Gå til innhold

svak mage eller allergi mot mat?

Anbefalte innlegg

Gjest M.D.A.B.
Skrevet

Jeg spoer et spoersmaal fra samboeren min. Han reagerer ofte paa mat med diare og magesyre. Kan dette vaere en allergi? Han paastaar selv det er gammel mat "utgaatt paa dato" men jeg kan uten problemer spise samme maten uten problemer. Eller kan han ha bare en "svak" mage?

Jeg faar han ikke til doktor for aa ta tester, siden han har selvdiagnotisert seg.

Videoannonse
Annonse
Gjest fytterakkern
Skrevet

Jeg hadde det sånn i mange år før jeg fikk vite at jeg hadde cøliaki.

Jeg skjønner ikke denne frykten så mange menn har for å gå til legen..

Skrevet

Jeg har en bror som reagerer kraftig på krydder. Da må han ha do rett i nærheten.

Men dersom samboeren din f.eks reagerer på mat med hvetemel, rug, havre m.fl, hadde jeg tatt en blodprøve og sjekket for cøliaki. Problemet er jo at så mye av maten vi spiser inneholder mel.Mange reagerer også på kumelk.

Enten må han føle seg frem ved å kutte ut de matvarene han tror han reagerer på en stund, eller at du får tatt han til lege og tatt blodprøver.

Hvis jeg ikke har misforstått cøliaki, så er problemet her at ved inntak av gluten klarer ikke kroppen å suge opp næringen.

Hvis han nekter å gå til lege, er jo internett et flott nettverk. Start med å søke litt på ulike allergier. Du kan også stille spørsmålet på Allmennmedisin og Allergi-forumet.

Lykke til!

Gjest fytterakkern
Skrevet

Jeg har en bror som reagerer kraftig på krydder. Da må han ha do rett i nærheten.

Men dersom samboeren din f.eks reagerer på mat med hvetemel, rug, havre m.fl, hadde jeg tatt en blodprøve og sjekket for cøliaki. Problemet er jo at så mye av maten vi spiser inneholder mel.Mange reagerer også på kumelk.

Enten må han føle seg frem ved å kutte ut de matvarene han tror han reagerer på en stund, eller at du får tatt han til lege og tatt blodprøver.

Hvis jeg ikke har misforstått cøliaki, så er problemet her at ved inntak av gluten klarer ikke kroppen å suge opp næringen.

Hvis han nekter å gå til lege, er jo internett et flott nettverk. Start med å søke litt på ulike allergier. Du kan også stille spørsmålet på Allmennmedisin og Allergi-forumet.

Lykke til!

Når det gjelder cøliaki, og du har rett i det du skrev, kan man etter hvert begynne å reagere på alt fordi systemet er så "ødelagt" av det å spise gluten.

Problemet, hvis han har cøliaki, og begynner med glutenfri kost må han gå på gluten igjen hvis han skal ha en diagnose. Det kan være veldig ubehagelig.

Man trenger forresten en diagnose for å få tilskudd fra Trygdeetaten. Alle med cøliaki har rett på 100 kroner eller noe sånt i måneden, siden glutenfri mat er så dyrt.

Gjest Calóni
Skrevet

Det kan iallfall høres ut som om det er noe han ikke tåler, ikke at det "bare er gammel mat".

Man kan ha matallergier, eller man kan ha matintoleranse. Allergier kan påvises ved hjelp av blodprøver/tarmundersøkelser. Intoleranser kan ikke påvises medisinsk.

Det blir nok vanskelig, men få mannen din til å føre en "dagbok" over hva han har spist i forkant av en slik reaksjon. Ta med tidspunktet for matinntak, og tidspunkt for reaksjon, og også hvilken type reaksjon. Jeg skjønner jo at det kan bli problematisk, ettersom han benekter at det er noe galt. Men det er iallfall den beste måten å gå fram på.

Bestill en legetime hvor han tar med seg dagboken. Noteringene har sikkert allerede gitt dere en ide om hva som gir reaksjonene. Det hjelper gjerne å få slikt ned på papiret. Legen vil også kunne se de samme mønstrene, og ta avgjørelsen om hva som skal gjøres deretter.

Du får finne en måte å true ham til å gjøre det på ;) Ikke noe gøy for hverken han eller du om han er avhengig av et toalett i nærheten hver gang dere har spist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...