Gå til innhold

en likning

Gjest litt hjelp bare for å se om jeg har skjønt det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen løse denne:

(X-1)^2=7-X

Videoannonse
Annonse
Skrevet

X=3 og x=-2

Hvordan fikk du to svar? Jeg trodde X var 3. Ikke både 3 og -2?

Mary Poppins
Skrevet

Hvordan fikk du to svar? Jeg trodde X var 3. Ikke både 3 og -2?

Sett in for -2 så ser du at du får 9 på begge sider. Når det er andregradslikninger er det som regel to svar.. et pluss svar og et minus svar. Minus svaret kan ofte elimineres avhengig av problemstillingen. Men hvis du kun er oppgitt likning uten tekst så er både 3 og -2 svarene.

Skrevet

Sett in for -2 så ser du at du får 9 på begge sider. Når det er andregradslikninger er det som regel to svar.. et pluss svar og et minus svar. Minus svaret kan ofte elimineres avhengig av problemstillingen. Men hvis du kun er oppgitt likning uten tekst så er både 3 og -2 svarene.

Og hvis man bruker komplekse tall, så får man en løsning på de likningene som ikke har noen løsning :-)

"............................................"

Mary Poppins
Skrevet

Og hvis man bruker komplekse tall, så får man en løsning på de likningene som ikke har noen løsning :-)

:)

Skrevet

:)

Men det verste er at jeg husker pokker ikke hvordan man løser andregradslikninger for hånd - har ikke gjort det siden krigen brant :-)

".............................................."

Mary Poppins
Skrevet

Men det verste er at jeg husker pokker ikke hvordan man løser andregradslikninger for hånd - har ikke gjort det siden krigen brant :-)

".............................................."

Hehe ikke jeg heller, men jeg vet man bruker abc-formel men den husker jeg ikke. Men hva skal jeg kunne det for når jeg har kalkulator som regner ut slikt for meg? ;)

Skrevet

Hehe ikke jeg heller, men jeg vet man bruker abc-formel men den husker jeg ikke. Men hva skal jeg kunne det for når jeg har kalkulator som regner ut slikt for meg? ;)

Hmmm....jeg mener å huske at formelen er x = -b +- ( sqrt(b^2 - 4ac) / 2a )

Men jeg husker ikke hva som var a, b, c. Var det 2x^2 - 5x + 7 = 0, hvor a=2, b=-5 og c=7, tro? *Ser seg rundt etter Maple*

Mary Poppins
Skrevet

Hmmm....jeg mener å huske at formelen er x = -b +- ( sqrt(b^2 - 4ac) / 2a )

Men jeg husker ikke hva som var a, b, c. Var det 2x^2 - 5x + 7 = 0, hvor a=2, b=-5 og c=7, tro? *Ser seg rundt etter Maple*

Se der ja, du husket til og med formelen, ikke verst. Jeg er rimelig sikker på at du tok riktig av a, b og c verdiene. Husker formelen når jeg ser den igjen, men er noen år siden jeg brukte den.

Skrevet

Se der ja, du husket til og med formelen, ikke verst. Jeg er rimelig sikker på at du tok riktig av a, b og c verdiene. Husker formelen når jeg ser den igjen, men er noen år siden jeg brukte den.

Jeg brukte den faktisk for omtrent tre år siden, da jeg "lærte" å bruke komplekse tall. Ikke engang det husker jeg nå lenger :-)

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...