Gå til innhold

Lærernes korte dager og lange ferier


Anbefalte innlegg

Gjest Veronika27

Helt enig med deg. På skolen vår er det ikke arbeidsplasser å jobbe på. Alt må tas med hjem.

Planene må skrives på skolen, da vi må hjem fra jobb når båten går. Kan ikke finne ut at vi skal bli en halvtime lenger så vi får gjort oss ferdig. Skikkelig frustrerende. Føler jeg springer som ei gås og må skynde meg om noen spør om noe så jeg får gjort det jeg skal på skolen. Matpause? Hva er det? Å ja, når jeg spiser skiva og sitter med laptoppen på lærerrommet?

Håper utdanningsforbundet får gjennomslag.

Fortsetter under...

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • puttelull

    11

  • PieLill

    10

  • mumitrollet

    5

  • Ugga Bugga

    3

Gjest iå90uh

Lærerne avspaserer blant annet i sommerferien...

Synes for øvrig det er mange lærere som gjør en fantastisk jobb. Men alt for vanskelig å få skviset ut de som ikke gjør det. Utdanningsforbudet synes jeg ikke bare gjør norsk skole godt.

Litt fra sidelinjen.

mvh

"Men alt for vanskelig å få skviset ut de som ikke gjør det. "

Det er lærerhøyskolen som bør ta et større ansvar her; det burde være rimelig enkelt å sile ut dem som ikke er dugende som lærere.

En annen ting er at dersom læreryrket får dårligere status og dersom KS utraderer de fordelene lærerne har brukt 50 år på å jobbe fram, vil opptakskravet til lærerhøyskolene senkes, og da vil kreti og pleti komme inn der....og selvsagt havne foran klassene.

Jo større status et yrke har, jo vanskeligere blir det å komme inn på studiene til dette yrket.

Det blir en ond sirkel: De som klager mest på skolen skjønner gjerne ikke at de skremmer bort de dyktige studentene. Og når statusen forsvinner, forsvinner elitestudentene, og det blir igjen større grunn for å klage på skolen. Igjen mindre status...osv..

Om jeg var arbeidsgiver ville jeg selvsagt ønsket at tids- og stedsbundne arbeidsoppgaver ble gjort til rett tid og på rett sted. De øvrige arbeidsoppgavene ville jeg ønsket gjort på et tidspunkt og sted som gav best mulig resultater. For noen arbeidstakere ville det beste stedet vært til faste tider på arbeidsplassen. For andre fleksible tider på selvvalgt sted.

Jeg kan ikke helt forstå hva KS vil oppnå med denne endringen av arbeidstid. Eller sagt på en annen måte. Jeg fatter ikke hvordan mine barn kan få en bedre skole på denne måten.

Spesielt med tanke på at en ny arbeidstidsordning kan utløse et skred med dagsbøter fra arbeidstilsynet siden mange skoler er baserte på at lærerne har hjemmekontor og følgelig ikke trenger noe på skolen.

Lang sommerferie er et frynsegode jeg synes vi bør unne lærerne både av hensyn til rekrutering til yrket og lærernes helse. Uten de lange feriene er det fare for langt mer utbrendthet og andre sykdomsplager og dertil frafall fra yrket blant lærerne.

Derimot synes jeg Utdanningsforbundet burde gått mer i seg selv når det gjelder vilje til å kvalitetssikre undervisningen og redskap til å luke ut det mindretallet av lærerne som gjør en elendig jobb.

Det er ikke mange andre yrker du kan få jobb ene og alene basert på vitnemål og ansinitet, uten jobbintervju. Og lage bråk om du føler deg forbigått ut fra disse kriteriene. Personlig egnethet må også bli en anerkjent kvalifikasjon innen lærerstanden.

Utdanningsforbundet gjør mye jeg er uenig i. Blant annet deres sterke motstand mot private skoler. Det virker som de ikke helt vil unne barn den fleksibilitet de ønsker for seg selv.

