Gå til innhold

Blodprosent

Anbefalte innlegg

Gjest Alt for mye blod?

Hei!

Jeg var på kontroll for en uke siden og da tok legen blodprøver av meg. blodprosenten var visst på 13,4 og det var visst mye(jormoren min sa de ønsket den ned til 5 i blodprosent. Hun sa hun håpet blodprosenten min hadde gått ned til neste gang jeg kom dit som er om ca 3 uker. Jeg er nå i min 12 uke av svangerskapet. Jeg lurer på om det er farlig for fosteret å ha høy blodprosent? Vil det si at jeg har for mye blod og at blodet blir tykkere? Kan det bli så tykt at blodet ikke kommer inn til fosteret? Hvis blodprosenten min ikke har gått ned til neste kontroll, hva gjør legen med det da? Får jeg blodfortynnedes midler?Kan du fortelle meg litt om gangen i dette?

Tusen takk for hjelpen!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22830-blodprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du har nok misforstått litt av dette med blodprosent. Tidlig i svangerskapet, er det ikke noe problem at du har 13,4 i hemoglobin (blodprosenten din er noe annet, du kan gange 13,4 med 7,7). Når jordmor sier at Hb skal ned 5, mente hun ikke at du skulle få 5 som verdi, men ned 0,5, så verdien ble 12,9 istede. Nå fremover forventer man at Hb blir noe lavere. Jeg synes ikke du skal bekymre deg noe over at du har en relativt høy Hb-verdi. Det er først når den er høyere enn 13,5 at man begynner å notere det ned som noe litt spesielt. Hvis blodprosenten er veldig høy, kan det tenkes at det er en del av et bilde som tilsier at man bør følge litt ekstra med. Det er ikke sånn at blodet blir så høyt at det ikke kommer seg gjennom navlesnoren. Det er heller sånn at man i enkelt, alvorlige tilfeller kan få en tendens til at blodet levrer seg og det kan bli infarkter i morkaken, noe som ikke er bra. Man vet f.eks. også at enkelte som får svangerskapsforgiftning også har en veldig høy Hb. Det betyr imidlertid ikke at alle med høy Hb, får svangerskapsforgiftning. Jeg kan ikke se at du er i faresonen for noe som helst sånn som det ser ut nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22830-blodprosent/#findComment-97176
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...