Gjest Elizbeth Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Foreldrene mine tenker på "adoptere" en to år gammel hund som skal omplasseres. hvor lang tid vil det kunne ta før hunden er trygg på sitt nye hjem? Hva bør en tenke på i slike situasjoner? Og skal de "biologiske foreldrene" ha samværsrett? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228446-har-noen-erfaring-med-omplasseringshunder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugmee Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Dette er ikke så lett å svare på. Faren min har hatt flere omplaseringshunder. Og det er forskjellog hvor fort de tilpasser seg - det har jo litt med personligheten til hunden å gjøre... En av dem overtok han etter en venn. Han var da mye på besøk hos hunden først så de ble kjent over tid. Når den da ble med han hjem var det ingen problemer med det. Ang besøk av tidligre familie så er vel det litt opp til dem. Synes ikke man kan nekte dem det, men man kan vel heller ikke forvente det. Det er jo en grunn til at de ikke kan ha hunden mer. Min erfaring, både via min far og egne dyr som vi har overtatt (men ikke hunder), er at når dyret først har flyttet så går det ikke så mange måndene før tidl. eier ikke er så interesert mer. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228446-har-noen-erfaring-med-omplasseringshunder/#findComment-1724097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Helt forskjellig hvordan hunder takler det. Men det tar uker. Ikke sånn at den mistrives, men den trenger tid på å skjønne den nye hverdagen. Noen er redde, andre så tøffe at du nesten ikke merker usikkerheten. Man skjønner det egentlig ikke før det har gått en tid, og hunden forandrer seg. Viser en annen personlighet enn i starten. Dette er bare min påstand, sikkert noen som er uenige :-) Samværsrett hadde jeg ikke gått med på. Er de forrige eierne veldig hyggelige, hadde jeg gått med på at de får komme på besøk etter lang tid. Men ikke låne hunden. Overtatt er overtatt, det er en grunn til at det skjer. Dine regler og oppdragelse skal ikke ødelegges av de som hadde hunden før. Men kanskje liker du eierne kjempegodt, og dere har felles meninger om ting. Da kan det jo være praktisk å bruke de som hundepassere f.eks. Faren er at de legger seg opp i ting. Det mener jeg de ikke har rett til, og det kan fort bli frustrerende for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228446-har-noen-erfaring-med-omplasseringshunder/#findComment-1724118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ihlie Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Vi har faktisk hatt tre omplasseringshunder. den første var 6 mnd, altså bare en hvalp. det gikk helt knirkfritt, den ble med oss hjem første gangen vi traff den. nr to var voksen, dette gikk og greit, men jeg følte vel egentlig aldri at den knyttet seg til oss.MEN det tror jeg kom av at den kom fra en stor oppdretter, som egentlig ikke hadde tid til noen av hundene sine. derfor var de fleste hundene fra de litt asosiale. nr 3 var og voksen , hun var et impulskjøp for de som hadde henne. etter noen mnd var de lei henne. de hadde tenkt lenge på å kvitte seg med henne, en hadde hatt henne på prøve men hun roet seg ikke der. jeg var egentlig litt i tvil om vi skulle ta henne, synes det var så mye "villdyr" i henne. men jeg lot meg overtale, hunden hoppet rett inn i bilen og elsket oss fra første stund. ingen problemer med henne, litt "folkeskikk" måtte hun lære og hun måtte fetes opp litt. vi hadde henne i vel 7 år, en flott hund! Jeg hadde ikke vært redd for å ta en omplasseringshund igjen. hvis du går om en kennel eller lignende, vil de hjelepe deg. men du leser mye av hunden med å se på dens øyner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228446-har-noen-erfaring-med-omplasseringshunder/#findComment-1724235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg har måttet gi bort en hund tidligere og det gikk veldig fint (for hunden) Men, vi prøvde å holde kontakten og det var kanskje ikke så lurt. For når den hadde vært tilbake hos oss, visste den ikke helt hvor den hørte hjemme. Nå har jeg en omplassert hund selv, og det tok ikke lange tiden før den følte seg hjemme her.Men lydene og slikt har tatt lengre tid. Den bjeffet endel i begynnelsen, men ellers viste den tegn på å være glad og fornøyd. Jeg tror det stort sett er forrige eier det er værtst for. Dersom det ikke er en nervøs hund vil det nok gå greit. Enkelte raser er enklere å omplassere enn andre. Vil anbefale å gå gjennom rasehundklubb. Fikk anbefalt det her på DOL faktisk! Hvis du får tak i en privat slipper du en som har stått på kennel. Det kan være ok å se hvordan hunden har hatt det tidligere også, en prat med eieren og du ser fort hvordan hjem hunden kommer fra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228446-har-noen-erfaring-med-omplasseringshunder/#findComment-1724624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 De bør sette seg godt inn i hundens "tidligere liv", hva slags forhold den har levd under, årsak til omplassering, oppførsel etc. Bruk anerkjente omplasseringsforeninger, de har gjerne erfaring med hunder og kan gi vettuge råd. Omplasseringshunder kan være en utfordring, er de vant til hunder vil de nok takle det, men for en uerfaren hundeeier kan det bli tøft. Noen hunder har vært i traumatiske forhold, andre har fått svært mangelfull opdragelse og omplasseres fordi tidligere eier ikke lengre taklet dem, noen veloppdragne flotte hunder omplasseres fordi eierne er blitt allergiske. Vi har hatt mange omplasserte hunder, og de har alle omstilt seg og vært harmoniske og flotte dyr etter kort tid. Håper dette kan hjelpe deg på vei. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228446-har-noen-erfaring-med-omplasseringshunder/#findComment-1724667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.