Så lærerne har min støtte. Utdanningsforbundet blir det verre med.

mvh

Må bare korrigere litt: Det har heldigvis blitt endringer, slik at i dag blir alle søkere til ledige lærererstillinger intervjuet!

Tidligere var det slik du beskrev, men slik er det heldigvis ikke lenger!

Jeg var til mitt intervju i -95, og dette var ganske nytt da, tror jeg...

Om skoledagen strekker seg fra 0800 - 1600 skulle det være gode muligheter. I tillegg må en komme bort fra de håpløse måtene å organisere på. En må gi fra seg en del "kontroll", bruke team, arbeidsstasjoner og la elevene få mer fri arbeidstid. De kan godt lære å arbeide selvstendig helt fra starten. Det gjør de jo i montessori skoler, så det burde være mulig i off. også, ikke sant?

Hm, ja hadde det bare vært så lett! Hadde det bare vært slik at vi lærere starter på skolen 8, har undervisning til 14, og kan planlegge egen undervisning fra 14-16. Da hadde dette vært "greit"!

Poenget er at vi _ikke_ kan planlegge egen undervisning disse to timene. vi har allerede noe bundet tid, og dette går med til MØTER, MØTER, MØTER! Og disse møtene dreiser seg for det meste om det nye "kunnskapsløftet", som skal heve kvaliteten i den norske skolen!

Jeg jobber allerede 4 dager fra 8-15.30, og all planleggingen min foregår _etter_ arbeidsdagens "slutt". Altså på kveldstid. Jeg har 3 små unger, så jeg jobber best på skolen, og derfor drar jeg dit, så sant gubben er hjemme, så snart ungene har lagt seg i 19-tida, og der blir jeg til 21-tida.

Jeg skal planlegge undervisning for en stor gruppe, jeg skal planlegge undervisning for en liten gruppe, og jeg skal planlegge undervisning for enkeltvedtaks-elever. Jeg skal rette prøver, skrive sirlige kommentarer i bøker osv.osv.

Jeg har alle klasser på barnetrinnet i musikk, og 5., 6. og 7. i Kunst og handverk. Dette er fag som har lite status, men som trenger _veldig_ god planlegging for at det skal være gjennomførbart å la 17 elever lage sine egne linoleumstrykk, bl.a.

vhordan man skal få presset dette inn i de timene vi _skal_ være på skolen, går langt over min forstand (og langt inn i prestens...) For møtene blir det ikke slutt på!

Dessuten skal også elevene ha flere timer etterhvert, og da blir to. møtetida kortere!

Jeg mener ikke at vi ikke skal ha disse møtene, men poenget er at ingenting kommer til å bli ordentlig gjort, alt blir gjort med harelabb, og hvordan dette kan forenes med kunnskapsLØFTET, skjønner kanskje du? ;-(

Må bare korrigere litt: Det har heldigvis blitt endringer, slik at i dag blir alle søkere til ledige lærererstillinger intervjuet!

Tidligere var det slik du beskrev, men slik er det heldigvis ikke lenger!

Jeg var til mitt intervju i -95, og dette var ganske nytt da, tror jeg...

Takk og lov!

Og takk for opplysningen.

Men hva skjer hvis en med langt mindre ansinitet og kanskje mindre utdanning skulle bli foretrukket framfor en med lengre erfaring? Vil det da fortsatt bli bråk?

Eller om man ansetter en særdeles nevenyttig møbelsnekker uten pedagogisk utdanning til sløydlærer framfor en pedagogisk utdannet som ikke kan så mye håndtverk.

Spør av nysgjerrighet?

mvh

Annonse

Takk og lov!

Og takk for opplysningen.

Men hva skjer hvis en med langt mindre ansinitet og kanskje mindre utdanning skulle bli foretrukket framfor en med lengre erfaring? Vil det da fortsatt bli bråk?

Eller om man ansetter en særdeles nevenyttig møbelsnekker uten pedagogisk utdanning til sløydlærer framfor en pedagogisk utdannet som ikke kan så mye håndtverk.

