Gå til innhold

Anbefalte innlegg

... det er forresten utrolig skummelt å gå inn i den delen av klesbutikker. Sniker meg inn der på rekognosering og føler meg direkte uvel.

.. nuvel, det var i grunn ikke det som var tema her, men heller hvor store klær jeg bør kjøpe nå i starten? Til nå kan jeg bruke mine vanlige klær, men jeg kjenner på bukser uten stretch at de nok blir stramme om ikke så fryktelig mange ukene. Man må jo ha klær, men det er jo ikke noe vits i å kjøpe de digreste teltene med en gang heller.

Hva gjør man egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229674-om-%C3%A5-kj%C3%B8pe-mammakl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest propell1

Barneverden selger et buksemerke som heter Tet-a-tet, de er strechy og lave i livet. De har også strikkstramming på innsiden av livet, så de ser ikke ut som gravidebukser. Jeg kjøpte et par da jeg var ca 16 uker på vei og bruker de fortsatt, er nå ca 31 uker.

Ellers er det veldig greit å kjøpe vanlige strechy bukser som er lave i livet, når den bli for trang kan du ta en liten gummistrikk gjennom knappehullet og rundt knappen, da holder buksa lenger. :o)

Om du bor i Oslo-området er det en brukt mamma-klesbutikk på Jar, der finner du mye fint til halve prisen.

Lykke til med shoppingen!

Du kan nok kjøpe din vanlige str på de første plaggene. Det blir sikkert litt sommerlige plagg nå fremover som du ikke kommer til å ha resten av svangerskapet. Senere kan det hende du må opp en str, men da er det høst likevel og garderoben må sikkert fornyes uansett.

Jeg måtte krype til korset og kjøpe et par nye bukser da det var igjen 10 uker.

Min erfaring er at det er ikke "farlig" å kjøpe klærne litt store. Magen vokser for hver dag (og dessverre rompa også, for min del....) og vips så passer de perfekt.

Det går også fint an å kjøpe vanlige gensere/topper/singleter bare de er lange. Du kan finne mye som er billigere enn mammakolleksjonene.

Jeg sitter nå her i samme buksa som jeg dro på meg første gang i uke 15-16 eller noe i den dur. Mammatøy er lissom laget for voksende mager, så med mindre man legger på seg veldig mye passer tøyet hele svangerskapet.

Fått vogne, da? :)

Ingen vogn. Jeg håper uansett at den ikke kommer før torsdag. Og går det ikke bra i morgen håper jeg den aldri kommer.

Kjøpte bukser med strikk i livet (vel.. livet og livet, under armene :) som jeg slakket av etterhvert som magen vokste. Strikk med knapp på innsiden av buksen. hadde en kjempefin svart bukse fra H&M som jeg begynte å bruke da jeg var 17 uker på vei og den brukte jeg dagen jeg ble lagt inn på sykehuset.

Brukte et olaskjørt veldig mye, kjøpte den str. jeg vanligvis bruker. var også sånn strikk i livet på det.. Ellers så kjøte jeg bukser på bikbok som jeg hadde under magen, brukte singleter som var lange (ikke mamma-klær) over for de dekket magen. Gadd ikke kjøpe så mye, men kjøpte par gode bukser + jeg arvet noen og par skjørt og topper.

Annonse

Gjest klem til deg

Hvis du ikke legger mer på deg enn det som er anbefalt / normalt, eller ikke var veldig tynn før svangerskapet, så kan de fleste bruke samme størrelse i gravideklær som de gjør i før-gravideklær. De skal være laget slik at det er plass til magen som vokser, pluss litt ekstra på andre steder som også vokser (brystene, ikke minst..).

Det kommer også an på årstid og på hvor skikkelig du bør være kledd på jobb. Om sommeren er det lettere å bruke vide, lette sommerklær, som ikke må være mammaklær. Pene (drakt-) bukser osv, krever mer mht riktig passform. Om vinteren trengs det også store strømpebukser, kanskje stor kåpe osv, dette er greiere om sommeren..

Kjøp etterhvert som du trenger, da vet du hvor stor du er, og det passer i hvertfall godt en stund. Spør venninner om de har noe å låne deg, så har man litt mer å bytte på.

Legger du på deg mye på andre steder enn kun magen, må du kanskje opp i størrelser i forhold til utgangsstørrelsen din. Det er veldig individuelt.

www.svangerskapet.no er en ok butikk. H&M har en del rimelige og greie ting.

på finn og mammanettsider, selges ofte brukt mammatøy.

Gå gjerne i spesialforretninger for undertøy, det kan spare deg for mange bomkjøp. Brystene vokser og trenger god støtte.

Og ammebh osv, kjøp evt en før fødsel, og resten når du vet mer om hvordan amme-puppene dine ser ut (mange blir overrasket over hvor stor DollyPartonfaktor de får)..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...