Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjære jordmor. Jeg er lykkelig gravid er nå i uke 15. Da jeg var i uke 9 var jeg på ul.og fosteret var da 19,9 mm.Da jeg var 13,5 uker på veg var jeg på kontroll hos legen,fikk høre hjertelyden og hun målte sf-målet. Sf-målet var på 16 cm som er jo alt for stort.Da mente legen at kansje jeg var lenger på veg.Men va med ul da? Den viste jo vist nok at fosteret var 9 uker gammelt Kan legen målt feil på ul. + ul viste bare et foster så det kan jo ikke være pga at det er tvillinger, uff lurer så fælt jeg. Håper på svar fort !!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22882-kjempeh%C3%B8gt-sf-m%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil anbefale deg å ikke gruble for mye over dette. Du kan nok regne med at SF-målet ditt var litt i overkant, men det er ikke alltid eksakt målt så tidlig i svangerskapet. Jeg har sett hundrevis av SF-kurver som starter høyt, over normalområdet, for så å normalisere seg etterhvert. Enten skyldes det målefeil eller så er det varierende hvor stor livmoren er så tidlig. Ofte starter man ikke SF-måling før litt seinere i svangerskapet. Kanskje p.g.a. feilmarginene. Du kan nok regne med at UL-målingene var de mest eksakte. Man vet ganske eksakt hvor stort et foster er på de forskjellige stadiene, og her er det ikke så store feilmarginer så tidlig i svangerskapet. Det blir verre senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...