Spør av nysgjerrighet?

mvh

Ja, det kommer til bli bråk hvis man ansetter en med dårligere papirer og kortere ansiennitet framfor en med lengre ansiennitet og evt. dårligere papirer... (Det er ofte de med lengre ansiennitet som er de beste pedagogene!)

Poenget når det gjelder selve yrket, er at man skal foretrekke de med pedagogikk.. Du kan være en veldig god snekker, eller ha bodd 15 år i England og snakke engelsk flytende, _uten_ å kunne å lære fra deg!

Mitt inntrykk er at det ofte er de som har "slitt" litt sjøl, som er de beste lærerene. De klarer å sette seg inn i hvordan elevene hard et, hva de synes er vanskelig, og vet hva som må til for at elevene skal "huske" ting, f.eks.

Men jeg ser problematikken din! Jeg har selv sittet i maaaaange intervjuer og intervjuet folk, og der og da, når du ser folk, hvordan de oppfører seg i en slik situasjon, er det lett å sile folk. Men så begynner du å studere papirene enda nøyere, og _da_ blir det vanskelig.. De som kommer best ut hva karakterer angår, kan være dem som har vanskelig for å snakke... Og det er gjerne muntlig lærdom som er den beste! Men hvis denne personen både har lengre fartstid og bedre papirer, kommer man jo ikke utenom dem. Dessverre.

"Men alt for vanskelig å få skviset ut de som ikke gjør det. "

Det er lærerhøyskolen som bør ta et større ansvar her; det burde være rimelig enkelt å sile ut dem som ikke er dugende som lærere.

En annen ting er at dersom læreryrket får dårligere status og dersom KS utraderer de fordelene lærerne har brukt 50 år på å jobbe fram, vil opptakskravet til lærerhøyskolene senkes, og da vil kreti og pleti komme inn der....og selvsagt havne foran klassene.

Jo større status et yrke har, jo vanskeligere blir det å komme inn på studiene til dette yrket.

Det blir en ond sirkel: De som klager mest på skolen skjønner gjerne ikke at de skremmer bort de dyktige studentene. Og når statusen forsvinner, forsvinner elitestudentene, og det blir igjen større grunn for å klage på skolen. Igjen mindre status...osv..

Jeg er enig i stort sett alt du skriver. I min personlige statistikk har jeg støtt på ganske så mange supre lærere for hver ubrukelige.

Men jeg synes også at det må gå an å kvitte seg med udugelige lærere som kom seg gjennom lærerutdanningen. På dette området synes jeg Utdanningsforbudet gjør en særdeles dårlig figur. De driter i sitt eget reir ved å forsvare det og de som ikke burde forsvares. Da blir det vanskeligere å bli tatt på alvor når de har en sak det er verdt å kjempe for.

Men det generelle oppsigelsesvernet i Norge gjøre det jo heller ikke enkelt å kvitte seg med folk som borte i mot et rent minus i kassa.

mvh

Ja, det kommer til bli bråk hvis man ansetter en med dårligere papirer og kortere ansiennitet framfor en med lengre ansiennitet og evt. dårligere papirer... (Det er ofte de med lengre ansiennitet som er de beste pedagogene!)

Poenget når det gjelder selve yrket, er at man skal foretrekke de med pedagogikk.. Du kan være en veldig god snekker, eller ha bodd 15 år i England og snakke engelsk flytende, _uten_ å kunne å lære fra deg!

Mitt inntrykk er at det ofte er de som har "slitt" litt sjøl, som er de beste lærerene. De klarer å sette seg inn i hvordan elevene hard et, hva de synes er vanskelig, og vet hva som må til for at elevene skal "huske" ting, f.eks.

