Gå til innhold

Røntgen hos tannlegen

Anbefalte innlegg

Gjest stadacone

I de senere år har jeg begynt å føle littegrann skepsis overfor røntgenfoto som de alltid pleier ta hos tannlegen ved den årlige sjekk.

Er det noen grunn til det, hvordan skal man se på evt farer ved strålingen det gir?

tannlege-personellet selv sørger jo alltid for å være enten i et annet rom eller langt unna når de tar bildene.

Tok det opp med tannlegen en gang, og sa jeg helst kunne tenke meg å slippe den biten, men de fikk mast seg til det likevel.

Men det må vel være kontrollert at det ikke er noen fare ved det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229187-r%C3%B8ntgen-hos-tannlegen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Små doser røngtenstråler er ikke skaldelig, og det er jo veldig små doser det er snakk om i forbindelse med tannbehandling. Røngtenbildene har oså en viktig funksjon, de kan avsløre hull f.eks under gamle fyllinger som ellers ikke ville blitt oppdaget, og etterhvert ført til forferdelig tannverk.

Og du må huske på at tannhelsepersonellet foretar sånne undersøkelser flere ganger om dagen, du derimot er til kontroll en gang i året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...