Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lurer fælt

Vi venter vårt første barn om et par mnd., etter å ha ønsket oss barn i 6 år skal vi endelig bli foreldre!!!

Problemet (jeg synes det er et problem) er at min mann har hele tiden sagt at han skal slutte og røyke når barnet kommer. Men nå som det nærmer seg har han forandret mening, han kommer ikke til å slutte og røyke sier han. Og han er IKKE villig til å gå ut for å røyke. Han mener at han bor her på lik linje med meg og barnet, og det er helt tullete og fanatisk at han skal gå ut for å røyke. Samtidig mener han at "der hvor han ikke kan røyke gidder han ikke besøke folk", dvs. at ingen gidder å besøke oss hvis jeg skal nekte folk å røyke her. Det er selvfølgelig bare et tullete argument fra hans side, og jeg håper at jeg kan få noen gode råd som jeg kan servere min mann.

Jeg har diskutert dette opp og ned med min mann, men det virker som at han rett og slett nekter å innse at han skal gå ut for å røyke. Jeg mener vi må ta hensyn til barnet, men han mener barnet ikke vil ta skade av røyken. Må også legge til at han aldri gidder å tømme askebeger, og at han får panikk når jeg prøver å lufte ut røyken. Han mener det rett og slett er fanatisme fra min side. Vi har ikke noe eget rom som han kan røyke i, og under vifta på kjøkkenet nekter han å stå.

Er ute etter nye argumenter jeg kan gi han så han lar være å røyke inne. Eller er jeg virkelig fanatisk?? Hadde vært veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23019-sm%C3%A5-barn-og-r%C3%B8yking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest provosert

Hei "lurer fælt" !!

Hvis dere har prøvd å bli gravide i så mange år, og nå endelig har lykktes, så burde mannen din begynne å tenke på litt andre enn seg selv og sine behov!!!

Det ER DOKUMENTERT at kombinasjonen små barn og røyking kan forårsake krybbedød,- og tør han virkelig å risikere at noe slikt skal skje???

Foruten dette så er det plagsomt for små barn å puste i røyk, det er jo uheldig med passiv røyking for voksne,- hvordan tror han de små lungene til barnet har godt av denne røyken?? Det er også større sjanse for kollikkbarn, og det er ikke å anbefale verken for barnet eller dere foreldre!!

Jeg synes han høres ut som en usympatisk og EGOISTISK person, som setter sine "behov" i første rekke og barnet`s i siste rekke!!!

Hvorfor kan han ikke gå ut for å røyke???, det er det minste han kan gjøre for den lille!!!!!

Det er ingen selvfølge å få barn, ingen selvfølge å få friske barn og ingen selvfølge at barnet får leve opp!!! Tør han virkelig å risikere noe......????

Hilsen en som har opplevd å miste et barn, selv om det ikke lå noe til grunn for at det skulle skje.....

Min mann har forsatt å røyke etter vi fikk barn, men han røyker aldri inne i huset. Hverken jeg eller barna ønsker å bli utsatt for røyk i huset og mannen min synnes egentlig det er greit å ha et røykfritt hus.

Når vi får besøk av folk som røyker er det en selvfølge at de går ut og røyker. Til nøden, i kulling og regn, kan de få stå på vaskerommet med døra ut åpen. Selvfølgelig ble detstilt spørsamåltegn med min holdning til røyking inne de første gangene, men etter det har det ikke vært noe problem og folk kommer forsatt på besøk, selv om de ikke får røyke inne. Vist røyken skal bety mer en vennskap, så trenger de heller ikke å komme på besøk.

Trøst ?

Jeg hadde det samme problemet som deg før lille jenten ble født. Min samboer var tvilsom til det å gå ut for å røyke. Svigerfar "fnyste".Men etter at nurket kom til verden er dette blitt et "ikke-tema".Pappa røyker ute i snø kulde og regn, svigerfar røyker også ute eller under kjøkkenviften. Det gikk vell et lys opp for dem da de så den lille forsvarsløse bylten. Skulle bare mangle!! Kanskje det samme skjer deg ? Lykke til og ikke gi deg!

Åsa Prebensen, Jordmor

Barn och rök, hör INTE i hop!

Jag är helt enig med dig att din hlst borde att sluta att röka helt eller åtminstonde röka ut. Ett barn kan inte själv välja om den vill vistas i ett rökfullt rum, men det kan vi vuxna.

Barn är betydligt känsligare för tobaksrök än vi vuxna. Barn till rökare får antagligen inte fler infektioner men sjukdomsförloppet kan bli längre och besvärligare. Barn till rökare får oftare allergiska besvär som astma. Barn med astma reagerar också på rester av rök i kläder och hår. Det räcker alltså inte alltid med att röka utomhus. Rökning i omgivningen och magläge hos barnet, är de två viktigaste kännda faktorerna för att barn drabbas av plötslig spädbarnsdöd (krybbedöd). Listan med argumenten för att sluta röka, kan bli hur lång som helst. Jag hoppas att din mann kan komma på andra och bättre tankar snart. Många männ förstår detta bättre när barnet väl är födt. Stå på dig, att han i varjefall inte skall röka inomhus. Detta tycker jag inte att man kan acceptera. Lycka till!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...