Gjest Barbro Oslo Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Holder på å sette opp gipsplater på veggene, og har planer om å legge glassfiberstrie utenpå. Jeg har alltid tidligere brukt heftgrunn på veggene før jeg har rullet på strien, men trenger jeg virkelig det? Kan man legge strie rett på gips/sparkel uten fare for at det faller av, eller bør man koste på seg heftgrunn(e.l.)? 0 Siter
keinstein Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Lim sitter godt på gipsplatens pappoverflate og sparkel. Heftgrunn er kun nødvendig på glatte flater og bart treverk. 0 Siter
Gemini Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Du trenger ikke heftgrunn. Heftgrunn må brukes under olje-/akrylmaling. Skal man male rett på platene med vannbasert maling, så holder det å sparkle, pusse, og så grunne med 07-maling (også vannbasert), og så male med fx Lady eller hva man nå foretrekker. 07-maling (Jotaplast el.lign.) er utrolig mye billigere enn heftgrunn, og gjør nytten. Du trenger betydelig mye mindre vanlig vegg-maling senere, hvis du bruker 07 først. I ditt tilfelle kan jeg ikke forstå at du trenger gjøre annet enn å sette opp strien og så grunne med 07, og så 1-2 strøk med ønsket maling. 0 Siter
Elis31 Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Har hørt at man kan grunne med tapetlim først. Altså ta et strøk som man tørker, før man setter det på igjen. 0 Siter
keinstein Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Har hørt at man kan grunne med tapetlim først. Altså ta et strøk som man tørker, før man setter det på igjen. Da er det billigere med et strøk lateksmaling - limet er dyrt :-) Det går greit uten grunning, men da går det litt mer lim. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.