Gå til innhold

Er det mulig?????

Anbefalte innlegg

fixeren min sier at jeg er ifred med gå inn i en psykose, er det mulig og frivillig gå inn i en psykose? Hva skjer hvis en går inn i en psykose? Hva skjer fra helsevesenets side hvis dette skjer? Hva skjer hvis jeg ikke tar medisiner slik fixeren anbefaler? kan det bli snakk om tvang? hva innebærer tvang? hva skjer med meg hvis jeg skule komme på tvang? Hvor "syk" må en hvere for og komme på tvang? er det noen måte og "vri" seg unna tvang uten og måtte gådta medisiner?

*ler* her var masse spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22843-er-det-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Først vil jeg si at hvis fixeren din sier du er i ferd med å gå inn i en psykose, og anbefaler deg medisiner, bør du høre på anbefalingen. En psykose er en grusom opplevelse, både for den som rammes og for de rundt. Psykoser kan arte seg på mange forskjellige måter, du kan f.eks se eller høre ting som ikke er der, truende stemmer, at det brenner i sofaen.

Hvis du blir psykotisk, kan det bli brukt tvang for å behandle deg, både for å legge deg inne på sykehus og for å gi deg medisiner.

For å tvangsinnlegges må du ha en "alvorlig sinnslidelse". Har du en psykose, er dette vilkåret oppfylt. I tillegg må innleggelse være nødvendig for at du skal bli bedre. Nekter du å ta medisiner, vil som oftest dette vilkåret være oppfylt. Selv om innleggelse ikke er nødvendig av hensyn til behandlingen, kan du innlegges hvis de er til fare for deg selv eller andre. Fare for deg selv vil du stort sett være hvis du vurderes som suicidal. Fare for andre kan du f.eks være hvis du forsvarer deg mot innbilte angrep.

Selv om det ikke kan sies sikkert at vilkårene for innleggelse er til stede, kan du innlegges til observasjon i inntil ti dager for å vurdere om vilkårene for tvangsinnleggelse på ubestemt tid er oppfylt.

Tvungent psykisk helsevern kan også etableres uten opphold i institusjon.

Er du under tvungent psykisk helsevern, kan du også, når visse vilkår er oppfylt, tvinges til å ta medisiner. Om nødvendig kan det brukes fysisk makt for å få gitt deg en sprøyte.

Den beste måten å "vri seg unna" tvang er faktisk å si ja til å legge seg inn frivillig. Da kan du til gjengjeld stort sett skrive deg ut når du selv velger det. (Det kan hende du bli bedt om å godta en form for "frivillig tvang" i tre uker.)

Blir du tvangsinnlagt kan du klage på vedtaket til kontrollkommisjonen, får du ikke medhold der kan du gå til retten.

Muligheten for å få medhold er minimale hvis du er psykotisk og nekter å ta medisiner.

Muligheten for tvangsinnleggelse er nok skremmende, men jeg tror faktisk det er en mye verre opplevelse å bli psykotisk, så det beste du kan gjøre er faktisk å ta medisiner.

Hvorfor vil du ikke ta medisiner? Har du snakket med fixeren din om hvordan de virker, hva du kan vente å oppnå, muligheter for bivirkninger etc?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22843-er-det-mulig/#findComment-97127
Del på andre sider

Hei

Først vil jeg si at hvis fixeren din sier du er i ferd med å gå inn i en psykose, og anbefaler deg medisiner, bør du høre på anbefalingen. En psykose er en grusom opplevelse, både for den som rammes og for de rundt. Psykoser kan arte seg på mange forskjellige måter, du kan f.eks se eller høre ting som ikke er der, truende stemmer, at det brenner i sofaen.

Hvis du blir psykotisk, kan det bli brukt tvang for å behandle deg, både for å legge deg inne på sykehus og for å gi deg medisiner.

For å tvangsinnlegges må du ha en "alvorlig sinnslidelse". Har du en psykose, er dette vilkåret oppfylt. I tillegg må innleggelse være nødvendig for at du skal bli bedre. Nekter du å ta medisiner, vil som oftest dette vilkåret være oppfylt. Selv om innleggelse ikke er nødvendig av hensyn til behandlingen, kan du innlegges hvis de er til fare for deg selv eller andre. Fare for deg selv vil du stort sett være hvis du vurderes som suicidal. Fare for andre kan du f.eks være hvis du forsvarer deg mot innbilte angrep.

Selv om det ikke kan sies sikkert at vilkårene for innleggelse er til stede, kan du innlegges til observasjon i inntil ti dager for å vurdere om vilkårene for tvangsinnleggelse på ubestemt tid er oppfylt.

Tvungent psykisk helsevern kan også etableres uten opphold i institusjon.

Er du under tvungent psykisk helsevern, kan du også, når visse vilkår er oppfylt, tvinges til å ta medisiner. Om nødvendig kan det brukes fysisk makt for å få gitt deg en sprøyte.

Den beste måten å "vri seg unna" tvang er faktisk å si ja til å legge seg inn frivillig. Da kan du til gjengjeld stort sett skrive deg ut når du selv velger det. (Det kan hende du bli bedt om å godta en form for "frivillig tvang" i tre uker.)

Blir du tvangsinnlagt kan du klage på vedtaket til kontrollkommisjonen, får du ikke medhold der kan du gå til retten.

