Gå til innhold

Få råd til enebolig

Anbefalte innlegg

Gjest drømmer om nytt hus
Skrevet

Vi kan sikkert få to mill i lån, gjeld. Men et hus her kostert fort nesten 3 mill. Jeg har også lyst på nytt hus, grunnet de brukte er stort sett like dyre og da vet man ikke kvaliteten på det som er gjort.

Men om vi kan bygge en enebolig til 2,9, med utleieleilighet til ca 5000-6000 pr måned. Hvordan vil banken se på det?

Jeg skjønner ikke hvordan noen har råd til noe til 3 mill jeg egentlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Aimabel
Skrevet

obs, det finnes nybygg av dårlig kvalitet også!

Når det gjelder finansiering, har dere noe å selge? Er det deres første bolig? Jeg tror de aller fleste som kjøper bolig til tre mill, har endel innskudd, enten det er oppsparte midler fra tidligere bolig, eller arv.

ta hensyn til at renta kan stige, og ikke ta vann over hodet. Det er ikke hyggelig å ha lite å rutte med å stort hus, men tilsvarende utgifter.

Gjest Aimabel
Skrevet

Når det gjelder finansiering, har dere noe å selge? Er det deres første bolig? Jeg tror de aller fleste som kjøper bolig til tre mill, har endel innskudd, enten det er oppsparte midler fra tidligere bolig, eller arv.

ta hensyn til at renta kan stige, og ikke ta vann over hodet. Det er ikke hyggelig å ha lite å rutte med å stort hus, men tilsvarende utgifter.

må bare komme dere norsklærere i forkjøpet. Har en og-å feil her ser jeg. Gikk litt fort her

Gjest Mom33
Skrevet

Vi er i en "bygge-eller-kjøpe-nytt"-fase, så jeg kan jo "øse av min nyervervede visdom"... :-)

Å bygge hus med utleieenhet kan vær veldig smart, men det fordyrer jo huset ganske mye. Man kan ikke regne med å tjene på utleieenheten sin før etter 10-15 år, i og med denne ekstrakostnaden.

Som Aimabel så korrekt påpeker, man kan godt få dårlig hus selv om det er nybygd. Det kommer veldig an på været i byggeperioden, om man bruker våte materialer osv. Og ikke minst er man jo avhengig av at håndtverkerne gjør god nok jobb.

Med brukt hus vil man gjerne kunne finne ut om det er fukt; har det ikke blitt fukt på 20 år kan man gå ut fra at det er et rimelig bra hus.

Hva lån og huspriser angår, så bor dere tydeligvis i en annen del av landet enn vi gjør. Vi har akkurat solgt huset, en enebolig i et etablert boligfelt, bygget i 1974, med utleieenhet for 1,5 mill. Det er 215 kvm stort, diger tomt, flott utsikt i et veldig barnevennlig strøk. Dette var vår første bolig, og vi gav 900 000,- for den for 8 år siden.

Dersom husprisene er slik hos dere, vil det kanskje være urealistisk å tro på enebolig uten at man kan stille med en god egenkapital. De jeg kjenner som bor i Oslo og området rundt, har begynt med en 2-roms, byttet til en 3- eller 4-roms før de etter flere år har kjøpt enebolig.

Å gjøre seg til gjeldsslave fordi man ønsker stort hus fort tror jeg ikke er smart; da ender man fort uten hus, og det er jo ikke så stas...

Lykke til!

Gjest Aimabel
Skrevet

Vi er i en "bygge-eller-kjøpe-nytt"-fase, så jeg kan jo "øse av min nyervervede visdom"... :-)

Å bygge hus med utleieenhet kan vær veldig smart, men det fordyrer jo huset ganske mye. Man kan ikke regne med å tjene på utleieenheten sin før etter 10-15 år, i og med denne ekstrakostnaden.

