Gå til innhold

Røyke i klubben - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest klubbvenninne
Skrevet

Vi er en venninnegjeng som møtes i klubb en kveld i måneden. To er røykere, fire er ikke-røykere. Klubben er hjemme hos den ene røykeren denne kvelden, og finner sted på et relativt lite kjøkken. Den ene ikke-røykeren er gravid og uttrykker også at hun er sensitiv overfor røyk (hun får hodepine, tett bryst og hoste av å bli utsatt for røyk). De tre andre ikke-røykerne synes også det er plagsomt å oppholde seg i røykfyllt rom, men de sier ingenting der og da.

Hvem skal tas hensyn til? Skal røykerne få røyke i sitt eget hjem, eller skal ikke-røykerne skånes?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

7

• org

2

• mariaflyfly

2

• Lurveline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg røyker, men hadde såklart tatt hensyn til venninnene mine, SPESIELT hvis en av dem var gravid. Hadde selvsagt gått ut og røykt da, selv om det var i mitt eget hus!

mvh

Gjest fytterakkern
Skrevet

Nå er jeg ganske anti-røyk, men mener at det i hvert fall, om ikke annet, bør tas hensyn til den gravide. Det kan da ikke være *så* vanskelig for røykerne å gå ut for å røyke i noen timer?

Skrevet

Det bestemmer røykeren som bor der, og hun alene. Hvis hun vil at det skal røykes, kan den gravide bli hjemme, men fortelle årsaken og at hun ville kommet hvis det ikke røyktes. Det beste hadde vel vært et kompromiss, røyke i et annet rom/ute i den tiden klubben varer.

Skrevet

Selvsagt skal dere ta hensyn til denne venninnene. Hvis ikke er det, det samme som at hun ikke vil komme.

En av årsakene til at røykeloven kom er at dere som røyker aldri tok noe som helst hensyn til noen. Dere røykte overalt og mente at det var deres fulle rett. Dere ga fullstendig f... i barn, de som var gravide, ble dårlige av røyk, de som hadde astma, osv, osv.

Heldigvis har dette endret seg mye i de siste årene.

Skrevet

Hvis antydninger og forbønn om røykfrie omgivelser ikke fører fram, er det fint lite noen kan gjøre i røykerens eget hjem. La være å komme, kanskje?

Skrevet

Man skal skåne gravide uansett. Gå ut å røyke akkurat de få timene klubben varer.

Hadde jeg blitt bedt i klubb av venninner som ikke tok hensyn til at jeg ikke tåler røyk, hadde jeg latt være å komme.

Skrevet

Man røyker ikke når det finnes ikkerøykere i gruppen og ihvertfall ikke gravide som blir ekstra sensitive!

Det er da alminnelig folkeskikk synes jeg.

Dessuten kan jeg ikke forstå at røykere ikke kan klare og holde seg i et par timer mens klubben varer. Dere sitter vel ikke en hel lang kveld vil jeg tro?

Da får man ta seg pauser og gå ut på trappen eller sette seg i et annet rom så lenge.

Skrevet

Selvsagt skal dere ta hensyn til denne venninnene. Hvis ikke er det, det samme som at hun ikke vil komme.

En av årsakene til at røykeloven kom er at dere som røyker aldri tok noe som helst hensyn til noen. Dere røykte overalt og mente at det var deres fulle rett. Dere ga fullstendig f... i barn, de som var gravide, ble dårlige av røyk, de som hadde astma, osv, osv.

"Dere røykte overalt og mente at det var deres fulle rett. Dere ga fullstendig f... i barn, de som var gravide, ble dårlige av røyk, de som hadde astma, osv, osv."

Hallo? Nå synes jeg du går litt for langt her, jeg var ikke sånn verken før røykelov eller etter. Mulig jeg var det i ungdomsalder, da hadde man jo "lov" til det meste.

Hilsen, i selvforsvar:

Skrevet

"Dere røykte overalt og mente at det var deres fulle rett. Dere ga fullstendig f... i barn, de som var gravide, ble dårlige av røyk, de som hadde astma, osv, osv."

Hallo? Nå synes jeg du går litt for langt her, jeg var ikke sånn verken før røykelov eller etter. Mulig jeg var det i ungdomsalder, da hadde man jo "lov" til det meste.

Hilsen, i selvforsvar:

Skriver under på denne, Lurveline, så egoistisk har jeg aldri vært!

mvh

Skrevet

Jeg mener at den som bor i huset bestemmer, men bør ha vett nok til å gå ut ut sammen med de andre som røyker så lenge det er folk der som ikke bør utsettes for røyk.

Den gravide må selvsagt si fra på forhånd - om hun ikke har gjort det. Da kan hun finne ut om hun bør komme eller ikke utfra svaret.

Gjest klubbvenninne
Skrevet

*hvisker*

Nå er det jeg som er den gravide venninnen, da, vet du.

Og jeg synes det er temmelig kynisk at disse to på død og liv må sitte og røyke inne på dette trange kjøkkenet når de vet at jeg både er gravid og at jeg blir dårlig av røyken. Jeg gikk til og med og satte meg i et annet rom på et tidspunkt, for å få litt "frisk luft". Det er jo bare snakk om et par timer, èn kveld i måneden! Jeg synesd det blir helt feil at det er jeg og de andre ikke-røykerne som skal være fleksible her, når de to røykerne ganske enkelt kunne trukket utenfor når de skulle røyke.

Neste gang tror jeg at jeg holder meg hjemme, selv om jeg vet at man da vil oppfatte meg som sær. Den ene av de to røykerne er tross alt gravid, hun også, og det går jo "kjempefint"...

