Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem som jeg håper å få svar på. Jeg er gravid, og ønsker å vite om det kan utelukkes at en annen enn min mann er faren. Jeg har hatt regelmessig mens i flere år med syklus på 26 dager. Siste periode var imidlertid mensen cirka en uke forsinket. Det kom noen små blødninger i uken før, men mensen kom for fullt 4 april. Da gikk også temperaturen min ned. 1 april hadde jeg kanskje sex med en annen mann. (Jeg var full og husker dessverre ikke hva som har skjedd). 4 april fikk jeg mensen. Så hadde jeg samleie med min mann 12, 16 og 17 april. Temperaturen min gikk opp et par dager etterpå.

Jeg tok en graviditets test ettermiddagen 4 mai. Den slo ikke ut. Neste morgen tok jeg en test til da jeg sto opp og den viste positivt resultat. Det samme gjorde en test til jeg tok samme kveld.

Jeg vet det er mest sannsynlig at det er min mann som er faren, men jeg ønsker en bekreftelse på om det er fysisk mulig at han ikke er det dersom jeg hadde samleie 1 april med en annen? Jeg går rundt med tvangs tanker om at en annen kan være det, men er det mulig når jeg fikk mensen tre dager etter det eventuelle samleiet og allerede da hadde små blødninger? Men stresser litt i og med at vi har forsøkt å få barn en stund og akkurat denne mnd. slo det til. (Var også første gang vi brukte Babycomp, så det kan ha en sammenheng).

Vil gjerne slå dette ut av tankene slik at jeg kan glede meg 100% over dette. Nå har jeg et lite stikk når vi forteller det til folk, bare fordi tilfelle, tilfelle det ikke er hans… Kan man hos en gynekolog få svar på ganske nøyaktig hvor mange uker man er på vei?

Hilsen nervøs

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230554-far-til-mitt-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

La oss se bort fra at siste syklus var litt uvanlig med forsinket menstruasjon og gå ut fra at siste menstruasjon kom 4.april og neste menstruasjon da skulle komme 30.april. Eggløsning ville da finne sted 16.april og den fruktbare periode er 11.-16.april. Det passer perfekt med samleiene med din mann. Det stemmer også med at testen først ga utslag sikkert 5.mai. Det tyder ikke på at du kan ha blitt gravid tidligere enn i angitte fruktbare periode.

Du hadde forsinket menstruasjon og småblødning før 4.april. Man kan ikke utelukke at du har vært veldig tidlig gravid og har abortert. Slikt skjer kanskje i halvparten av alle svangerskap.

Jeg synes at du trygt kan glede deg, men hvis du ønsker en ekstra kontroll kan du søke til en privat gynekolog og betale det som det koster (ca 1.000 kroner ?) for en tidlig ultralyd. Da det er nesten to uker mellom de to ’menn’ vil man kunne si ganske sikkert om det er din mann som har befruktet deg, men som sagt er en annen mulighet så godt som utelukket.

Du behøver ikke begrunne det, bare si at du ønsker en sikkerhet ang termin pga den litt unormale blødning.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230554-far-til-mitt-barn/#findComment-1748147
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...