Gå til innhold

Konsekvens når folk ikke møter på jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

For en tid siden fikk en ansatt hos meg permisjon i en mnd. H*n kan få forlenget den med én mnd av gangen inntil seks mndr totalt, mot at jeg varsles en uke i forveien.

Grunnet felles bekjente vet jeg nå at vedkommende ikke kommer på jobb på tirsdag.

Jeg har en vikar tilgjengelig, og økonomisk er det ikke noe problem, for det er ulønnet permisjon - men jeg lurer på hva jeg skal gjøre med det?

Jeg mottok noen mld ang. lønn i begynnelsen av uken, svarte på to, men valgte å ringe da den tredje kom, foretrekker å snakke fremfor sms. H*n svarte ikke da jeg ringte, rett etter at jeg mottok mld, og har ikke ringt tilbake.

Jeg har ikke mottatt noen søknad om utvidet permisjon, h*n bare nevnte at h*n ikke trodde h*n kom tilbake før i juni for noen uker siden.

Jeg kan ikke ansette en ny, vikar er litt ustabilt i lengden, og det kommer altså til å ende med at h*n ikke møter på jobb tirsdag uten å ha gitt noen form for beskjed.

Er det mitt ansvar å gjentatte ganger forsøke å kontakte vedkommende inntil jeg får svar? Eller holder det at jeg har forsøkt noen ganger uten å få svar? Er det ikke den ansattes ansvar å informere meg?

Uansett - hva gjør jeg med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest ville jeg gjort
Skrevet

Hvis gjentatte telefoner forblir uten svar ville jeg skrevet et "formelt" brev og bedt vedkommende redgjøre for fremtidig arbeidstid innen frist.

Skrevet

Dette er helt soleklart et ansvar arbeidstaker har.

Gjest Persille
Skrevet

Dette er helt soleklart et ansvar arbeidstaker har.

Ja, det mener jeg også - men hva gjør jeg med det?

Jeg vil jo gjerne vite om vedkommende kommer tilbake på jobb eller ikke. Om h*n ikke kommer, så må jeg ansette en ny - og da kan jeg likesågodt sette igang den prosessen med en gang, men hvor lenge må jeg vente?

Og jeg kan jo ikke si opp vedkommende heller? Eller?

Og jeg kan ikke ansette en ny så lenge h*n er ansatt - for jeg har jo ikke råd til å ha to om h*n kommer tilbake?

Gjest Persille
Skrevet

Hvis gjentatte telefoner forblir uten svar ville jeg skrevet et "formelt" brev og bedt vedkommende redgjøre for fremtidig arbeidstid innen frist.

Ja, jeg skal sende det på tirsdag - men jeg er likevel litt usikker på konsekvens om jeg ikke mottar noen redegjørelse...

Skrevet

Ja, det mener jeg også - men hva gjør jeg med det?

Jeg vil jo gjerne vite om vedkommende kommer tilbake på jobb eller ikke. Om h*n ikke kommer, så må jeg ansette en ny - og da kan jeg likesågodt sette igang den prosessen med en gang, men hvor lenge må jeg vente?

Og jeg kan jo ikke si opp vedkommende heller? Eller?

Og jeg kan ikke ansette en ny så lenge h*n er ansatt - for jeg har jo ikke råd til å ha to om h*n kommer tilbake?

Sikkert noe jeg ikke har fått med meg her, men hvorfor kan du ikke si opp vedkommende? Som arbeidsgiver må du jo kunne forvente at ansatte stiller på jobb, eller i det minste redegjør for hvorfor de ikke gjør det.

Gjest Persille
Skrevet

Sikkert noe jeg ikke har fått med meg her, men hvorfor kan du ikke si opp vedkommende? Som arbeidsgiver må du jo kunne forvente at ansatte stiller på jobb, eller i det minste redegjør for hvorfor de ikke gjør det.

Har prøvd det en gang før - gjør det ikke igjen :)

Jeg har sendt en mail til advokaten min og forklart situasjonen, antar han kan si meg hva jeg kan gjøre og ikke...

Skrevet

Har prøvd det en gang før - gjør det ikke igjen :)

Jeg har sendt en mail til advokaten min og forklart situasjonen, antar han kan si meg hva jeg kan gjøre og ikke...

Nå er det slik at det i bunnen for de fleste arbeidsforhold ligger en arbeidsavtale. Det er en trygghet for både arbeidsgiver og -taker.

Brudd på arbeidsavtalen er åpenbart grunnlag for avskjedigelse om det er grovt nok.

Gjest Persille
Skrevet

Nå er det slik at det i bunnen for de fleste arbeidsforhold ligger en arbeidsavtale. Det er en trygghet for både arbeidsgiver og -taker.

Brudd på arbeidsavtalen er åpenbart grunnlag for avskjedigelse om det er grovt nok.

Nei, det er ikke helt sånn...

Jeg trodde også at man kunne si opp folk som ikke møtte på jobb, men det er ikke grunn god nok i seg selv - det kommer an på hva de i etterkant sier er årsaken til at de ikke møter.

