Gå til innhold

Hennes barn - og våre...

Anbefalte innlegg

Dette synes jeg var fryktelig dårlig gjort.

Har mange ganger lurt på hva som skjer ved fedre (som oftest) ved samlivsbrudd. Det virker som noen av dem mister "farsfølelsen".

Eller - har de ikke hatt mye av den følelsen fra før av heller, kanskje?

Jeg må si at jeg har ofte lurt på hva som skjer med mødre i en skilsmisse situasjon. Er det noen som er "flink" til å bruke ungene mot noen så er det visst mødre. Skal ha masse penger, men ungenes tid skal de ikke dele på. Tråkker nok i et minefelt nå, men jeg har hørt utallige hoderistende historier.

Fortsetter under...

Jeg må si at jeg har ofte lurt på hva som skjer med mødre i en skilsmisse situasjon. Er det noen som er "flink" til å bruke ungene mot noen så er det visst mødre. Skal ha masse penger, men ungenes tid skal de ikke dele på. Tråkker nok i et minefelt nå, men jeg har hørt utallige hoderistende historier.

Man hører alltid historiene der folk er misfornøyd......

...folk som er fonøyde går jo ikke rundt å snakker om det..:-)

Tror de aller fleste er snille og greie jeg...sånn for ungene sitt beste..

:-)

Gjest oppgitt mor og eks

Det kan ha noe med hvordan du spurte han. Menn er ikke noe bedre enn oss kvinner, alle liker å bli spurt på en smidig og ordentlig måte. F.eks. at du gjerne kjøper inn/betaler delene som trengs.

Uansett om det er riktig eller galt, så har han også rett til å si nei.

Visst har en eks rett til å si nei til å fikse sine barns sykler - for så å fikse sin nye samboers barns sykler. Jeg oppfatter imidlertid et slikt nei som å snu ryggen til egne barn, det er jo dem det går ut over: Ikke hjelper han dem, og økonmien vår blir 1500 kroner dårligere den måneden. Så selvfølgelig, enhver far har rett til å si nei til å hjelpe egne barn og heller hjelpe andres. Bevares.

Fordelen med slike nei fra hans side, er jo at jeg stadig får påminnelser om hvorfor vi er skilt. Man spør pent og hyggelig, får nei - og det sier faktisk mer om ham enn om meg når han da ikke vil. Mener jeg.

Gjest oppgitt mor og eks

Du skriver:

"Skal ha masse penger, men ungenes tid skal de ikke dele på."

For det første, det er masse pappaer som aldri har prioritert ungene før de blir skilte. Men så må de faktisk betale for den tida de ikke er sammen med ungene, og da blir plutselig samvær det store for dem.

Det finnes også pappaer som insisterer på å være sammen med ungene i sine samværshelger, f.eks., slik at ungen må droppe fotballturneringer og speiderturer og bursdager de helgene de skal være hos far.

Protesterer da mor eller unger, er det de og ikke han som er slemme og egoistiske.

Jeg snakker ikke bare for meg selv, dette er vi flere som erfarer.

Men det er klart, det høres jo kjekt ut at far er så glad i ungene sine at han helst vil ha dem mest mulig. Når det passer.

Ja, for disse fedrene er ikke sene om å ta en telefon og be om å få bytte helg dersom det er noe de selv vil gjøre akkurat den helga de egentlig skal ha ungene. Eller de tar noen ukers ferie, f.eks., uten å i det hele tatt spørre om det passer barnas mor at de reiser bort.

Så slik er det mange mødre og fedre og ikke minst barn som har det. Også.

Visst har en eks rett til å si nei til å fikse sine barns sykler - for så å fikse sin nye samboers barns sykler. Jeg oppfatter imidlertid et slikt nei som å snu ryggen til egne barn, det er jo dem det går ut over: Ikke hjelper han dem, og økonmien vår blir 1500 kroner dårligere den måneden. Så selvfølgelig, enhver far har rett til å si nei til å hjelpe egne barn og heller hjelpe andres. Bevares.

