Pernile Skrevet 23. mars 2001 Skrevet 23. mars 2001 Jeg fikk for 5 år siden behandling av depresjon med Fontex. Dette syns jeg virket veldig bra, men valgte å slutte da jeg planla å bli gravid for første gang. Har for så vidt klart meg bra uten, men føler vel hele tiden at jeg har depressive tendenser og problemer med å føler ordentlig glede. Fikk mitt andre barn for 10 uker siden og har siden da slitt en del med depresjonen igjen. Har fortsatt en del Fontex liggende som jeg vurdere å begynne med igjen. Men hvordan går det så lenge jeg fullammer? Dersom det innebærer noen risiko for barnet mitt vil jeg heller leve med melankolien min - barnets beste kommer først. Er det neon forskjell mellom de ulike SSRI'ene - i følge Felleskatalogen så frarådes jo alle ved amming? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mars 2001 Skrevet 23. mars 2001 Dersom du ikke allerede bruker en SSRI, og det gjør du jo ikke, bør en velge blant de som er mest gunstig ved amming. Dette er Fevarin, Zoloft og Seroxat. Cipramil er i en mellomstilling, mens Fontex er den minst gunstige i denne sammenheng. Jeg synes derfor du skal be legen din om en annen SSRI enn Fontex. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.