Gjest Skarven Skrevet 22. mars 2001 Del Skrevet 22. mars 2001 Hei Moen! Jeg har sakset ut et avsnitt fra overlege Tom Tanbo sin artikkel - Endometriose og ufrivillig barnløshet. "Som konklusjon kan sies at dersom det i forbindelse med laparoskopi som ledd i utredning av ufrivillig barnløshet finnes endometriose, bør denne så langt som mulig fjernes eller destrueres. I tiden etterpå kan man avvente at kvinnen blir gravid på normalt vis eller gi hormonstimulerende behandling i tillegg hvis det kun var sparsom endometriose og lite sammenvoksninger. Hvis ikke det resulterer i graviditet bør paret settes på venteliste til IVF, i ventetiden kan man forsøke hormonstimulering kombinert med inseminasjon dersom endometrioseforandringene var sparsomme." Litt om meg: Nettopp fylt 38 år. Lapraskopi - diagnose moderat endometriose i bukhulen. Er satt opp på venteliste for IVF-behandling. Regelmessig menstruasjonssykluser og konstatert eggløsning. Jmf Tom Tanbo sitt innlegg: Bør jeg be om å få hormonstimulerende behandling (Pergotime/Clomivid) i ventetiden frem til IVF-behandling? Eller vil dette forrykke menstruasjonssyklus- balansen mer enn det øker sjansen for graviditet? Og er det kanskje like lurt og bare satse på naturmetoden fremover dette året? Svært takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22857-endomtriose-hva-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. mars 2001 Del Skrevet 25. mars 2001 Jeg synes du skal drøfte med legen om man skal være aktiv i og med at du er så gammel. I offentlig regi vil man mange steder sette grense ved 38 år for IVF-behandling. Hør med legen om det skal forsøkes med stimulasjon og evt inseminasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22857-endomtriose-hva-n%C3%A5/#findComment-97894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.