Fordelen med slike nei fra hans side, er jo at jeg stadig får påminnelser om hvorfor vi er skilt. Man spør pent og hyggelig, får nei - og det sier faktisk mer om ham enn om meg når han da ikke vil. Mener jeg.

Jeg har også en stesønn, og har sett problemet fra den andre siden. Det er sikkert derfor jeg kan forstå at slikt kan skje.

Min stesønn ødela sykler enormt fort. Mora forventet at faren skulle fikse. Faren fikset. Brukte både mye tid og penger. Til slutt syntes han ikke gutten fortjente mer hjelp, men at det var på tide at han tok bedre vare på tingene. Resultat: Mora ble sur for at han ikke hjalp mer.

Nå påstår ikke jeg at det er slik hos dere, men at noen ganger ligger det mer bak et nei.

Gjest samme situasjon som mange

Vel - dette er min erfaring også. Han har diger garasje men tror du barnas sykler fikk stå der i vinter? Neida, de måtte stå ute for vær og vind og det gjorde sitt til at det ble ekstra mye å gjøre med de når snøen forsvant. Men han gidder ikke.

Tidligere lappet han dekk og ordnet/vedlikeholdt syklene men det er det slutt på nå som han har samboer. Barna har jo syklene med til han og han har god tid de helgene, men det er altså pr. nå definert som "min jobb".

Jeg bestilte meg en sykkelmekkebok og skal vel f** meg vise han at jeg ikke er avhengig av han for å få syklene i stand.

Annonse

Jeg har også en stesønn, og har sett problemet fra den andre siden. Det er sikkert derfor jeg kan forstå at slikt kan skje.

Min stesønn ødela sykler enormt fort. Mora forventet at faren skulle fikse. Faren fikset. Brukte både mye tid og penger. Til slutt syntes han ikke gutten fortjente mer hjelp, men at det var på tide at han tok bedre vare på tingene. Resultat: Mora ble sur for at han ikke hjalp mer.

Nå påstår ikke jeg at det er slik hos dere, men at noen ganger ligger det mer bak et nei.

Noen ganger ligger det mer bak ja, men som oftest er det en jævla sjalu samboer som helst så at han hilste på sine barns mor med to skudd i panna!

En usakelig kommentar men jeg må bare si det. Du hadde fått svar på denne tråden dersom du hadde f.eks. sagt at barna kom hjem med en koffert full av skittentøy, fordi stemor hadde sagt at hun ikke hadde tid til å vaske. Da hadde du fått svar opp og ned i mente om hvor fæl denne kvinnen var som sikkert hatet barna dine i tillegg. Men når det er snakk om at far ikke stiller opp for sine egne barn, da blir det stille. Rart for billig fedre slipper unna. Men dette var jo selvfølgelig helt på kanten.

Det er da ikke stemor som skal vaske barnas klær? Det er jo hans barn, dermed får vel han vaske klærne deres?

Er denne mannen din bitter på deg av noe slag? Tenker på skilsmisseoppgjør, fordeling av barn osv....?

Kan jo være at som han sier: "de bor hos deg, så du får ta ansvaret".

Han tar jo ansvaret for de barna som bor hos seg.

Det er jo riv ruskende galt i såfall (mener nå jeg), men kan være at om han er bitter, gjør han det for å være ekkel mot deg - uten å tenke på barna oppi alt det her.

Min eks var ikke bitter, vi var kjempevenner, gikk ut og inn hos hverandre, hjalp hverandre med praktiske ting osv. Jeg sydde gardiner til han, han mekket på syklene, jeg bakte brød, han skiftet olje på bilen min osv.

Det er klart at jeg forventet ikke at det skulle fortsette når han fikk samboer, men at jeg plutselig skal bli hans hovedfiende nr. 1 med barna som tilskuere og medofre forventet jeg ikke. Jeg har ikke gjort eller sagt noe galt, jeg har vært hyggelig mot hans nye samboer, jeg har forsvart henne ovenfor barna, men til ingen nytte. Han vil ikke lenger snakke med meg face to face, det går bare i sms og epost. Og han nektet altså å lagre sine egne barns sykler i sin garasje til tross for at han har god plass der.

Ja,ja.... men det er alltid noen som leter etter skylden hos en sjalu eks... Hva med den sjalu y`en som lager et helvete for barna.

