Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan svare på dette! Jeg ble medisinert på Risperdal for to-tre år siden, og la på meg 30 kg på et halvt år. I tillegg fikk jeg svært forhøyet prolaktinnivå. Dette ga igjen svært lave østrogennivåer - faktisk under deteksjonsgrense. Dermed fikk jeg Diane, bl.a. pga kviser og hårvekst.Legen vurderte at det kunne være PCOS, men ved GU hos gynekolog fant man ingenting. Har en søster med tilstanden. Følte også at jeg var i overgangsalderen, med svettetokter og tørr skjede. Diane hjalp veldig, men hadde fortsatt alt for høye prolaktinnivåer - med typisk melk i brystene som lekket morgen og kveld.

Nå har jeg sluttet med Risperdal for noen måneder siden, og har siden da hatt menslignende smerter. Det gjør svært vondt ved samleie, og går ellers i perioder hvor jeg er bra, for så å komme tilbake. Har vært til GU hos legen som ikke fant noe unormalt, men som tok blodprøver av kjønnshormoner som jeg venter på svar på. Går nå i tillegg på Abilify 15 mg og Seroquel 400 mg.

Den siste tiden har jeg dessuten gått mye ned i vekt og hatt en del diare. De siste dagene har jeg i tillegg begynt å blø fra gommene. Hadde tilsvarende blemmer og sår i munnen da jeg gikk på Lamictal.

Har ett barn og har dessuten tidligere hatt infeksjon i en eggstokk som sannsynligvis er tett. Smertene sitter ikke over eggstokkene eller i livmoren men i selve skjeden - særlig lengst inne.

Hva kan dette være? Er det forbigående hormonendringer og er det noen sammenheng mellom smertene og de andre symptomene? Kan de skyldes Diane? Bør jeg en tur til gynekolog? (Vil helst ikke det pga mye negativ erfaring.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229106-smerter-hormoner-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du opplyser dessverre ikke din alder eller om menstruasjonene ble borte under behandling med Risperdal.

Vektøking og høyt prolaktin er vanlige bivirkninger av Risperdal. Mange nervemedisiner gir forhøyet prolaktin, men jeg kan ikke se at de to medikamenter du nå bruker har slik tendens. Jeg kjenner ikke ditt nivå av prolaktin, men er det svært høyt bør man kanskje for en sikkerhets skyld få tatt et bilde av hypofysen da svulster (godartede) her også kan gi slik hormonendring. (P-pille vil også øke prolaktin).

Hvis det ikke var noe unormalt å se på ultralyd, så er det vel tvilsomt om du har PCOS. Hvis du fortsatt bruker p-pille (Diane) får man ikke mye ut av å ta hormonprøver.Østrogenproduksjonen stopper opp med p-pille og østrogen kan som regel ikke måles.

Underlivssmerter som du beskriver og smerter som feiltolkes som betennelse, kan skyldes endometriose, en godartet tilstand hvor det finnes blodblemmer på bukhinnen. Det kan bare oppdages ved laparoskopi (’kikkhullsoperasjon’).

Jeg synes du skal snakke med din fastlege om henvisning for å få vurdering av spesialist.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Du opplyser dessverre ikke din alder eller om menstruasjonene ble borte under behandling med Risperdal.

Vektøking og høyt prolaktin er vanlige bivirkninger av Risperdal. Mange nervemedisiner gir forhøyet prolaktin, men jeg kan ikke se at de to medikamenter du nå bruker har slik tendens. Jeg kjenner ikke ditt nivå av prolaktin, men er det svært høyt bør man kanskje for en sikkerhets skyld få tatt et bilde av hypofysen da svulster (godartede) her også kan gi slik hormonendring. (P-pille vil også øke prolaktin).

Hvis det ikke var noe unormalt å se på ultralyd, så er det vel tvilsomt om du har PCOS. Hvis du fortsatt bruker p-pille (Diane) får man ikke mye ut av å ta hormonprøver.Østrogenproduksjonen stopper opp med p-pille og østrogen kan som regel ikke måles.

Underlivssmerter som du beskriver og smerter som feiltolkes som betennelse, kan skyldes endometriose, en godartet tilstand hvor det finnes blodblemmer på bukhinnen. Det kan bare oppdages ved laparoskopi (’kikkhullsoperasjon’).

Jeg synes du skal snakke med din fastlege om henvisning for å få vurdering av spesialist.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei - takk for svar. Jeg er 29 år gammel og bruker Diane. Jeg har knapt hatt mensen på flere år fordi jeg da får så store plager at jeg blir sengeliggende. Diare, ømme bryster, kraftige menssmerter, smerter i rygg og bekken osv. Smertene har vært like kraftige som smertene jeg hadde under åpningsveene under fødselen! Det har flere ganger vært nødvendig å ringe etter lege. Derfor har valget vært å ta Diane sammenhengende, men med pause en gang i blant når det kommer småblødninger.

Mette Moen, Gynekolog

Hei - takk for svar. Jeg er 29 år gammel og bruker Diane. Jeg har knapt hatt mensen på flere år fordi jeg da får så store plager at jeg blir sengeliggende. Diare, ømme bryster, kraftige menssmerter, smerter i rygg og bekken osv. Smertene har vært like kraftige som smertene jeg hadde under åpningsveene under fødselen! Det har flere ganger vært nødvendig å ringe etter lege. Derfor har valget vært å ta Diane sammenhengende, men med pause en gang i blant når det kommer småblødninger.

Det er en god ide å bruke Diane uten pause. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...