Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal til min første UL 17 april ( uke 19 ), og ingenting tilsier at noe skulle være galt. Det finnes absolutt ingen arvelige defekter eller sykdommer på verken min eller min mans side av slekten, men likevell gruer jeg meg noe forferdelig til UL. Tenk om noe er galt med barnet??

Bare tanken på at ting ikke skal være normalt skremmer meg vannvittig. Finnes det en statestikk over hvor stor risiko det er for at noe skulle være galdt?

Det hadde vært godt å fått noe som kunne dempe litt på frykten...

Hilsen litt hysterisk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23044-redd-for-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Ultraljudet som man erbjuder alla gravida kvinnor är frivillig. Denna undersökning erbjuds för att kunna gjöra en mera exakt bestämning av graviditetslängden och därefter termin. Vid denna undersökning ser man också efter stora missdannelser hos barnet och evt tvilinggraviditet kan också konstateras. Jag kan inte ge dig några exakta siffror på hur många tillfällen av missdanelser som upptäcks vid denna undersökning. Jag vet dock att denna siffra inte är hög och därmed inte så vanligt. Man kan upptäcka en del saker hos barnet som kan vara av stor betydelse feks när barnets mage inte har slutit tätt och därmed tarmarna ligger utanför magen. Denna tidiga upptäckt kan gjöra att ett kejsarsnitt kan planeras, och en direkt operation av barnet efteråt, kan då gjöra att evt komplikationer kan undvikas. Detta ex är givetvis ovanlig, men vid dessa tillfällen,värdefullt att veta i förväg.

Jag kan förstå din oro men menar alltås att det är ovanligt att något skulle vara galet och att en del information vid denna undersökning kan ha stor betydelse för barnet längre fram.

Det är alltså en helt frivillig undersökning som ni själva kan välja att avstå ifrån. Jag önskar dig lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23044-redd-for-ul/#findComment-97796
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...