Gjest LOTUS78

Det er da ikke stemor som skal vaske barnas klær? Det er jo hans barn, dermed får vel han vaske klærne deres?

Jeg ville bare komme med et eksempel her, hvordan far slipper unna. Det er lite reaksjoner på at far ikke stiller opp for barna sine. Men når en stemor sier at hun er lei av å ta ansvar for barna til sin mann, så blir det masse tilbakemeldinger om hvor fæl hun er, hvor mye hun må hate barna og at hun må ta kosekvensen av valget at hun har giftet seg med en mann med barn fra før. o.s.v.

Men det må da være slik at det er fars ansvar å følge opp barna når de er på besøk.

Gjest LOTUS78

Noen ganger ligger det mer bak ja, men som oftest er det en jævla sjalu samboer som helst så at han hilste på sine barns mor med to skudd i panna!

Jeg tror ikke at samboer er sjalu på barna, men ofte overleverer far ansvar for barna til sin nye kone. Og den oppgaven må hun ta med stor glede og største selvfølge, ellers blir det bråk her på dol.

Når en stemor sier hun er lei av å rydde opp etter barnet til mannen sin, blir det bråk, men ingen kommer med ideen omat det faktisk er far som må ta dette ansvaret.

Jeg tror at mange stemødre blir frustrert på barnet isteden for på far som ikke tar nok ansvar

Gjest LOTUS78

en ting til, selvfølgelig skal far hjelpe barna sine med å reparere sykler. Dersom det ikke passet i påsken, burde han ha tatt det neste helg de kommer. Mn stiller opp som best man kan de få dagene far har samvær, mor har nok ansvar resten av mnd.

Ny kone må innrette seg i at fars barn fra før har en mor. Og det er til alles beste både for store og små at forholdet mellom far og mor er så godt som mulig.

Jeg tror ikke at samboer er sjalu på barna, men ofte overleverer far ansvar for barna til sin nye kone. Og den oppgaven må hun ta med stor glede og største selvfølge, ellers blir det bråk her på dol.

Når en stemor sier hun er lei av å rydde opp etter barnet til mannen sin, blir det bråk, men ingen kommer med ideen omat det faktisk er far som må ta dette ansvaret.

Jeg tror at mange stemødre blir frustrert på barnet isteden for på far som ikke tar nok ansvar

Ja, det tror jeg du har rett i. Har lest flere innlegg hvor stemødre får så øra flagrer mens faren "går fri".

Annonse

Du skriver:

"Skal ha masse penger, men ungenes tid skal de ikke dele på."

For det første, det er masse pappaer som aldri har prioritert ungene før de blir skilte. Men så må de faktisk betale for den tida de ikke er sammen med ungene, og da blir plutselig samvær det store for dem.

Det finnes også pappaer som insisterer på å være sammen med ungene i sine samværshelger, f.eks., slik at ungen må droppe fotballturneringer og speiderturer og bursdager de helgene de skal være hos far.

Protesterer da mor eller unger, er det de og ikke han som er slemme og egoistiske.

Jeg snakker ikke bare for meg selv, dette er vi flere som erfarer.

Men det er klart, det høres jo kjekt ut at far er så glad i ungene sine at han helst vil ha dem mest mulig. Når det passer.

Ja, for disse fedrene er ikke sene om å ta en telefon og be om å få bytte helg dersom det er noe de selv vil gjøre akkurat den helga de egentlig skal ha ungene. Eller de tar noen ukers ferie, f.eks., uten å i det hele tatt spørre om det passer barnas mor at de reiser bort.

Så slik er det mange mødre og fedre og ikke minst barn som har det. Også.

Poenget er vel at man bør samarbeide når man har barn sammen. Men når jeg hører historier om forelder som nekter den andre forelderen å se barna så er det nesten uten unntak i fars disfavør. Beklager, men sånn er det.

En mor som er skilt kan dessverre ikke forvente at far skal rapportere hvor han er hele tiden. Samarbeid bør man derimot kunne forvente ja. Kanskje man bør la bitterhet falle i blant til barnas beste?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...