Gå til innhold

Særfradrag!

Gjest annen gang kanskje!

Anbefalte innlegg

Gjest annen gang kanskje!
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle søke særfradrag på skatten, for store utgifter pga av varig sykdom, men nå ser jeg at du må ha hatt sykdommen i minimum to år. Og jeg fikk diagnosen i februar 2004, det blir jo ikke to år siden diagnose, men over to år siden jeg ble syk?

Er det håpløst å prøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev på særfradrag pga sykdom uten at diagnose var stilt i fjor jeg.

Fikk brev etterpå at det måtte dokumenteres og jeg gjorde ikke noe mer med det men jeg hadde fått 9180 i fradrag likevel!

I fjor fikk vi hjelpestønad så da kan man ikke lengre føre dette fradraget.

Lykke til!

Skrevet

Jeg skrev på særfradrag pga sykdom uten at diagnose var stilt i fjor jeg.

Fikk brev etterpå at det måtte dokumenteres og jeg gjorde ikke noe mer med det men jeg hadde fått 9180 i fradrag likevel!

I fjor fikk vi hjelpestønad så da kan man ikke lengre føre dette fradraget.

Lykke til!

Du kan trekke fra sykdomsutgifter selv om du har grunn eller hjelpestønad, du må bare sannsynliggjøre at utgiftene overstiger grunn og hjelpestønaden med 9180 kr.

Skrevet

Du kan trekke fra sykdomsutgifter selv om du har grunn eller hjelpestønad, du må bare sannsynliggjøre at utgiftene overstiger grunn og hjelpestønaden med 9180 kr.

trodde fradraget ble trukket fra hjelpestønaden jeg?

vi har ca 24000 i året i hjelpestønad.

uff hvorfor må alt stå så vanskelig forklart!?

Skrevet

trodde fradraget ble trukket fra hjelpestønaden jeg?

vi har ca 24000 i året i hjelpestønad.

uff hvorfor må alt stå så vanskelig forklart!?

Ja, det kan du lure på.

Hvis du har 24 000 i hjelpestønad så må utgiftene overskride det med 9180 kr. Men hjelpestønad er vel ikke bare for å dekke utgifter slik som grunnstønad, det er vel for å dekke den ekstra arbeidsbyrden og dermed skulle jo utgiftene fremdeles kunne trekkes fra?

Uff, jeg hater selvangivelsen....

Skrevet

Sykdommen må ikke har vart i 2 år, MEN man må sannsynliggjøre at det er en sykdom som KOMMER TIL Å VÆRE VARIG (dvs over 2 år). Dette innebærer at dersom du har fått en leddgiktsdiagnose (f.eks) er jo dette noe du ikke blir frisk av, og dermed kan du ha krav på særfradrag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...