Men jeg ser problematikken din! Jeg har selv sittet i maaaaange intervjuer og intervjuet folk, og der og da, når du ser folk, hvordan de oppfører seg i en slik situasjon, er det lett å sile folk. Men så begynner du å studere papirene enda nøyere, og _da_ blir det vanskelig.. De som kommer best ut hva karakterer angår, kan være dem som har vanskelig for å snakke... Og det er gjerne muntlig lærdom som er den beste! Men hvis denne personen både har lengre fartstid og bedre papirer, kommer man jo ikke utenom dem. Dessverre.

For en del år tilbake så jeg en skole minste en særdeles dyktig sløydlærer fordi han ikke hadde de riktige papierene. Fyren kunne både faget, å skape begeistring for det og å lære det fra seg.

Men det at han kunne det han holdt på med var ikke godt nok for den lokale utgaven av lærermafiaen. De fikk han byttet ut med en med riktige papirer og total mangel på evne til å undervise i faget.

Slike ting undergraver respekten for både lærerne og deres fagforbund. Så når lærerne har en virkelig kampsak er det ikke å veldig rart at mange tenker at nå står de å gnåler igjen. De sier de vil elevenes beste, men egentlig er de bare ute etter å mele sin egen kake.

mvh

Hm, ja hadde det bare vært så lett! Hadde det bare vært slik at vi lærere starter på skolen 8, har undervisning til 14, og kan planlegge egen undervisning fra 14-16. Da hadde dette vært "greit"!

Poenget er at vi _ikke_ kan planlegge egen undervisning disse to timene. vi har allerede noe bundet tid, og dette går med til MØTER, MØTER, MØTER! Og disse møtene dreiser seg for det meste om det nye "kunnskapsløftet", som skal heve kvaliteten i den norske skolen!

Jeg jobber allerede 4 dager fra 8-15.30, og all planleggingen min foregår _etter_ arbeidsdagens "slutt". Altså på kveldstid. Jeg har 3 små unger, så jeg jobber best på skolen, og derfor drar jeg dit, så sant gubben er hjemme, så snart ungene har lagt seg i 19-tida, og der blir jeg til 21-tida.

Jeg skal planlegge undervisning for en stor gruppe, jeg skal planlegge undervisning for en liten gruppe, og jeg skal planlegge undervisning for enkeltvedtaks-elever. Jeg skal rette prøver, skrive sirlige kommentarer i bøker osv.osv.

Jeg har alle klasser på barnetrinnet i musikk, og 5., 6. og 7. i Kunst og handverk. Dette er fag som har lite status, men som trenger _veldig_ god planlegging for at det skal være gjennomførbart å la 17 elever lage sine egne linoleumstrykk, bl.a.

vhordan man skal få presset dette inn i de timene vi _skal_ være på skolen, går langt over min forstand (og langt inn i prestens...) For møtene blir det ikke slutt på!

Dessuten skal også elevene ha flere timer etterhvert, og da blir to. møtetida kortere!

Jeg mener ikke at vi ikke skal ha disse møtene, men poenget er at ingenting kommer til å bli ordentlig gjort, alt blir gjort med harelabb, og hvordan dette kan forenes med kunnskapsLØFTET, skjønner kanskje du? ;-(

Jeg tror ikke prestene heller kan forklare dette for deg, for er det noen som ikke jobber ut fra et 8-4-konsept er det vel dem...

;-)

For øvrig får jeg iblant en følelse av at skolen er i ferd med å virre seg inn i et lignende problem av det psykiatrien har. Planer, møter, papirer, rapporter opp og ned og i mente og jeg vet ikke hva, begynner å bli et mål i seg selv og ikke bare nyttige arbeidsredskap. Da blir det ikke lengre et bidrag til, men et fradrag fra god undervisning.

Når alt er sagt og gjort, er mye mer sagt enn gjort. Men dette har mye å gjøre med at hver inmarie minister som kommer inn i regjeringskvartalet på død og liv skal revelusjonere skolen, for å få navnet sitt husket, i stedet for å primært ta utgangspunkt i hva som er der og skape systemer for fleksibilitet og kontinuerlig forbedring.