Muligheten for å få medhold er minimale hvis du er psykotisk og nekter å ta medisiner.

Muligheten for tvangsinnleggelse er nok skremmende, men jeg tror faktisk det er en mye verre opplevelse å bli psykotisk, så det beste du kan gjøre er faktisk å ta medisiner.

Hvorfor vil du ikke ta medisiner? Har du snakket med fixeren din om hvordan de virker, hva du kan vente å oppnå, muligheter for bivirkninger etc?

grunnen til at jeg ikke vil på med. er at jeg hadde en mor som misbrukte med. jeg vet jo at dette er noe anet, men jeg bestemte meg der og da at jeg ikke skule bruke med. jeg selv mente jeg ikke trengte. Og jeg mener jeg ikke er psykotisk, og jeg står fortsatt på mitt om og ikke bruke med. som jeg selv mener jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22843-er-det-mulig/#findComment-97146
Del på andre sider

grunnen til at jeg ikke vil på med. er at jeg hadde en mor som misbrukte med. jeg vet jo at dette er noe anet, men jeg bestemte meg der og da at jeg ikke skule bruke med. jeg selv mente jeg ikke trengte. Og jeg mener jeg ikke er psykotisk, og jeg står fortsatt på mitt om og ikke bruke med. som jeg selv mener jeg ikke trenger.

Hvis du virkelig er på vei inn i en psykose, vil du ofte ikke selv være klar over det. Det er ofte et stort problem. Jeg kan ikke si om det er det som skjer, men jeg synes du skal stole på fixeren din.

Jeg forstår at du ikke vil bruke medisiner som du selv mener du ikke trenger. Men kanskje du skal tenke deg om en gang til. Hvordan har du det? Noe er det jo som gjør at fixeren mener du trenger medisiner. Kan du be om en litt mer utførlig begrunnelse enn at du er på vei inn i en psykose? Hvorfor tror han/hun at det er i ferd med å skje?

Jeg tror faktisk det beste du kan gjøre, er å akseptere fixerens vurdering og begynne å bruke medisiner. En psykose er alvorlig. Hva hvis almennlegen din sa at en rutineundersøkelse viste at du har kreft? Ville du da nektet behandling fordi du føler deg frisk? Det er jo faktisk det samme du er i ferd med å gjøre.

Din mors misbruk har, naturlig nok, gjort deg skeptisk til medisiner. Hva var det som gjorde at hun begynte å misbruke dem? Ble hun presset til å ta medisiner hun i utgangspunktet ikke ville ha?

Du er sikkert redd for å få de samme problemene som din mor hadde. Det beste du kan gjøre fpr å beskytte deg mot det, tror jeg faktisk er å høre på fixerens råd, og begynne på medisiner. Hva slags medisiner er det han/hun vil du skal bruke?

Antipsykotiske medisiner er ikke vanedannende, de gir heller ikke rus som gjør det mulig å msibruke dem. Hvis du velger å la være å ta dem, og blir psykotisk, kan du som en del av psykosen ble sterkt plaget av angst. Og det som kan hjelpe deg der og da, er bare beroligende medisiner, de er vanedannende og kan i store doser gi en rus, noe som gjør misbruk mulig. Vanlige antipsykotiske medisiner er ikke til hjelp i en slik akutt fase, det tar noen uker før du får full effekt. Det er jo også noe du må ta i betraktning før du avslår medisiner.

Etter all sannsynlighet har fixeren din rett, du er på vei inn i en psykose. Det er en så grusom opplevelse, sikkert verre enn alt annet du har opplevd, at jeg håper du sparer deg selv og de rundt deg for den. Og selv om du velger å begynne på medisiner, er ikke det et valg som gjleder for evig tid. Du kan slutte igjen.

Hvis du ikke vil ta medisiner, og blir psykotisk (og det er det mest sannsynlige), vil det være vanskelig å unngå tvangsinnleggelse og tvangsmedisinering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22843-er-det-mulig/#findComment-97303
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

fixeren min sier at jeg er ifred med gå inn i en psykose, er det mulig og frivillig gå inn i en psykose?

Psykose er en sykdom. Det er ikke viljestyrt, og har ingenting med frivillighet eller ikke.

Hva skjer hvis en går inn i en psykose? Hva skjer fra helsevesenets side hvis dette skjer? Hva skjer hvis jeg ikke tar medisiner slik fixeren anbefaler? kan det bli snakk om tvang? hva innebærer tvang? hva skjer med meg hvis jeg skule komme på tvang? Hvor "syk" må en være for og komme på tvang? er det noen måte og "vri" seg unna tvang uten og måtte godta medisiner?

Psykose er en svært alorlig sykdom. En mister grepet på virkeligheten. Den beste (og nesten eneste) virksomme behandling er medisiner. Dersom du tar det frivillig, kan du unngå innleggelse (og tvang). Dersom du ikke tar medisiner og blir psykotisk, blir du tvangsinnlagt på en lukket avdeling. Om du fortsatt ikke vil ta medisiner, blir du sannsynligvis tvangsmedisinert med sprøyte.

Å være psykotisk er "syk nok" til å bli tvangsinnlagt. Det beste du kan gjøre er å følge legens råd og ta medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22843-er-det-mulig/#findComment-97657
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...