1365380063
Skrevet

Ja det går på graden.

OK, tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...