Etter mitt syn ledes norsk skole etter svært uheldige og alt for vekslende skippertaksprinsipper.

mvh

For en del år tilbake så jeg en skole minste en særdeles dyktig sløydlærer fordi han ikke hadde de riktige papierene. Fyren kunne både faget, å skape begeistring for det og å lære det fra seg.

Men det at han kunne det han holdt på med var ikke godt nok for den lokale utgaven av lærermafiaen. De fikk han byttet ut med en med riktige papirer og total mangel på evne til å undervise i faget.

Slike ting undergraver respekten for både lærerne og deres fagforbund. Så når lærerne har en virkelig kampsak er det ikke å veldig rart at mange tenker at nå står de å gnåler igjen. De sier de vil elevenes beste, men egentlig er de bare ute etter å mele sin egen kake.

mvh

Ja, slike ting skulle absolutt vært unngått! Det er jeg helt enig i! Håper virkelig at dette blir en sak i Utdanningsforbundet.

Jeg har lenge fundert på dette med de praktisk-estetiske fagene, og L97... Altså, elevene ble sikret 12 års skolegang. Fint. Men ikke alle er interessert i å gå på allmennfag, noen vil drive med noe praktisk, ikke sant? Og kunst og håndverk er jo et fag en skulle tro er praktisk: snekkering, strikking, spikking, maling osv. Men i den nevnte læreplanen var f.eks ikke ordet/begrepet sløyd tatt med i det hele tatt! Men bildeanalyser er mye nevnt, likeledes planlegging/skissetegninger osv, osv. Hele faget er i grunnen blitt teoretisk! Noen elever går ut av barneskolen uten å vært en dag på sløydsalen! Jeg synes det er håpløst! Og hvordan i all verden skal man få rekruttert praktiske folk til f.eks. trearbeidsfag på videregående, da? Et eller annet sted må jo elevene få inspirasjon fra! Og man kan ikke forvente at foreldre skal ha en sløydbenk i kjelleren!

Så jeg er igrunne ganske så enig med deg, tror jeg. Jeg er ikke alltid applauderendetil Utdanningsforbundet sine ideer om ting, ei heller til regjeringas. Til praktiske fag kan man godt bruke folk som _kan_ hååndverket! Og jeg synes at det i større grad enn i dag, godt kan være bolkvis undervisning i faget. Altså at man kan få 1 uke til å drive med animasjon, f.eks. Med 3 timer hver mandag må man begynne på nytt hver gang. Og man avbryter elevene midt i den mest kreative fasen.

Skal kunst og handverk i det hele tatt ha noen status, må vi drive litt kampanje for det!

Det er så mange svake elever ( i teoretiske fag) som storkoser seg i disse timene! Men de blir helt matte når de blir fortalt at de skal skrive mappe om hver enkelt ting de gjør, begrunne hvorfor de valgte rosa i stedet for rødt osv.

La kunst og handverk være et fag der kreativiteten blomstrer, samtidig som at elevene _lærer_ noe! (Teknikker, altså!`)

Jeg tror ikke prestene heller kan forklare dette for deg, for er det noen som ikke jobber ut fra et 8-4-konsept er det vel dem...

;-)

For øvrig får jeg iblant en følelse av at skolen er i ferd med å virre seg inn i et lignende problem av det psykiatrien har. Planer, møter, papirer, rapporter opp og ned og i mente og jeg vet ikke hva, begynner å bli et mål i seg selv og ikke bare nyttige arbeidsredskap. Da blir det ikke lengre et bidrag til, men et fradrag fra god undervisning.

Når alt er sagt og gjort, er mye mer sagt enn gjort. Men dette har mye å gjøre med at hver inmarie minister som kommer inn i regjeringskvartalet på død og liv skal revelusjonere skolen, for å få navnet sitt husket, i stedet for å primært ta utgangspunkt i hva som er der og skape systemer for fleksibilitet og kontinuerlig forbedring.