Som Aimabel så korrekt påpeker, man kan godt få dårlig hus selv om det er nybygd. Det kommer veldig an på været i byggeperioden, om man bruker våte materialer osv. Og ikke minst er man jo avhengig av at håndtverkerne gjør god nok jobb.

Med brukt hus vil man gjerne kunne finne ut om det er fukt; har det ikke blitt fukt på 20 år kan man gå ut fra at det er et rimelig bra hus.

Hva lån og huspriser angår, så bor dere tydeligvis i en annen del av landet enn vi gjør. Vi har akkurat solgt huset, en enebolig i et etablert boligfelt, bygget i 1974, med utleieenhet for 1,5 mill. Det er 215 kvm stort, diger tomt, flott utsikt i et veldig barnevennlig strøk. Dette var vår første bolig, og vi gav 900 000,- for den for 8 år siden.

Dersom husprisene er slik hos dere, vil det kanskje være urealistisk å tro på enebolig uten at man kan stille med en god egenkapital. De jeg kjenner som bor i Oslo og området rundt, har begynt med en 2-roms, byttet til en 3- eller 4-roms før de etter flere år har kjøpt enebolig.

Å gjøre seg til gjeldsslave fordi man ønsker stort hus fort tror jeg ikke er smart; da ender man fort uten hus, og det er jo ikke så stas...

Lykke til!

Enebolig til 900 000! 1,5 var heller ikke værst! Vi betalte 1,3 for 50 kvadrat. Men vi bor i Oslo. Kunne gjerne tenkt oss å flytte lengre unna og få bedre plass, men så er det jobb da. Hvordan gjør dere det dere som bor langt unna? Det skjønner jeg ikke..

Skrevet

Enebolig til 900 000! 1,5 var heller ikke værst! Vi betalte 1,3 for 50 kvadrat. Men vi bor i Oslo. Kunne gjerne tenkt oss å flytte lengre unna og få bedre plass, men så er det jobb da. Hvordan gjør dere det dere som bor langt unna? Det skjønner jeg ikke..

For 10 år siden kjøpte vi en enebolig (kjedet med naboen med en garasje mellom), med 800m2 tomt, rolig og barnvennlig strøk for 770.000,-. :o)

Da jeg flyttet ut i 2003 hadde vi takst på huset og taksten kom seg da på kr. 1.750.000,-... Vi hadde da pusset opp kjøkkenet og skiftet yttertak og drenert rundt.

Skrevet

Hvis du sjekker ut hus i Lier, Røyken, Drammen osv, så er det fullt mulig å jobbe i Oslo, særlig om du bor der kollektivtilbudet er godt. Og ikke jobber altfor usentralt i Oslo-området. Om du må bytte transportmiddel flere ganger øker det jo raskt reisetiden. Men om du jobber på Lysaker/Skøyen/Sentrum eller andre sentrale steder hvor tog (eller buss) stopper, så kan du få en ålreit reiseavstand. Lier - Nationaltheateret 30 min., eller Drammen 3 min. ekstra.

Gjest Aimabel
Skrevet

For 10 år siden kjøpte vi en enebolig (kjedet med naboen med en garasje mellom), med 800m2 tomt, rolig og barnvennlig strøk for 770.000,-. :o)

Da jeg flyttet ut i 2003 hadde vi takst på huset og taksten kom seg da på kr. 1.750.000,-... Vi hadde da pusset opp kjøkkenet og skiftet yttertak og drenert rundt.

ja, men hvis du skal selge OG kjøpe så har det vel ikke så mye å si? Den du kjøper har sansynligvis også steget i pris.

Skrevet

ja, men hvis du skal selge OG kjøpe så har det vel ikke så mye å si? Den du kjøper har sansynligvis også steget i pris.

For meg hadde det veldig mye å si - eksen skulle nemlig bli boende og måtte kjøpe meg ut for halvparten av overskuddet ved et evt. salg. Hadde jeg ikke fått så mye egenkaptial som jeg gjorde så vet jeg ikke hvordan det hadde gått når jeg skulle inn på boligmarkedet alene.

