Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Desember-98 steriliserte jeg meg, fordi jeg har tre barn og skulle begyne på utdanning. Våren-02 ble jeg gravid!! Tok ul og så at emryoet lå slik det skulle og alt virket ok, men det endte i SA. Den gangen sa legen at det ikke hadde med steriliseringen å gjøre, men rett og slett en vanlig SA.Nå har livet mitt endret seg vesentlig. Jeg har ny samboer uten barn. Han er 42 og jeg snart 37 år. Vi ønsker oss et felles barn. Har du noen formening om sjansen for dette? Etter SA har jeg brukt p-piller. Vi er jo godt voksne nå, og har ikke mange år å prøve. Hva kan vi event få av hjelp? Vet ikke om det har noen betydning, men kan opplyse at jeg ble veldig lett gravid før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231106-gravid-etter-sterilisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det at du ble gravid kan tyde på at det er en åpning, ev en fistel, dvs. en kanal mellom de to deler av den avbrutte eggleder. Teoretisk kan du igjen ble gravid i samme kanal, men sannsynligheten er nok ikke stor. En rtg.undersøkelse (HSG) kan avsløre om det er en passasje. Forsøk på å gjenopprette forbindelsen i egglederne er en mulighet, det kan forsøkes ved laparoskopi, samme inngrep som da man steriliserte. Det vanligste er prøverørsbehandling (IVF) hvor man tar egg ut ved ultralyd og befrukter det med din manns sæd og så setter det befruktede egg inn i livmoren. De to muligheter (operasjon eller IVF) må gjøres i privat regi og koster ca 30.000 kr. Det er gått en del år siden du siste var gravid og fruktbarheten reduseres hastig, spesielt etter de 37 år. En blodprøve kan si litt om dine muligheter for å lykkes med IVF. Din manns sæd bør også sjekkes. Ta kontakt med en privat klinikk for barnløshet, det kan dere gjøre uten henvisning. Stopp med p-pille, dels for å se om det er en mulighet uten hjelp, dels før det ev skal tas hormonprøve av deg.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...