Etter mitt syn ledes norsk skole etter svært uheldige og alt for vekslende skippertaksprinsipper.

mvh

Her er det veldig viktig å få fram at det _ikke_ er _lærerene_ som driver norsk skole, men som du sier; Enhver utdanningsminister skal på død og liv sette varige spor etter seg..

Som arbeidstakere er vi bare pent nødt til å adlyde ordre, og vår ordre foreligger i form av en "Læreplan", og denne SKAL følges...

Og det er skrivebordspedagogikk! Har Kristin Clemet noen gan undervist, tro? Neppe... Men uttale seg om det, _det_ kunne hun... Liksom!;-(

Ja, slike ting skulle absolutt vært unngått! Det er jeg helt enig i! Håper virkelig at dette blir en sak i Utdanningsforbundet.

Jeg har lenge fundert på dette med de praktisk-estetiske fagene, og L97... Altså, elevene ble sikret 12 års skolegang. Fint. Men ikke alle er interessert i å gå på allmennfag, noen vil drive med noe praktisk, ikke sant? Og kunst og håndverk er jo et fag en skulle tro er praktisk: snekkering, strikking, spikking, maling osv. Men i den nevnte læreplanen var f.eks ikke ordet/begrepet sløyd tatt med i det hele tatt! Men bildeanalyser er mye nevnt, likeledes planlegging/skissetegninger osv, osv. Hele faget er i grunnen blitt teoretisk! Noen elever går ut av barneskolen uten å vært en dag på sløydsalen! Jeg synes det er håpløst! Og hvordan i all verden skal man få rekruttert praktiske folk til f.eks. trearbeidsfag på videregående, da? Et eller annet sted må jo elevene få inspirasjon fra! Og man kan ikke forvente at foreldre skal ha en sløydbenk i kjelleren!

Så jeg er igrunne ganske så enig med deg, tror jeg. Jeg er ikke alltid applauderendetil Utdanningsforbundet sine ideer om ting, ei heller til regjeringas. Til praktiske fag kan man godt bruke folk som _kan_ hååndverket! Og jeg synes at det i større grad enn i dag, godt kan være bolkvis undervisning i faget. Altså at man kan få 1 uke til å drive med animasjon, f.eks. Med 3 timer hver mandag må man begynne på nytt hver gang. Og man avbryter elevene midt i den mest kreative fasen.

Skal kunst og handverk i det hele tatt ha noen status, må vi drive litt kampanje for det!

Det er så mange svake elever ( i teoretiske fag) som storkoser seg i disse timene! Men de blir helt matte når de blir fortalt at de skal skrive mappe om hver enkelt ting de gjør, begrunne hvorfor de valgte rosa i stedet for rødt osv.

La kunst og handverk være et fag der kreativiteten blomstrer, samtidig som at elevene _lærer_ noe! (Teknikker, altså!`)

"Men de blir helt matte når de blir fortalt at de skal skrive mappe om hver enkelt ting de gjør, begrunne hvorfor de valgte rosa i stedet for rødt osv."

Trøste å bære! Det hadde jeg også blitt. Synes det utvikler seg en holdning i samfunnet av at det er mye viktigere å kunne snakke / skrive bra om det man gjør, framfor å _gjøre_ det bra. Det irriterer vettet av meg at et godt håndtverk ikke kan respekteres uten en masse spissfindige, unyttige, teoretiske formuleringer.

Det var for øvrig Lærerlaget som nå er en del av utdanningsforbundet som sørget for å få skviset ut den eminente sløydlæreren.

At lærernes fagforening står på får anerkjennelse av lærernes utdanning er jo både rett og riktig. Men i blant skyter de seg selv i begge føttene med kanon.

Selv nøt jeg forresten godt av dyktige formings-/håndverkslærere og god opplæring i praktiske ting hjemmefra. Det har jeg spart mye penger på... ;-)

mvh

Annonse

Her er det veldig viktig å få fram at det _ikke_ er _lærerene_ som driver norsk skole, men som du sier; Enhver utdanningsminister skal på død og liv sette varige spor etter seg..

