Gå til innhold

En stille protest

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det var linket til en artikkel om dette for en tid tilbake, hvor de ble beskrevet nettopp det at avgiften er lav fordi så mange resirkulerer.

"..........................................."

Har du link?

For meg er dette med den avgiften helt nytt, så jeg kunne godt tenke meg litt mer info om den.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

5

• Gyda

5

• Prozak

4

• EllaJo

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har du link?

For meg er dette med den avgiften helt nytt, så jeg kunne godt tenke meg litt mer info om den.

Nei, desverre. Uansett så er det mer miljøvennlig å putte papir der hvor det er papir, og resten av søppelet der hvor det er annet søppel. Jeg synes ikke det er noe pes. Men jeg gidder ikke å drive å stappe og styre - jeg hiver kartongene i papirkontaineren.

"..............................................."

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, desverre. Uansett så er det mer miljøvennlig å putte papir der hvor det er papir, og resten av søppelet der hvor det er annet søppel. Jeg synes ikke det er noe pes. Men jeg gidder ikke å drive å stappe og styre - jeg hiver kartongene i papirkontaineren.

"..............................................."

Jeg har vært flink og returnert papir i alle år, brettet samvittighetsfullt kartonger og laget kuber av dem. Jeg har t.o.m. skrevet på navnet til den lokale skolen for at den skulle kunne få en eventuell gevinst fra kartonglotteriet.

Men det får frem en trass i meg når det nå er innført kartongavgift. Jeg får rett og slett ikke lyst til å være "snill pike" lenger!

Kollektiv avstraffelse fordi ikke mange nok returnerer kartongene blir helt feil fremgangsmåte.

Skrevet

Nei, nå må dere gi dere. Avgiften på kartonger er ganske lav, fordi veldig mange sorterer de til resirkulering. Hvis ingen gjør det, så blir avgiften høyere. Det er altså ikke slik at man "like godt" kan la være. Det blir som de steder hvor man har utstrakt avfallssortering; Man betaler da likevel kommunale avgifter, men jo flere som driter i å sortere, jo høyere blir avgiftene.

Dette er nok litt for komplisert for deg, prozzie.

Det er slik at det er lassevis med avgifter på engangsemballasje, og har vært det i årevis.

Fra siste årsskifte ble det innført miljøavgift på melk og juice, produkter som tidligere har vært unntatt fra avgift.

Det har gjennom aktivt arbeid i skoler, barnehager og i "de tusen hjem" bygd opp en praksis med bretting, stapping og retur som gjør at returandelen på disse produktene nå er rundt 60%. Dette er en høy andel, siden kartongene har alternativ anvendelse for mange, f.eks. fyring.

Myndighetene svarer altså på denne høye returandelen med å øke avgiften fra 0, til noenogførti øre (ca. 60 øre i butikk?). Høy returandel "belønnes" altså med avgiftsøkning.

Et slikt avgiftsvedtak er selvsagt fullstendig meningsløst, hvis man har andre hensikter enn å fylle statskassen.

Det korrekte hadde selvsagt vært å kjøre en kampanje hvor man benyttet fortsatt avgiftsfritak som "gulrot" hvis returprosenten nådde et definert nivå.

Nå blir hensikten så altfor tydelig; stadig mer penger til en allerede overfylt statskasse.

Skrevet

Jeg har levert elektronisk.

Men det jo opp til hver enkelt om man vil gjøre det "lett" for seg selv - og ligningsmyndighetene, eller litt mer tungvint for seg selv - og ligningsmyndighetene.

;o)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har levert elektronisk.

Men det jo opp til hver enkelt om man vil gjøre det "lett" for seg selv - og ligningsmyndighetene, eller litt mer tungvint for seg selv - og ligningsmyndighetene.

;o)

Jeg gjør det gjerne ørelitegrann mer tungvint for meg selv, så lenge det også blir mer tungvint for ligningsmyndighetene!

For meg blir det en kveldstur i stedet for å logge meg på pc'en, så det gjør jeg så gjerne når det til og med gir meg en god følelse!

Skrevet

Jeg gjør det gjerne ørelitegrann mer tungvint for meg selv, så lenge det også blir mer tungvint for ligningsmyndighetene!

