Gå til innhold

Konsekvens når folk ikke møter på jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg ville sendt et brev med varsel om oppsigelse av stillingen.

Jeg tenkte jeg skulle gjøre som en annen her skriver, at avtalen sier sånn og sånn - og at dersom jeg ikke hører noe innen... så anser jeg det som at h*n fratrer...

Ikke at jeg sier opp :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Persille
Skrevet

Jeg syns du bør vente til tirsdag å se om hun kommer eller ikke før du sender noe brev ol.

Selvom en felles bekjent sier hun ikke kommer, har jo ikke du hørt dette fra vedkommende selv.

Men h*n må jo vite hvilken vakt h*n skal ha til tirsdag.

Den som har ansvaret for vaktene kan vel sende en sms og gi beskjed om hvilken vakt h*n har på tirsdag, så får dere se om dere får svar.

Skjønner veldig godt at dette er frustrerende, men når ikke du har fått søknad om videre permisjon, må du jo egentlig gå utifra at h*n kommer på tirsdag.

Kommer h*n ikke på tirsdag, så må det vel være mulig å sende et rekomandert brev, med advarsel om opsigelse osv.

H*n har jo ikke brutt noen avtale før h*n evnt ikke kommer på jobb til tirsdag!

Håper det ordner seg på en positiv måte for deg!

Jeg snakket med vedkommende i forrige uke om noe annet - og spurte om hva h*n trodde det ble til, da sa h*n at h*n skulle ta kontakt denne uken, og gi meg en avklaring, men at h*n ganske sikkert ikke kom.

Jeg sa jeg måtte vite det i begynnelsen av uken så jeg kunne engasjere vikaren videre, men har altså fortsatt ikke hørt noe.

Med andre ord vet jeg at h*n ikke kommer, men samtidig har jeg ikke noen dokumentasjon på det, og h*n har heller ikke noen godkjenning fra meg på at det er greit.

Skrevet

Du må begynne å sjekke referansene til de du vurderer å ansette, Persille;-)

Gjest Persille
Skrevet

Du må begynne å sjekke referansene til de du vurderer å ansette, Persille;-)

Jeg har gjort det :)

Men h*n har havnet i en litt uheldig situasjon, et familiemedlem har blitt alvorlig syk, og det har skapt mye hodebry forståelig nok.

H*n ville egentlig si opp og reise hjem (andre kanten av landet) - men jeg sa h*n kunne få permisjon i stedet, slik at det var noe å komme tilbake til, og h*n å slapp å starte på nytt igjen.

Men likevel - jeg må jo vite hva som skjer, om h*n kommer tilbake eller ikke. Og når jeg ikke får svar på telefon er det ikke så veldig mye annet jeg får gjort enn å sende brev...

Skrevet

Jeg har gjort det :)

Men h*n har havnet i en litt uheldig situasjon, et familiemedlem har blitt alvorlig syk, og det har skapt mye hodebry forståelig nok.

H*n ville egentlig si opp og reise hjem (andre kanten av landet) - men jeg sa h*n kunne få permisjon i stedet, slik at det var noe å komme tilbake til, og h*n å slapp å starte på nytt igjen.

Men likevel - jeg må jo vite hva som skjer, om h*n kommer tilbake eller ikke. Og når jeg ikke får svar på telefon er det ikke så veldig mye annet jeg får gjort enn å sende brev...

Aha, jeg trodde du hadde fått enda en med dårlig arbeidsmoral innenfor dørene. Dette blir jo litt annerledes, men jeg vet fortsatt ikke hva du skal gjøre med det. _Jeg_ hadde reist hjem til vedkommende og banket på døra, men det bør man sikkert ikke gjøre. Kanskje like bra at jeg ikke har noen ansatte...:-)

Gjest Persille
Skrevet

Aha, jeg trodde du hadde fått enda en med dårlig arbeidsmoral innenfor dørene. Dette blir jo litt annerledes, men jeg vet fortsatt ikke hva du skal gjøre med det. _Jeg_ hadde reist hjem til vedkommende og banket på døra, men det bør man sikkert ikke gjøre. Kanskje like bra at jeg ikke har noen ansatte...:-)

Tja, det er ca 100 mil mellom oss nå - litt langt å dra :)

Men ellers er jeg usikker på om det er lov? Det burde jo være det...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Heretter ansetter du småbarnsmødre he he.