Som arbeidstakere er vi bare pent nødt til å adlyde ordre, og vår ordre foreligger i form av en "Læreplan", og denne SKAL følges...

Og det er skrivebordspedagogikk! Har Kristin Clemet noen gan undervist, tro? Neppe... Men uttale seg om det, _det_ kunne hun... Liksom!;-(

Politikerne bør i langt større grad begrense seg til å definere målene og kvalitetskravene for skolene. Det er i høyeste grad et samfunnsmessige anliggende.

Så bør de overlate til skole og hjem og arbeide med hvordan målene skal nås. Det er mange veier til Rom, men ikke alle er like farbare for den enkelte.

Om fokuset hadde blitt flyttet over fra toppstyrt ensretting av metodene til toppstyring av mål og midler, men problemene får løses av de som har dem, tror jeg dette i seg selv ville vært en kvalitetsreform.

Hvorfor kan ikke skoler, lærere og elever får være forskjellig. Så kan foreldrene få lov å ta jobben med å finne den skolen som fungerer best for deres barn.

Selv hadde jeg blitt tussete om jeg i løpet av så få år skulle blitt pådyttet som mange mer eller mindre gjennomtenkte skrivebordsløsninger for mitt arbeid.

mvh

For en del år tilbake så jeg en skole minste en særdeles dyktig sløydlærer fordi han ikke hadde de riktige papierene. Fyren kunne både faget, å skape begeistring for det og å lære det fra seg.

Men det at han kunne det han holdt på med var ikke godt nok for den lokale utgaven av lærermafiaen. De fikk han byttet ut med en med riktige papirer og total mangel på evne til å undervise i faget.

Slike ting undergraver respekten for både lærerne og deres fagforbund. Så når lærerne har en virkelig kampsak er det ikke å veldig rart at mange tenker at nå står de å gnåler igjen. De sier de vil elevenes beste, men egentlig er de bare ute etter å mele sin egen kake.

mvh

Og der er vi heeeelt enige!

Når det gjelder ansettelse av lærere så er det stort sett utdanning og antall år i jobb som teller, ikke personlige kvaliteter og kvalifikasjoner. Prøver man å gå utenom dette så blir det _bråk_.

Ja jeg føler også at utdanningforbundet kjemper langt mer for sine egne enn for en god skole. De ville aldri gått inn for å ansette en lærer uten de rette papirene, selv om personen uten tvil ville være den rette personen til jobben.

Det er noen veldig gammeldagse holdninger ute og går, og det er ikke alltid til det beste for oss lærere som yrkesgruppe. Men så er det jo ikke alle lærerene som støtter utdanningsforbundet heller da!

Og der er vi heeeelt enige!

Når det gjelder ansettelse av lærere så er det stort sett utdanning og antall år i jobb som teller, ikke personlige kvaliteter og kvalifikasjoner. Prøver man å gå utenom dette så blir det _bråk_.

Ja jeg føler også at utdanningforbundet kjemper langt mer for sine egne enn for en god skole. De ville aldri gått inn for å ansette en lærer uten de rette papirene, selv om personen uten tvil ville være den rette personen til jobben.

Det er noen veldig gammeldagse holdninger ute og går, og det er ikke alltid til det beste for oss lærere som yrkesgruppe. Men så er det jo ikke alle lærerene som støtter utdanningsforbundet heller da!

Min respekt for lærerstanden er til tross for og ikke på grunn av deres fagforbund...

;-)

mvh

Gjest en lærer

Du avviser det som fullstendig urealistisk uten å ha prøvd. Hmmm...

Og du tror lærerne i Sverige er så fornøyd med denne ordningen? FEIL! Å avfeie noe som er totalt urealistisk, er ikke pessimistisk, men å være realistisk. Å presse sammen uka på den måten KS vil, og forlenge året, vil gi lærerflukt, håpløs rekruttering til yrket, og dårligere resultater på nasjonale prøver. Dvs, om lærerne gjør som KS vil. Antagelig kommer den gode lærer, med den enorme ansvarsfølelsen han/hun besitter, til å jobbe utover 37,5 timer, UTEN overtidslønn og muligheter for avspassering, bare for å føle at jobben skal bli gjort skikkelig! Dette er en skam!

