Gjest litt hjelp bare for å se om jeg har skjønt det Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Kan noen løse denne: (X-1)^2=7-X 0 Siter
Gjest litt hjelp bare for å se om jeg har skjønt det Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 X=3 og x=-2 Hvordan fikk du to svar? Jeg trodde X var 3. Ikke både 3 og -2? 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Hvordan fikk du to svar? Jeg trodde X var 3. Ikke både 3 og -2? Sett in for -2 så ser du at du får 9 på begge sider. Når det er andregradslikninger er det som regel to svar.. et pluss svar og et minus svar. Minus svaret kan ofte elimineres avhengig av problemstillingen. Men hvis du kun er oppgitt likning uten tekst så er både 3 og -2 svarene. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Sett in for -2 så ser du at du får 9 på begge sider. Når det er andregradslikninger er det som regel to svar.. et pluss svar og et minus svar. Minus svaret kan ofte elimineres avhengig av problemstillingen. Men hvis du kun er oppgitt likning uten tekst så er både 3 og -2 svarene. Og hvis man bruker komplekse tall, så får man en løsning på de likningene som ikke har noen løsning :-) "............................................" 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Og hvis man bruker komplekse tall, så får man en løsning på de likningene som ikke har noen løsning :-) "............................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Men det verste er at jeg husker pokker ikke hvordan man løser andregradslikninger for hånd - har ikke gjort det siden krigen brant :-) ".............................................." 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Men det verste er at jeg husker pokker ikke hvordan man løser andregradslikninger for hånd - har ikke gjort det siden krigen brant :-) ".............................................." Hehe ikke jeg heller, men jeg vet man bruker abc-formel men den husker jeg ikke. Men hva skal jeg kunne det for når jeg har kalkulator som regner ut slikt for meg? 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Hehe ikke jeg heller, men jeg vet man bruker abc-formel men den husker jeg ikke. Men hva skal jeg kunne det for når jeg har kalkulator som regner ut slikt for meg? Hmmm....jeg mener å huske at formelen er x = -b +- ( sqrt(b^2 - 4ac) / 2a ) Men jeg husker ikke hva som var a, b, c. Var det 2x^2 - 5x + 7 = 0, hvor a=2, b=-5 og c=7, tro? *Ser seg rundt etter Maple* "............................................" 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Hmmm....jeg mener å huske at formelen er x = -b +- ( sqrt(b^2 - 4ac) / 2a ) Men jeg husker ikke hva som var a, b, c. Var det 2x^2 - 5x + 7 = 0, hvor a=2, b=-5 og c=7, tro? *Ser seg rundt etter Maple* "............................................" Se der ja, du husket til og med formelen, ikke verst. Jeg er rimelig sikker på at du tok riktig av a, b og c verdiene. Husker formelen når jeg ser den igjen, men er noen år siden jeg brukte den. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2006 Skrevet 27. april 2006 Se der ja, du husket til og med formelen, ikke verst. Jeg er rimelig sikker på at du tok riktig av a, b og c verdiene. Husker formelen når jeg ser den igjen, men er noen år siden jeg brukte den. Jeg brukte den faktisk for omtrent tre år siden, da jeg "lærte" å bruke komplekse tall. Ikke engang det husker jeg nå lenger :-) "............................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.