Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dere kommer sikkert ikke til å forstå hva som er mitt problem, men for meg er det en litt kjip situasjon.Jeg har et veldig tett vennskap med min eks, og det hindrer meg veldig i å komme meg videre. Han vil ha meg tilbake. Og jeg er veldig glad i han, men han er ikke den STORE kjærligheten for meg, og jeg kan derfor ikke gjengjelde følelsene. Så hvorfor blir jeg sur og sjalu når han "presser" seg selv til å møte andre? jeg vil jo egentlig ikke ha han. Rart jeg blir sprø??! Denne situasjonen hindrer også meg i å møte andre, fordi det føles rart å ha andre enn han. Og jeg er faktisk veldig glad i han. Vi var sammen i 2 år. Bodde sammen i 1 1/2 år.Men det ble for mye som manglet for meg.Det ble "slutt" for 1 år siden. Vi er nok for mye sammen i fritiden. Det innrømmer jeg. Men begge setter pris på selskapet.Er liksom bestevenner. Kanskje det er problemet?....For vi blander likevel kortene litt for mye. Har noen vært i samme vanskelige situasjonen? Jeg er helt rådvill!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229111-hva-s%C3%B8ren-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du ikke er villig til å slippe ham helt, samtidig som du ikke vil ha ham. Du holder i alle fall deg selv i pineboksen, og det blir vanskelig å bli ferdig med ham så lenge du lurer deg selv til å tro dere "bare er venner". Det er ikke umulig å bli venner etter et avsluttet forhold, men for manges del er det ofte et vennskap som kamuflerer underliggende motstridende følelser, forhåpninger m.m

Slik høres dette vennskapet ut for meg, i alle fall.

Det høres ut som du ikke er villig til å slippe ham helt, samtidig som du ikke vil ha ham. Du holder i alle fall deg selv i pineboksen, og det blir vanskelig å bli ferdig med ham så lenge du lurer deg selv til å tro dere "bare er venner". Det er ikke umulig å bli venner etter et avsluttet forhold, men for manges del er det ofte et vennskap som kamuflerer underliggende motstridende følelser, forhåpninger m.m

Slik høres dette vennskapet ut for meg, i alle fall.

Du har nok rett i mye av det du sier. Vi flyttet begge to til samme by, hver for oss. Etter det ble slutt.Jeg, pga jobb og han pga skole. Og begge var helt ny i byen. Så vi ble vel en trygghet for hverandre. Jeg er vel kanskje redd for å bli helt alene, hvis han møter noen. Selv om han sier hen aldri gir opp vennskapet for det.

Du har nok rett i mye av det du sier. Vi flyttet begge to til samme by, hver for oss. Etter det ble slutt.Jeg, pga jobb og han pga skole. Og begge var helt ny i byen. Så vi ble vel en trygghet for hverandre. Jeg er vel kanskje redd for å bli helt alene, hvis han møter noen. Selv om han sier hen aldri gir opp vennskapet for det.

Ikke unormalt, det du beskriver. Det kan bli litt frustrerende i lengden, så en gang må du kanskje rykke løs...?

Lykke til!

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Du er inne på forklaringen selv.Å pleie forholdet til eksen ender for de aller fleste med umulige dilemmaer, enten for eksene eller for eventuelle nye kjærester, som selvsagt blir sjalu og mistenksomme.

Problemet ditt, slik jeg oppfatter det, er at du vil ha ham samtidig som du ikke helt vil det likevel. Du vet kanskje ikke helt hva du vil, og det må du ville ta et oppgjør med, før du kommer videre.

Jeg snakker ofte med ekser og nye partnere som sliter med akkurat samme problemstilling. Mitt råd er at du gjør opp boet fra ditt forrige forhold, det vil si at du gjør det helt slutt og tar de praktiske konsekvensene av det. Det betyr at du har mindre med ham å gjøre. At dere en gang av og til treffes, til en kaffe og en prat er ikke farlig. Men å holde kontakten varm og jevnlig er farlig i den forstand at du ikke kommer videre i livet ditt.

Du kan langt på vei styre følelsene dine, hvis du vil. Du kan bestemme deg for å slippe taket i ham, du kan bestemme deg for å velge ham bort og si nei til deg selv selv om følelsene sier ja. Du kan også gi deg selv en tidsramme for når du skal ha klart å komme i mål, for eksempel innen 3 mnd.

Hvis du velger å ta et oppgjør med dette problemet og virkelig ønsker å jobbe mot et løsning, synes jeg du skal informere eksen din, slik at han vet om ditt valg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...