Gå til innhold

Plassering av bindestrek

Anbefalte innlegg

Gjest Debra irl
Skrevet

Nå står det helt stille. Trenger forsåvidt bare én som svarer meg.

Når jeg skal si to ting på en gang, f.eks frukt- og grønnsaksavdeling. Skal bindestreken stå nærmest frukten eller og'en?

Frukt- og grønnsaksavdeling

Frukt -og grønnsaksavdeling.

Ikke noe verdensproblem, men hjernen stoppet litt opp nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ber om bare ett svar, men du får mange. Og ett av meg også, fordi jeg kanskje kan hjelpe deg til å huske det til neste gang.

Det som egenlig ligger i dette er på en måte fruktavdelingen og grønnsaksavdelingen. (Litt dårlig eksempel fordi det det er en og samme avdeling, men tenk på for eksempel hud- og hårpleieprodukter, da). Siden det er unødvendig å skrive "avdelingen" to ganger, erstatter du den første med et bindestrek. Derfor skal bindestreken stå tett inntil frukt.

Frukt- og grønnsaksavdelingen.

Gjest LucySky
Skrevet

Frukt- og grønnsaksavdeling.

Ikke helt off-topic, men ganske: jeg får kjeft av oppdragsgiver fordi jeg blander sammen tankestrek og vanlig strek i den jobben jeg driver på med akkurat nå.

På min maskin "bor" vanlig strek på samme tast som understrek. Men hvor bor den litt lange streken, som åpenbart er den tankestreken min arbeidsgiver lurer på hvorfor jeg ikke bruker? Jeg vet ikke!

*rødme*

Skrevet

Ikke helt off-topic, men ganske: jeg får kjeft av oppdragsgiver fordi jeg blander sammen tankestrek og vanlig strek i den jobben jeg driver på med akkurat nå.

På min maskin "bor" vanlig strek på samme tast som understrek. Men hvor bor den litt lange streken, som åpenbart er den tankestreken min arbeidsgiver lurer på hvorfor jeg ikke bruker? Jeg vet ikke!

*rødme*

Tankestrek får du fram (i Word) ved å holde nede Ctrl-tasten og bruke den numeriske minustasten (den helt øverst til høyre).

Gjest Debra irl
Skrevet

Takk for kjapp hjelp en fredag ettermiddag.

Jeg skrev automatisk det første, men da jeg satt og så på det, så så det veldig rart ut. Men her får man svar vet jeg!

Håper dere får en strålende vårhelg.

Gjest LucySky
Skrevet

Tankestrek får du fram (i Word) ved å holde nede Ctrl-tasten og bruke den numeriske minustasten (den helt øverst til høyre).

Jippi! Der hadde jeg aldri tenkt på å lete sjøl ...

:(

Tusen takk. Nei, hva skulle vi gjort uten Dol på en travel dag.

:)

Skrevet

"Nei, hva skulle vi gjort uten Dol på en travel dag. :)"

Hehe! Ja, du kan så spørre. Her får vi svar på det meste.

Det var hyggelig å kunne hjelpe.

Skrevet

Hvis du skal skrive tankestrek i andre programmer, f.eks. i en e-mail melding i Outlook, så funker ikke den tastekombinasjonen som du kan bruke i Word.

Men uansett hvilket program du bruker, så kan du finne alle spesialtegn på "Character Map", som du finner på Start-menyen, under All Programs, Accessories (Tilbehør), System Tools, Character Map.

Du kan også bruke tastekombinasjonen Alt+0150 i alle Windows-programmer for å få fram tankestrek.

Listen over alle slike tastekombinasjoner for nesten ethvert tegn du vil få bruk for (med mindre du skal skrive med fremmede alfabet) finner du på http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Alt_keycodes (grei å ha under Favorites).

Som du ser der er det to kolonner, for å få fram tegnene i den høyre, må du taste en null foran tallkoden. Uansett må alt-tasten holdes nede.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...