Gjest ville jeg gjort
Skrevet

Ja, jeg skal sende det på tirsdag - men jeg er likevel litt usikker på konsekvens om jeg ikke mottar noen redegjørelse...

Kan du muligens få støtte av arbeidskontoret her tro?

De burde vite regler og lover på slikt. Ta en telefon dit.

De kan også muligens gi deg utplasseringsfolk som går på kurs hos dem, da får du gratis hjelp i en del uker mot at du tegner forsikring på den som jobber hos deg.

Skrevet

Jeg trodde også at man kunne si opp folk som ikke møtte på jobb, men det er ikke grunn god nok i seg selv - det kommer an på hva de i etterkant sier er årsaken til at de ikke møter.

Det er jeg klar over. Dette er ikke helt sort/hvitt.

Men det fritar ikke arbeidstaker fra plikten om å orientere arbeidsgiver om at vedkommene ikke stiller på jobb.

Man må skille mellom plikten å orientere om at man ikke stiller på jobb, og det å redegjøre for hvorfor man ikke stiller. Helsemessige fortrolige opplysninger har normalt arbeidsgiver ikke tilgang til å be om å få.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Kan du ikke ringe arbeidstilsynet? De må da vite lover og regler og kunne gi deg råd om hvordan du bør gå frem?

Skrevet

Du må da vite utrolig lite om å drive egen bedrift. Synes det er spørsmål om dette til stadighet jeg. Du har da vel arbeidsmiljøloven og andre ting tilgjengelig når du driver med dette her?? Hmmm, høres uproft ut...

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt igjen, og igjen og igjen... Får du ikke kontakt må du da kunne si opp vedkommende på et tidspunkt så lenge dere har skriftlig avtale om at h*n skal si fra minst en uke i forveien for å få utvidet permisjon.

Gjest silmandar
Skrevet

Ring anonymt til personen dersom det ikke er anonymt tlf.nr du ringer fra.

Skrevet

Kan du ikke skrive et brev til vedkommende (som sendes rekommandert!), hvor du gjør rede for hva som var avtalt, og at det ikke er søkt om noen forlengelse av permisjonen. Videre at dersom vedkommende ikke stiller på jobb innen en gitt frist, så anser du det slik at arbeidstaker fratrer sin stilling (helst med henvisning til lov/paragraf om mulig, eller henvisning til arbeidsrettssak der dette er blitt gjeldende rett, om det er tilfelle).

Konferer selvsagt med advokat om dette er en god måte å legge fram saken på.

Fristen bør være litt lenger enn til 2. mai, siden det er så kort tid igjen, og du er sent ute med din skriftlige henvendelse.

Og få med i brevet at du nå ikke har lykkes å få tak i vedkommende på telefon, til tross for gjentatte forsøk. (Etter selvsagt å ha prøvd et antall ganger)

Skrevet

Jeg ville sendt et brev med varsel om oppsigelse av stillingen.

Gjest glaice
Skrevet

Jeg syns du bør vente til tirsdag å se om hun kommer eller ikke før du sender noe brev ol.

Selvom en felles bekjent sier hun ikke kommer, har jo ikke du hørt dette fra vedkommende selv.

Men h*n må jo vite hvilken vakt h*n skal ha til tirsdag.

Den som har ansvaret for vaktene kan vel sende en sms og gi beskjed om hvilken vakt h*n har på tirsdag, så får dere se om dere får svar.

Skjønner veldig godt at dette er frustrerende, men når ikke du har fått søknad om videre permisjon, må du jo egentlig gå utifra at h*n kommer på tirsdag.

Kommer h*n ikke på tirsdag, så må det vel være mulig å sende et rekomandert brev, med advarsel om opsigelse osv.

H*n har jo ikke brutt noen avtale før h*n evnt ikke kommer på jobb til tirsdag!

Håper det ordner seg på en positiv måte for deg!

Gjest Persille
Skrevet

Du må da vite utrolig lite om å drive egen bedrift. Synes det er spørsmål om dette til stadighet jeg. Du har da vel arbeidsmiljøloven og andre ting tilgjengelig når du driver med dette her?? Hmmm, høres uproft ut...

Om du tror at arbeidsmiljøloven omhandler hva arbeidsgiver skal gjøre når arbeidstaker ikke gjør jobben sin - så tar du feil.

Arbeidsmiljøloven omhandler alt arbeidsTAKER kan forholde seg til - stort sett.

Dessuten - det er billigere for meg å lufte ting her fremfor å kontakte advokat, så jeg gjør ofte det først.

Og jeg har drevet firma i litt over ett år - så jeg påberoper meg faktisk ikke å kunne alt.

Gjest Persille
Skrevet

Ring anonymt til personen dersom det ikke er anonymt tlf.nr du ringer fra.

God idé, den hadde jeg ikke tenkt på...

Men nå har jeg kommet til det punktet at jeg egentlig ikke gidder prøve mer, jeg føler det er vedkommendes ansvar å informere meg - ikke omvendt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...