Gjest shposdss

Jeg er enig i stort sett alt du skriver. I min personlige statistikk har jeg støtt på ganske så mange supre lærere for hver ubrukelige.

Men jeg synes også at det må gå an å kvitte seg med udugelige lærere som kom seg gjennom lærerutdanningen. På dette området synes jeg Utdanningsforbudet gjør en særdeles dårlig figur. De driter i sitt eget reir ved å forsvare det og de som ikke burde forsvares. Da blir det vanskeligere å bli tatt på alvor når de har en sak det er verdt å kjempe for.

Men det generelle oppsigelsesvernet i Norge gjøre det jo heller ikke enkelt å kvitte seg med folk som borte i mot et rent minus i kassa.

mvh

Men hva som er en "dårlig lærer" kan være svært subjektivt også, det må du huske på.

Har opplevd foreldre som ikke var helt dugelig i forhold til relasjoner sverte læreren sin for de andre i klassen, og sette ut "rykter".

Har også sett en lærer som antagelig var avhengig av alkohol/piller, som ikke hadde system på rotet sitt eller på planer, men en fantasisk menneskekjenner og varmt menneske. Han så elevene sine og hadde fantastisk fortellergaver og lokalkunnskap.

Men hva som er en "dårlig lærer" kan være svært subjektivt også, det må du huske på.

Har opplevd foreldre som ikke var helt dugelig i forhold til relasjoner sverte læreren sin for de andre i klassen, og sette ut "rykter".

Har også sett en lærer som antagelig var avhengig av alkohol/piller, som ikke hadde system på rotet sitt eller på planer, men en fantasisk menneskekjenner og varmt menneske. Han så elevene sine og hadde fantastisk fortellergaver og lokalkunnskap.

Kravet til lærerinnstats er omvendt proposjonalt med kravet til egeninnsats...

Men jeg har sett lærere som jeg helt objektivt kan si burde vært flyttet så langt bort fra barn, ungdom og undervisning som det går an å komme.

Det tar seg dårlig ut når fagforeninger tar slik udugelighet i forsvar.

mvh

Gjest høgskolelektoren

Nei nå syns jeg jammen meg du var litt arrogant, gitt ;-) "30 naturfaginnleveringer er vel ingen ting"... Nei kanskje ikke, men hva med de 30 norskstilene og de 25 matteprøvene læreren skal rette samtidig, og ikke bare en eller to ganger i året, slik høyskolelektorene gjør, men kontinuerlig, minst 5-6 ganger per semester, for kanskje 130 elever.

Det er imidlertid kun EN side ved saken. Den tette elevoppfølgingen på det sosiale plan er også et viktig aspekt, sammen med en del andre ting.

Nei nå syns jeg jammen meg du også var litt arrogant, gitt ;-)

Du skriver "Nei kanskje ikke, men hva med de 30 norskstilene og de 25 matteprøvene læreren skal rette samtidig, og ikke bare en eller to ganger i året, slik høyskolelektorene gjør"

Har du hørt om Kvalitetsreformen i høyere utdanning??? Mange har innført f.eks mappevurdering el.l også i høyere utdanning, noe som gjør at også høgskolelektorer gir tilbakemelding til alle studenter 4-5 ganger pr semester. Og for å si det sånn, så skriver studenter i høyere utdanning normalt lengre rapporter etc enn en 13-åring, så det er veldig tidkrevende å lese gjennom og gi skriftlig tilbakemelding til alle. Og som tidligere nevnt har vi ofte mye større grupper med studenter enn man har i f.eks vgs.

Beklager at jeg ikke har hatt mulighet til å svare på innlegget ditt tidligere, men veiledning av studenter før eksamen tar MYE tid, og på mandag starter sensureringen også... (he-he... men det er faktisk sant altså)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...