*stønn*

(Håper virkelig jeg var mer hensynsfull da jeg røykte!)

Gjest Folkeskikk må en ha
Skrevet

Jeg er i syforening med bare ikke-røykere. Pga at jeg har et barn som ikke tåler røyk, så får ingen lov å røyke inne hos meg. Det har aldri vært protester. Skulle bare mangle.

Etterhvert har jeg selv begynt å reagere på røyk av og til, da sier jeg ifra, og da tar de hensyn til det selv om vi er hjemme hos noen av de andre. De ser det jo også på meg at jeg reagerer, så da går de ut og røyker.

Men jeg kjenner andre røykere som ikke vil gå på besøk der de ikke får røyke inne. Men da får de bare la være å komme til meg! Selv om ungene ikke er 'unnskyldning' lenger, så vil jeg så lenge vi ikke røyker selv, ikke ha lukt i møbler og gardiner. Æsj, nei takk!

Gjest Folkeskikk må en ha
Skrevet

Jeg er i syforening med bare ikke-røykere. Pga at jeg har et barn som ikke tåler røyk, så får ingen lov å røyke inne hos meg. Det har aldri vært protester. Skulle bare mangle.

Etterhvert har jeg selv begynt å reagere på røyk av og til, da sier jeg ifra, og da tar de hensyn til det selv om vi er hjemme hos noen av de andre. De ser det jo også på meg at jeg reagerer, så da går de ut og røyker.

Men jeg kjenner andre røykere som ikke vil gå på besøk der de ikke får røyke inne. Men da får de bare la være å komme til meg! Selv om ungene ikke er 'unnskyldning' lenger, så vil jeg så lenge vi ikke røyker selv, ikke ha lukt i møbler og gardiner. Æsj, nei takk!

Med bare røykere skulle det selvsagt være!

Skrevet

Hilsen, i selvforsvar:

Hehe, det er vel ikke ett angrep direkte på deg.

I tillegg røykte du knapt skjønner jeg før røykeloven kom.

Gjest mener nå jeg da
Skrevet

Det er vel vanlig høflighet å alltid gå ut for å røyke? Selv de som røyker selv går da oftest ut for å slippe å ha røyken og lufta inne i huset.

Skal de som ikke røyker gå ut da eller? Og bli der siden røyken neppe slipper taket med en gang?

Nei, det er vel ikke noe å lure på, de som røyker får gå ut, evt vente med å røyke til klubben er over.

Skrevet

*hvisker*

Nå er det jeg som er den gravide venninnen, da, vet du.

Og jeg synes det er temmelig kynisk at disse to på død og liv må sitte og røyke inne på dette trange kjøkkenet når de vet at jeg både er gravid og at jeg blir dårlig av røyken. Jeg gikk til og med og satte meg i et annet rom på et tidspunkt, for å få litt "frisk luft". Det er jo bare snakk om et par timer, èn kveld i måneden! Jeg synesd det blir helt feil at det er jeg og de andre ikke-røykerne som skal være fleksible her, når de to røykerne ganske enkelt kunne trukket utenfor når de skulle røyke.

Neste gang tror jeg at jeg holder meg hjemme, selv om jeg vet at man da vil oppfatte meg som sær. Den ene av de to røykerne er tross alt gravid, hun også, og det går jo "kjempefint"...

*stønn*

(Håper virkelig jeg var mer hensynsfull da jeg røykte!)

Problemet her er at du er på besøk til noen som tillater å røyke hjemme. Dette handler også om at man ikke kan nekte noe i andres hjem. Men jeg mener at de som røyker burde ha hatt såpass omløp i hode at de tok hensyn.

Venninnen din som røyker og er gravid burde kanskje ha tenkt seg godt om, hvis det er såpass aktivitet i toppetasjen.

Skrevet

Hehe, det er vel ikke ett angrep direkte på deg.

I tillegg røykte du knapt skjønner jeg før røykeloven kom.

Ikke på bare meg, men alle røykere, jeg har mulighet bare til å forsvare meg selv.

Har røyka siden en ti-pakning sigaretter kostet ti kroner og ti øre, så kan du selv regne ut hvor lang tid før røykeloven tredde i kraft jeg røyka;o)

Skrevet

Alle bør selvsagt få bestemme hva de vil gjøre i sitt eget hjem, men denne dama høres noe spesiell ut. Det er blitt vanlig å i det minste ta hensyn til barn, allergikere og gravide. Bli hjemme, så får det bli opp til henne å vurdere om det ikke er like greit å droppe røykinga neste gang. Med slike mennesker nytter det ikke å hinte eller spørre pent.

Gjest klubbvenninne
Skrevet

Problemet her er at du er på besøk til noen som tillater å røyke hjemme. Dette handler også om at man ikke kan nekte noe i andres hjem. Men jeg mener at de som røyker burde ha hatt såpass omløp i hode at de tok hensyn.

Venninnen din som røyker og er gravid burde kanskje ha tenkt seg godt om, hvis det er såpass aktivitet i toppetasjen.

Vi er enige, mrxx.

Venninnen hvis hjem vi oppholdt oss i har ikke tillatt røyking inne tidligere, da hun har små barn. Dermed var jeg ikke forberedt på problemstillingen jeg nå støtte på.

Men det skjer visst noe magisk når babyer passerer året; da tåler de visst både det ene og det andre, så da kan man røyke innendørs igjen.

Den gravide venninnen er vanligvis oppegående (jeg liker henne veldig godt!), men røykere har en imponerende evne til å lulle seg inn i unnskyldninger og argumenter som i deres øyne og øre veier langt tyngre enn det faktum at røyk er uhyre skadelig for babyen deres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...