Gjest LionQueen
Skrevet

Husk på at hvis du er avhengig av leieinntekter for å klare lånet, så er fort krise hvis det står noen måneder tomt innimellom leieboere. Det er ikke alle som er like stabile. Av forskjellige grunner. Og ikke alltid like lett å få nye leieboere til den prisen du må ha.

Gjest Mom33
Skrevet

Hvordan vi gjør med hva?

900 000,- var relativt mye for huset vårt dengang, men de siste par årene har prisene steget veldig. Vi har pusset opp endel de årene vi har bodd her, da, så vi sitter ikke igjen med mer enn et par hundre netto. Heldigvis har vi ikke trengt å låne til oppussingsprosjektene, så vi får endel penger på konto når husnøkkelen er levert.

Og det trenger man jo når man skal skaffe ny bolig.

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvordan vi gjør med hva?

900 000,- var relativt mye for huset vårt dengang, men de siste par årene har prisene steget veldig. Vi har pusset opp endel de årene vi har bodd her, da, så vi sitter ikke igjen med mer enn et par hundre netto. Heldigvis har vi ikke trengt å låne til oppussingsprosjektene, så vi får endel penger på konto når husnøkkelen er levert.

jeg tenkte på dere som jobber utenfor byen. Hvordan kommer dere dere til og fra jobb? Man skal ganske langt ut på landet før det blir billigere. Og da blir det laang vei til jobb.

Gjest Mom33
Skrevet

jeg tenkte på dere som jobber utenfor byen. Hvordan kommer dere dere til og fra jobb? Man skal ganske langt ut på landet før det blir billigere. Og da blir det laang vei til jobb.

Vi bor i en helt annen by, laaaangt fra Oslo. I en helt annen landsdel, faktisk!

Gjest kroner og øre
Skrevet

Tomteprisene varierer voldsomt fra kommune til kommune. I nabokommunen vår har noen venner satt opp hus - byggesettet kostet 1.2 mill, 500 hundretusen i arb.penger. Tomta var veldig billig. De kom ut med fiks ferdig bolig for under 2 mill. Men da gjorde de masse selv. Skal en ha håndtverkere til å gjøre alt, så ruller tusenlappene fort. Dersom du kjøper brukt bolig med utleie så kan du regne med at ei husleie på 5.500 pr mnd betjener ca 1 mill i lån. Et hus med utleie til 3 mill. blir da ikke så dyrt, så hvis du har 2 mill i egenkapital så kommer du godt ut. Har nettopp kjøpt hus og har 2,4 mill i lån. Egenkapital på ca 2 mill. Tjener 800 hundretusen i året til sammen. Selve huslånet blir på 12 000 pr mnd. Får inn 6000 pr mnd på utleieleilighet. Det er greit å ha den økonomiske tryggheten. Så et hus til 3 mill er ikke ute av rekkevidde for dere tror jeg. Lykke til.

Skrevet

Husk på at hvis du er avhengig av leieinntekter for å klare lånet, så er fort krise hvis det står noen måneder tomt innimellom leieboere. Det er ikke alle som er like stabile. Av forskjellige grunner. Og ikke alltid like lett å få nye leieboere til den prisen du må ha.

Nei, enig i at det er en risiko. Men det ser jo ut til at de med de nyeste utleieleilighetene har lettest for å leie ut. Har ellers skjønt det som om det ikke er noe problem her vi bor da.

Skrevet

Lykke til!

Det bare virker på meg som om husene blir dyrere og dyrere for hvert år som går. Slik at selv om man får en god verdistigning så har det nye man drømmer om steget tilsvarende.

Når det gjelder nytt hus og kvalitet så er det jo en del garantier og reklamasjon ute og går i det minste. På et eldre hus sier de bare, det er gammelt så det må du regne med.