Kunne ikke dy meg:)

Gjest Persille
Skrevet

Heretter ansetter du småbarnsmødre he he.

Kunne ikke dy meg:)

Nei, det skal jo ha permisjon i tide og utide, så får de ikke bhg.plass - så er ikke bhg. de bruker god nok, og så er ikke de som jobber i den gode nok, og så krangler de med gubben så de blir psykisk slitne, osv ;)

Barnløs dame på 35 med MYE erfaring, konstant godt humør, og upåklagelig sykdomshistorie, tenker jeg :)

Gjest glaice
Skrevet

Jeg snakket med vedkommende i forrige uke om noe annet - og spurte om hva h*n trodde det ble til, da sa h*n at h*n skulle ta kontakt denne uken, og gi meg en avklaring, men at h*n ganske sikkert ikke kom.

Jeg sa jeg måtte vite det i begynnelsen av uken så jeg kunne engasjere vikaren videre, men har altså fortsatt ikke hørt noe.

Med andre ord vet jeg at h*n ikke kommer, men samtidig har jeg ikke noen dokumentasjon på det, og h*n har heller ikke noen godkjenning fra meg på at det er greit.

Skjønner.

Vanskelig situasjon for deg, men syns du bør være litt grei med henne hvis situasjonen er slik at h*n har permisjon pga sykdom i nær familie. Da er det sikkert mye rart å tenke på, og ikke alltid lett å huske på alt.

Det er jo en helt annen sak å ha permisjon fordi kanskje mora di er dødssyk (bare eksempel) enn om du reiste jorda rundt på ferie.

Så syns du skal prøve å få tak i personen på nytt, send sms, virker som h*n syns det er lettest å svare på det.

Syns du bør trå litt varsomt når det gjelder sykdom.

Gjest Persille
Skrevet

Skjønner.

Vanskelig situasjon for deg, men syns du bør være litt grei med henne hvis situasjonen er slik at h*n har permisjon pga sykdom i nær familie. Da er det sikkert mye rart å tenke på, og ikke alltid lett å huske på alt.

Det er jo en helt annen sak å ha permisjon fordi kanskje mora di er dødssyk (bare eksempel) enn om du reiste jorda rundt på ferie.

Så syns du skal prøve å få tak i personen på nytt, send sms, virker som h*n syns det er lettest å svare på det.

Syns du bør trå litt varsomt når det gjelder sykdom.

Og det er nettopp derfor jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette - fordi jeg ikke helt vet hvor varsom jeg skal være ifht til hvilken informasjon jeg faktisk MÅ ha.

Jeg har ikke lyst til å sende et "truende" brev med, hvis du ikke gjør sånn så gjør jeg sånn- tone, men samtidig får jeg ikke tak i vedkommende på telefon, og da er det vel ikke noe annet alternativ enn brev.

Om jeg ikke formulerer meg "strengt" nok, så skjønner h*n kanskje ikke alvoret i dette heller, at man bare blir borte uten å gi noe mer beskjed.

Vanskelig...

Neste gang skal jeg ansette bare maskiner med av- og påknapp :)

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle gjøre som en annen her skriver, at avtalen sier sånn og sånn - og at dersom jeg ikke hører noe innen... så anser jeg det som at h*n fratrer...

Ikke at jeg sier opp :)

Det høres rotete ut. Det finns vel standard formuleringer du bør bruke, som arbeidsgiver bør du kjenne til sånt. Tror du har krav på å gi ham et skriftlig varsel først.

