Gjest smurfen Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Hei! Nå kommer det kanskje noen veldig naive spørsmål, men jeg funderer på dette med psykisk utviklinghemmede(fysisk også for den del) og sex. Kan folk med slike problemer noensinne få et "normalt" seksualliv? Finnes sikkert like mange definisjoner på hva som er normalt som det er folk i verden da, men.... Hva ville skjedd dersom f.eks en mongoloid ble gravid? Går det an? Jeg tenker på fare for at barnet også skulle bli utviklingshemmet. Hvis det skulle bli født et barn, hvem skal i så fall oppdra barnet? En(eller to) personer med psykisk utviklinghemming er vel ikke skikket til å oppdra et barn? Får slike personer evt. hjelp med sin seksualitet? Velvel, var bare noen tanker jeg gjorde meg dette... Håper noen har noen bra svar! Med hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23108-psykisk-utviklingshemmede-og-seksualitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Seksualitet og psykisk utviklingshemning er et forsømt område, nesten tabubelagt.Dessuten er det vanskelig, fordi også psykisk utviklingshemmede har et kjærlighetsbehov, og lengsel etter seksuell kontakt, skjønt ikke alle. Det er litt avhnegig av hvor høygradig utviklingshemningen er. Når det gjelder mongoloide er det så viselig innrettet at de fleste er sterile, de kan ikke få barn. Det gjelder særlig mongoloide gutter, de kan ikke befrukte jentene. Ellers er det selvsagt et stort problem, dette med å få barn som man ikke er i stand til å ta seg av. Før i tiden var det vanlig at psykisk utviklingshemmede ble sterilisert, for ikke å sette barn til verden. I dag er det mye strengere regler. Det skal nemndbehandles i hvert enkelt tilfelle og saken blir forelagt til bedømmelse ved Fylkeslegens kontor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23108-psykisk-utviklingshemmede-og-seksualitet/#findComment-98174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.