Gå til innhold

SSRI og amming

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for 5 år siden behandling av depresjon med Fontex. Dette syns jeg virket veldig bra, men valgte å slutte da jeg planla å bli gravid for første gang. Har for så vidt klart meg bra uten, men føler vel hele tiden at jeg har depressive tendenser og problemer med å føler ordentlig glede.

Fikk mitt andre barn for 10 uker siden og har siden da slitt en del med depresjonen igjen. Har fortsatt en del Fontex liggende som jeg vurdere å begynne med igjen. Men hvordan går det så lenge jeg fullammer? Dersom det innebærer noen risiko for barnet mitt vil jeg heller leve med melankolien min - barnets beste kommer først. Er det neon forskjell mellom de ulike SSRI'ene - i følge Felleskatalogen så frarådes jo alle ved amming?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22936-ssri-og-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom du ikke allerede bruker en SSRI, og det gjør du jo ikke, bør en velge blant de som er mest gunstig ved amming.

Dette er Fevarin, Zoloft og Seroxat.

Cipramil er i en mellomstilling, mens Fontex er den minst gunstige i denne sammenheng.

Jeg synes derfor du skal be legen din om en annen SSRI enn Fontex.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22936-ssri-og-amming/#findComment-97379
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...