Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Natasha P. Vollan

Hei! Jag og min mann spiste ute for en uke siden. Da jeg spiste salat, kjente jeg sand på tennene. jeg er 18 uker gravid. Nå er jeg litt bekymret om jeg kunne bli smittet med toxoplasmose. Hva er mest fornuftig å gjøre nå - gå til legen eller det er ikke nødvendig?

Jeg blir veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230963-toxoplasmose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er faktisk svært sjelden at man blir smittet av toxoplasmose her til lands i forhold til hva som er tilfelle i f.eks. syd-Europa. Det er ikke sånn at man advarer gravide mot å spise salat på restaurant i Norge, men slike forholdsregler bør gravide som drar til syden ta. Selv om du kjente et sandkorn i salaten, bør du ta utgangspunkt i at salaten er vasket. Jeg mener at du ikke har utsatt deg for noen smitterisiko. Hvis du tenker på hvor ofte gjennom oppveksten man har spist salat, gulrøtter m.m. med litt sand på og så reflekterer rundt det faktum at svært få kvinner her til lands faktisk tester positivt på toksoplasmose antistoffer, så sier dette noe om den minimale risiko du har utsatt deg for. Hvis dette likevel er noe du ikke klarer å slippe tanken på, synes jeg du skal snakke med din lege. En blodprøve 3 uker etter mulig smitte, vil vise om du har blitt utsatt for smitte i svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230963-toxoplasmose/#findComment-1756342
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...