Gjest Persille
Skrevet

Det høres rotete ut. Det finns vel standard formuleringer du bør bruke, som arbeidsgiver bør du kjenne til sånt. Tror du har krav på å gi ham et skriftlig varsel først.

"som arbeidsgiver bør du kjenne til sånt. "

Tror du man går et kurs som heter "standardformuleringer i alle typer brev til ansatte" eller noe sånt?

Eller tror du kanskje man lærer nye ting underveis ettersom man havner oppi nye situasjoner?

Og jeg hadde ikke tenkt å skrive "avtalen sier slik og sånn" - jeg hadde tenkt å sitere avtalen slik den er skrevet, henvise til lovparagrafene om opplysningsplikt, osv.

Du kan vel legge til litt godvilje når folk spør om hjelp?

Skrevet

"Jeg har ikke mottatt noen søknad om utvidet permisjon, h*n bare nevnte at h*n ikke trodde h*n kom tilbake før i juni for noen uker siden."

Kanskje h*n mener at dette var sen muntlig "søknad".

Jeg ville sendt et brev til vedkomne, der du presiserer at alle søknader om forlengelse av permisjon må komme skriftlig.

Gjest Persille
Skrevet

"Jeg har ikke mottatt noen søknad om utvidet permisjon, h*n bare nevnte at h*n ikke trodde h*n kom tilbake før i juni for noen uker siden."

Kanskje h*n mener at dette var sen muntlig "søknad".

Jeg ville sendt et brev til vedkomne, der du presiserer at alle søknader om forlengelse av permisjon må komme skriftlig.

Vi avtalte i den samtalen at h*n skulle ta kontakt denne uken, og avklare.

Problemet mitt er at jeg ikke vil mase av hensyn til situasjonen, men samtidig faktisk MÅ vite hvem jeg har på jobb i ukene fremover.

Skrevet

Vi avtalte i den samtalen at h*n skulle ta kontakt denne uken, og avklare.

Problemet mitt er at jeg ikke vil mase av hensyn til situasjonen, men samtidig faktisk MÅ vite hvem jeg har på jobb i ukene fremover.

Ville skrevet et formelt brev, jeg. I brevet ville jeg også bedt om at den ansatte anslårnår det kan være aktuelt å komme tilbake på jobb.

Brevet beholder du selvf. en kopi av.

I situasjoner som den du beskriver, synes jeg arbeidsgivere må være fleksible. Det _kan_ være gode grunner til at vedkomne ikke klarer/ønsker å snakke i telefonen med deg, og heller foretrekker å sende korte tekstmeldinger.

Da er det din oppgave som leder å formalisere avtalene mellom dere skikkelig, samt være klar på eventuelle konsekvenser for arbeidstaker og bedrift.

Gjest glaice
Skrevet

Og det er nettopp derfor jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette - fordi jeg ikke helt vet hvor varsom jeg skal være ifht til hvilken informasjon jeg faktisk MÅ ha.

Jeg har ikke lyst til å sende et "truende" brev med, hvis du ikke gjør sånn så gjør jeg sånn- tone, men samtidig får jeg ikke tak i vedkommende på telefon, og da er det vel ikke noe annet alternativ enn brev.

Om jeg ikke formulerer meg "strengt" nok, så skjønner h*n kanskje ikke alvoret i dette heller, at man bare blir borte uten å gi noe mer beskjed.

Vanskelig...

Neste gang skal jeg ansette bare maskiner med av- og påknapp :)

Trenger ikke skrive strengt, men forklare situasjonen din, at du må vite pga videre vikar osv.

Samtidig som du viser forståelse for hennes/hans vanskelige situasjon oppi dette, som kanskje ikke tenker på jobben først i denne situasjonen h*n er i.

En annen ting, vet du noe om hvor h*n overnatter. (har forstått at h*n er bortreist)

Er det mulig å finne tlfnr til noen i familien eller der h*n overnatter? Kan jo prøve og få tak i h*n gjennom familien, hvis det er mulig da. Bare en liten tanke fra meg....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...