Skrevet

Hvordan vi gjør med hva?

Vi hadde nok og sittet med et par hundre til overs men ikke mer enn det. Dessuten går det vel hundretusen kanskje bare på å kjøpe og selge. Men hvor mye må dere ut for med det dere skal bygge nå da? Og hvordan har dere fått lån til det?

Skrevet

Nye hus har man vel garanti på for en stund. Gamle hus har ofte folk gjort en del selv på som ikke har vært optimalt. Skal du pusse om et gammelt hus til nytt standard, går det en del hundre tusen faktisk. Derfor virker det på meg som det blir dyrere når det er relativ lik pris i utgangspunktet.

Når det gjelder det med sikkerhet, så kan vi muligens sitte igjen med et par hundre tusen. Men vi ville være avhenging av leieinntekter. Så risikoen ville være der. Det er der jeg lurer på hva banken mener om det.

Gjest Aimabel
Skrevet

Nye hus har man vel garanti på for en stund. Gamle hus har ofte folk gjort en del selv på som ikke har vært optimalt. Skal du pusse om et gammelt hus til nytt standard, går det en del hundre tusen faktisk. Derfor virker det på meg som det blir dyrere når det er relativ lik pris i utgangspunktet.

Når det gjelder det med sikkerhet, så kan vi muligens sitte igjen med et par hundre tusen. Men vi ville være avhenging av leieinntekter. Så risikoen ville være der. Det er der jeg lurer på hva banken mener om det.

Jeg ville nok også foretrukket nytt hus, for som du sier så koster det omtrent det samme. Nå vet ikke jeg hva det koster å få bygget nytt hus siden det er helt uaktuelt for oss. Men jeg har sett at nye hus selges til samme pris som eldre og det er jo ekstra fint med alt nytt. Har dere tomt? Eller er det iberegnet utgiftene?

Var i den situasjonen for et år siden, at vi ønsket oss en bolig som var i det dyreste laget for oss. Vi hadde fått lån under tvil. Jeg er glad vi valgte noe rimeligere.

Så om banken gir tilatelse, så må dere jo også selv vurdere hva dere tenker om det. Har dere is i magen, eller ville dere ikke fått sove om natta. Hva er planen hvis dere får problemer med leieboere? Skal ikke være for negativ, men det er ofte greit å ta sånt på forhånd, så det ikke går utover forholdet hvis det skulle gå galt økonomisk.

Skrevet

Jeg ville nok også foretrukket nytt hus, for som du sier så koster det omtrent det samme. Nå vet ikke jeg hva det koster å få bygget nytt hus siden det er helt uaktuelt for oss. Men jeg har sett at nye hus selges til samme pris som eldre og det er jo ekstra fint med alt nytt. Har dere tomt? Eller er det iberegnet utgiftene?

Var i den situasjonen for et år siden, at vi ønsket oss en bolig som var i det dyreste laget for oss. Vi hadde fått lån under tvil. Jeg er glad vi valgte noe rimeligere.

Så om banken gir tilatelse, så må dere jo også selv vurdere hva dere tenker om det. Har dere is i magen, eller ville dere ikke fått sove om natta. Hva er planen hvis dere får problemer med leieboere? Skal ikke være for negativ, men det er ofte greit å ta sånt på forhånd, så det ikke går utover forholdet hvis det skulle gå galt økonomisk.

Har nok en del is i magen ja. Prøver å være fornøyd med det vi har. Men ser at det gjenstår ytterligere oppussing, med muligens lån, for å bli relativt fornøyd. Er ikke ferdig med å pusse opp en plass,før noe annet skriker etter oppussing. Og jeg er ikke så kravstor heller tror jeg.

Det med leieboere, er vel det viktigste å sjekke opp grundig på forhånd med referanser, samt få en leiekontrakt hvor man kan kaste ut relativt rakst ved manglende betaling etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...