Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er nettopp blitt gravid med fjerdemann. Alle de andre svangerskapene/fødslene har gått knirkefritt. Barna var henholdsvis: 3250, 3400, og 3900 kg Jeg røykte med de alle tre. :-(

Nå er jeg som sagt på vei igjen, dette blir en "attpåklatt". Jeg er nå så "voksen" at jeg VET at jeg ikke bør røyke når jeg går gravid.

Jeg er jo så glad for at jeg er blitt på vei, og er jo kjemperedd for å miste, evt misdannelser. Men så er det den røyken da...

Jeg har trappet ned betraktelig, omtrent fra 12-15 pr. dag til en 5-6 pr dag. Men jeg får så dårlig samvittighet når jeg har tatt meg en røyk. Kjenner at jeg får helt vondt inni meg. Men jeg klarer ikke å slutte helt. Er jo bare SÅ avhengig.... Dette gjør meg deprimert...

Har du noen gode råd til meg?

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är bra att du vill sluta att röka under denna graviditet. Du verkar insatt i de problem som kan uppstå om du fortsätter med rökningen. Det dåliga samvetet är inte heller så lätt att leva med. Om du inte klarar att sluta röka på egen hand, tycker jag att du skall höra efter om det finns något rökavvänjningsprogram eller stödgrupp för gravida. Ring till din jordmor/doktor för att höra efter om de vet något. I bland är det lättare att sluta om man är några stycken i hop som sporrar varandra. Diskutera också med din jordmor/doktor vad de anser om nikotin plåster/tuggemi . Lycka till vidare!

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är bra att du vill sluta att röka under denna graviditet. Du verkar insatt i de problem som kan uppstå om du fortsätter med rökningen. Det dåliga samvetet är inte heller så lätt att leva med. Om du inte klarar att sluta röka på egen hand, tycker jag att du skall höra efter om det finns något rökavvänjningsprogram eller stödgrupp för gravida. Ring till din jordmor/doktor för att höra efter om de vet något. I bland är det lättare att sluta om man är några stycken i hop som sporrar varandra. Diskutera också med din jordmor/doktor vad de anser om nikotin plåster/tuggemi . Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...