For meg blir det en kveldstur i stedet for å logge meg på pc'en, så det gjør jeg så gjerne når det til og med gir meg en god følelse!

Jeg tror ligningsmyndighetene takler begge deler like greit. De har jo "apparat" for det (selv om det er mest komfortabelt for dem med det elektroniske, det skjønner jeg).

Og så sitter det forsatt noen der som slipper å bli dytta ut i arbeidsledigheten. *s*

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg tror ligningsmyndighetene takler begge deler like greit. De har jo "apparat" for det (selv om det er mest komfortabelt for dem med det elektroniske, det skjønner jeg).

Og så sitter det forsatt noen der som slipper å bli dytta ut i arbeidsledigheten. *s*

Her i denne komunen har sjefen for ligningskontoret gått ut i media og oppfordret flest mulig til å levere elektronisk fordi de ikke har mannskap til å ta det manuelt.

Det var slik jeg kom på ideen til min stille protest...

Skrevet

Et meget godt forslag synes jeg.

Og, får du restskatt, så insister på å få lov til å betale den kontant. Man har krav på det. 50-øringer er meg bekjent fortsatt gyldig betalingsmiddel i Kongeriket.

Skrevet

Her i denne komunen har sjefen for ligningskontoret gått ut i media og oppfordret flest mulig til å levere elektronisk fordi de ikke har mannskap til å ta det manuelt.

Det var slik jeg kom på ideen til min stille protest...

Oj. Da blir det jo litt kult, da! :o)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Et meget godt forslag synes jeg.

Og, får du restskatt, så insister på å få lov til å betale den kontant. Man har krav på det. 50-øringer er meg bekjent fortsatt gyldig betalingsmiddel i Kongeriket.

He he, å betale restskatt kontant var en meget god ide'!

Herved notert.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Oj. Da blir det jo litt kult, da! :o)

Nemlig :-D

Endelig tok du poenget...

Skrevet

Nemlig :-D

Endelig tok du poenget...

Kult - men litt barnslig (siden du selv antyder det i hovedinnlegget). ;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kult - men litt barnslig (siden du selv antyder det i hovedinnlegget). ;-)

Jada, det er kult - og barnslig. Og jeg vil fryde meg stort når leg leverer konvulutten, så jeg har nok et ungt sinn :-)

Skrevet

Jada, det er kult - og barnslig. Og jeg vil fryde meg stort når leg leverer konvulutten, så jeg har nok et ungt sinn :-)

Hehe. Et ungt og barnslig sinn har du nok. Og det må du være stolt av.

Men de gledene man greier å få, skal man unne seg!

Skrevet

Tror det er 40 øre pr kartong, gjelder alle kartonger, melk, juice osv

Mener at det er 50 øre.

Skrevet

Nei, nå må dere gi dere. Avgiften på kartonger er ganske lav, fordi veldig mange sorterer de til resirkulering. Hvis ingen gjør det, så blir avgiften høyere. Det er altså ikke slik at man "like godt" kan la være. Det blir som de steder hvor man har utstrakt avfallssortering; Man betaler da likevel kommunale avgifter, men jo flere som driter i å sortere, jo høyere blir avgiftene.

Dette er ikke veien å gå for å få til mere gjenvinning. I det fylket jeg er bosatt er vi svært flinke til å gjennvinne blant annet drikkekartonger, det vi nå har blitt belønnet med er 50 øre pr. kartong i avgifter. Ikke faen om jeg godtar det ved å gjøre begge deler. Enten betaler jeg eller så gjenvinner jeg.

Etter min mening er dette bare en ekstra avgift for å få mer inn i statskassen, ikke for å få oss til å gjenvinne mer.

Skrevet

Denne avgiften ble innført fordi de ville at fler skal begynne å brette kartonger, dårlig unnskyldning for å få inn flere penger i statskassa!

Alle vi som har brettet kartonger i mange år blir jo straffet på lik linje med de som ikke gidder, nemlig 40 øre extra pr kartong.

Dette fører til at mange gir f... i å brette, når de måtte betale gebyr for ikke å brette...

Psyk avgift, som virker mot sin hensikt!

Svært enig.

Gjest flipper inn
Skrevet

Ungt og tungt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...