piurana Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Hei!Jeg skriver på vegne av min mor som for 6 års siden ble hun operert av Histerectomia -fjerne livmor, osv.Siden den tiden hun begynte å ta hormoner PREMARIN 0.625 som gjorde at hun følte seg ikke bra (svimel, vondt i naken, etc.)Legen anfebalte å ta andre hormoner som heter ARENDOL som hun har begynt å ta for noen dager siden.Skal hun ta hormoner for alltid? er det nødvendid at hun må ta hormoner, kanskje naturmedisin? eller noen andre medisiner som kan erstatte hormoner?PS! Til informasjon min mor bor i Peru og alt behandling foregår der. Alder til min mor 56. På forhånd takk. MvhPaola L. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229789-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Hvis din mor også fikk fjernet eggstokker kom hun rett i overgangsalderen og da er det vanlig å tilby østrogenbehandling som f.eks,. Premarin (et preparat som ikke brukes i Norge, men er det vanligste i USA). Nå er hun 56 år og da er de fleste kommet i overgangsalderen. Hvis hun ikke har hetetokter eller søvnforstyrrelser eller andre grunner til å bruke østrogen behøver hun ikke bruke noe. Hvis hun har problem med tørre slimhinner i skjeden (vanskelig å snakke med sin sønn om det), så kan hun bruke lokal østrogenkrem eller stikkpiller. I Norge kan det kjøpes uten resept. Jeg kjenner ikke til Arendol. Søk selv på nettet, det står noe om det på spansk. Hvis du kan oversette til meg og legge på vanlig nett på Doktoronline, så skal jeg forsøke å kommentere uten ekstra betaling. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229789-overgangsalder/#findComment-1738929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
piurana Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Hvis din mor også fikk fjernet eggstokker kom hun rett i overgangsalderen og da er det vanlig å tilby østrogenbehandling som f.eks,. Premarin (et preparat som ikke brukes i Norge, men er det vanligste i USA). Nå er hun 56 år og da er de fleste kommet i overgangsalderen. Hvis hun ikke har hetetokter eller søvnforstyrrelser eller andre grunner til å bruke østrogen behøver hun ikke bruke noe. Hvis hun har problem med tørre slimhinner i skjeden (vanskelig å snakke med sin sønn om det), så kan hun bruke lokal østrogenkrem eller stikkpiller. I Norge kan det kjøpes uten resept. Jeg kjenner ikke til Arendol. Søk selv på nettet, det står noe om det på spansk. Hvis du kan oversette til meg og legge på vanlig nett på Doktoronline, så skal jeg forsøke å kommentere uten ekstra betaling. Vennlig hilsen Mette H Moen Arendal heter medisin som min mor hadde fått fra legen. Jeg skrev feil siste gang. Jeg har funnet noen informasjon på engelsk som jeg sender til deg. Alendronate/Arendal, a second-generation bisphosphonate is the first member of a group of drugs which strengthens bone. Alendronate is used to reduce hypercalcemia in tumor-induced bone disease, to treat corticosteroid-induced osteoporosis and Paget's disease, and to prevent osteoporosis in postmenopausal women. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229789-overgangsalder/#findComment-1740856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Arendal heter medisin som min mor hadde fått fra legen. Jeg skrev feil siste gang. Jeg har funnet noen informasjon på engelsk som jeg sender til deg. Alendronate/Arendal, a second-generation bisphosphonate is the first member of a group of drugs which strengthens bone. Alendronate is used to reduce hypercalcemia in tumor-induced bone disease, to treat corticosteroid-induced osteoporosis and Paget's disease, and to prevent osteoporosis in postmenopausal women. Nevnte preparat er ikke hormon, men er middel ved benskjørhet. I Norge bruker vi det bare hos de som ved benmåling (en spesiell undersøkelse av skjellettet) har fått påvist benskjørhet, og spesielt hos de som har harr brudd. Vi bruker det ikke for å forebygge benskjørhet, da brukes calcium og D-vitamin. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/229789-overgangsalder/#findComment-1747053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.