Gå til innhold

Enda mer skeptisk/NHD vi ldu kommentere?

Anbefalte innlegg

Gjest Deppa

Rotet litt rundt her på DOL, og sjekket opp en del om både lykkepiller og jeg vet ikke hva.

Og hva skjer? Jo, enda mer skeptisk til å gå på apoteket med min resept...

Dette sto det om lykkepiller og antidepressiva:

"Problemet er imidlertid at allmennpraktikere ikke har noen annen dokumentert effektiv behandling enn medikamenter å tilby sine deprimerte pasienter – med alt det innebærer. En av forskerne i panelet, professor Geir Jacobsen, ser grunn til å ta et oppgjør med de såkalte "lykkepillene" og sier i en kommentar at "Medikamentet gir deg ikke lykke, men tar den fra deg. Du får et flatere følelsesliv med pillen og humørsvingningene – både de positive og de negative – blir borte". "

Er det sånn det er å bruke tabletter, NHD???? Vil jeg miste noe av det som er MEG?

Værsånill gi meg en kommentar!...

Hilsen deppa lille meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22978-enda-mer-skeptisknhd-vi-ldu-kommentere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mentalkrem

"Medikamentet gir deg ikke lykke, men tar den fra deg. Du får et flatere følelsesliv med pillen og humørsvingningene, både de positive og de negative, blir borte".

Er ikke dette oppskriften på det som er positivt med pillen da? Har man en depresjon, så ønsker man jo å bli kvitt den. Medikamentet (Liker ikke ordet Lykkepillen!) hjelper deg å falle helt ned i gjørma, - og da blir du i større grad i stand til å ta vare på de gode øyeblikkene også.

Den forklaringen som er sitert over er ikke direkte gal, men alt for kategorisk.

Gjest Ronja2

Jeg kan nå svare for jeg er ganske erfaren på det området. Har brukt ett antidepresiv som heter Zoloft. Jeg er ikke mitt gamle meg lengre. Da var jeg deppa hele dagen, ville bare dø, var inneslutta og trøtt hele tiden. Nå er jeg glad og lykkelig, utadvent, i full jobb og jeg er mye mer stabil.

Men det beste hadde vært å klare seg uten dem. Ta ikke pillene vist du virkelig ikke er sikker på att du trenger dem. Du bør ha vært veldig deppa lenge. Har du prøvd å snakke med en god venn eller psykokog for å lette på trykket? Tenk deg om og si meg hvorfor du egentlig er depprimert!

Gjest deppa

Jeg kan nå svare for jeg er ganske erfaren på det området. Har brukt ett antidepresiv som heter Zoloft. Jeg er ikke mitt gamle meg lengre. Da var jeg deppa hele dagen, ville bare dø, var inneslutta og trøtt hele tiden. Nå er jeg glad og lykkelig, utadvent, i full jobb og jeg er mye mer stabil.

Men det beste hadde vært å klare seg uten dem. Ta ikke pillene vist du virkelig ikke er sikker på att du trenger dem. Du bør ha vært veldig deppa lenge. Har du prøvd å snakke med en god venn eller psykokog for å lette på trykket? Tenk deg om og si meg hvorfor du egentlig er depprimert!

hei Ronja! :-)

Godt å høre at tablettene har hjulpet deg betraktelig ! Jeg håper selvsagt å få det bedre med slike tabletter, men er redd for (slik det sto i artikkelen) å miste litt av det som er meg - med mine sprell, spontaniteter etc...Greit å bli stabil, men bare jeg ikke mister evnen til å "reagere" følelsesmessig. Vil du si noe om hvordan du opplever det?

Årsak til depresjon har jeg skrevet i et innlegg lenger nede. Har vært nede over lengre tid, men har gode perioder også. Det kalles vel tilbakevendende depresjon, tror jeg. Er voldtatt bl.a og dette har medført, for meg, depresjoner i fleng.

Om jeg trenger tablettene? Tja, legen min mener det. Men jeg? Joda, men er skeptisk..

Takk for svaret ditt! :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du viser til en såkalt konsensuskonferanse hold i regi av norsk forskningsråd.

Les hvem som satt i panelet: Prester, journalister, filosofer, noen med litt mer fagkunnskap og ingen psykiatere.

Ingen seriøse psykiatere går god for innholdet.

Sluttskriftet fra konferansen er et makkverk som kaster skam over forskningsrådet.

Når du skal skaffe deg kunnskap, er det viktig å spørre de riktige.

Jeg siterer fra "Revolusjonens røst" av Rudolf Nilsen: "Bedre enn mange som sier de tror, trnger jeg noen som vet...."

Jeg har gått på antidepressiva(mot panikkangst og depresjon), tolvon og cipramil siden midten av januar. Som deg var jeg ganske skeptisk, men var så skremt av mine egne selvmordstanker at jeg bestemte meg for å gi dem en sjanse. Og jeg ble positivt overrasket.

Jeg hadde hørt mye negativt, særlig var jeg redd for at humøret skulle "flate seg ut", at personligheten min skulle forandre seg. Det har ikke skjedd. Jeg har tvert i mot fått tilbake det depresjonen tok fra meg. Jeg kan igjen glede meg over små ting, som et lett snøvær. Jeg har fått tilbake impulsiviteten. Jeg har fått tilbake konsentrasjonsevnen, det er deilig å endelig orke å lese igjen. Det var depresjonen som frarøvet meg min personlighet, medisinene ga meg den tilbake.

Midt oppi all denne lovprisingen, er det også litt negativt. Antidepressiva har ikke gjort meg immun mot nedturer, dager preget av depresjon. Og jeg er nok fortsatt mer følsom overfor påkjenninger enn jeg var før. Selv etter at jeg har fått full effekt av medisinene har jeg hatt dager hvor jeg har vært langt nede (heldigvis er jeg flink til å glemme dem med en gang de er over). Og de har ikke fjernet panikkanfallene helt, men dempet dem såpass at de stort sett er til å leve med.

Mitt råd til deg er at du gjør et forsøk. Synes du pillene flater ut humøret ditt, fjerner både nedturer og oppturer, eller fratar deg personligheten din på annen måte, eller du opplever plagsomme bivirkninger er det jo ikke verre enn at du kan slutte. Du har lite, eller ingenting, å tape på å gi medisiner en sjanse, men mye å vinne.

Annonse

Gjest aughii

Alt som har med "lykke-pillen" utsagn å gjøre, skal tas med en klype salt. NHD har et poeng her... ournalister, og prester vet ikke helt hva de snakker om.

Derimot kan man få et noe flatere følelses-liv vved å bruke SSRI preparter, det hersker det ingen tvil om. Så mao der skal være en sykelig depresjon til stede, for at disse medikamentene er effektive.

De virker ikke om man bare er litt nedfor og narmalt tris, da vil man bare oppleve bivirkningene av medisinen. Men disse medisinene hjelper mange mennesker til å få et bedree liv. De kan redusere kraftig, eller fjerne helt depresjoner.

vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...