Gå til innhold

Er det farlig at mensen uteblir?

Anbefalte innlegg

solstrålen79

Heisann!!!Jeg har lest spørsmålene og svarene som er på denne siden, men likevel ønsker jeg et direkte svar, slik at jeg slipper å uroe meg unødig....Jeg startet på Cerazette i mai 2005, og har ikke hatt mensen siden jeg startet på pillene. I begynnelsen ble jeg redd, og fryktet at jeg var gravid. Tok mange tester, men alle var negative. Jeg var så til en gynekolog, og han bare lo av meg og sa at dette var helt vanlig med disse pillene. Er det det? Og er det ikke litt farlig å ikke ha mensen i det hele tatt? Jeg er oppvokst med en mor som har forklart meg at jeg kan utsette mensen en gang eller to hvis jeg skal på ferie, men å utsette den mer enn det er ikke bra for kroppen. Er dette riktig? For hvis det er sant, da kan det jo ikke være særlig bra å ikke ha mensen på flere år????? Forstår du hva jeg prøver å spørre deg om? Hehe, ikke alltid så lett å forklare det en har på hjertet...Cerazette er jo brett med 21 piller, når vi tar siste pillen på ett brett da skal vi begynne på ett nytt brett neste dag, ikke sant? For det skal ikke være noe friuke? Jeg var en stund litt usikker på dette, og trodde at det kanskje var derfor jeg ikke fikk mensen (fordi jeg ikke hadde opphold).Håper at du kan svare meg på dette, slik at jeg slipper å gå rundt å uroe meg uten grunn....På forhånd takk!!! Solstrålen79

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228933-er-det-farlig-at-mensen-uteblir/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved bruk av Cerazette vil ca 20% miste menstruasjon, og du har altså vært blant de heldige! Det er ikke farlig ikke å ha menstruasjon. Gravide, de som ammer, de som bruker p-sprøyte og hormonspiral mister ofte menstruasjon. Det er faktisk mer naturlig for kvinnen ikke å ha menstruasjon. Urkvinnen hadde kanskje 50 menstruasjoner, kvinnen i dag ca 500. Når man lager p-piller som gir blødning er det kun av psykologiske årsaker, at kvinnen føler hun er normal.

Fravær av menstruasjon med cerazette og andre prevensjonsmidler vil redusere risiko for livmorkreft (ikke livmorhalskreft) i mange år fremover.

Din mor har rett i at man kan utsette menstruasjon, men ikke rett i at det bare skal gjøres i begrenset tid, det er en gammeldags oppfattelse.

Du skal ta Cerazette daglig uten pause og har 12 timers forsinkelse å gå på.

Hvis du stopper med pillen vil menstruasjonen sannsynligvis komme tilbake etter kort tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...