Gjest Aimabel Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Har nok en del is i magen ja. Prøver å være fornøyd med det vi har. Men ser at det gjenstår ytterligere oppussing, med muligens lån, for å bli relativt fornøyd. Er ikke ferdig med å pusse opp en plass,før noe annet skriker etter oppussing. Og jeg er ikke så kravstor heller tror jeg. Det med leieboere, er vel det viktigste å sjekke opp grundig på forhånd med referanser, samt få en leiekontrakt hvor man kan kaste ut relativt rakst ved manglende betaling etc. ja, men da står det på hva banken sier da. Det blir spennende, lykke til! 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Har nok en del is i magen ja. Prøver å være fornøyd med det vi har. Men ser at det gjenstår ytterligere oppussing, med muligens lån, for å bli relativt fornøyd. Er ikke ferdig med å pusse opp en plass,før noe annet skriker etter oppussing. Og jeg er ikke så kravstor heller tror jeg. Det med leieboere, er vel det viktigste å sjekke opp grundig på forhånd med referanser, samt få en leiekontrakt hvor man kan kaste ut relativt rakst ved manglende betaling etc. Og ikke minst pugge husleieloven forlengs og baklengs. Det er ikke bare-bare å sette opp en egen kontrakt. Den må være i tråd med loven. Loven gir ufravikelige rettgheter til leietaker, og den nye husleieloven som kom for få år siden har styrket leietakeres rettigheter. Loven finner du på lovdata.no Men selvsagt må man ha en god leiekontrakt. På dinside.no finner du en standard-kontrakt som kan lastes ned. 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 jeg tenkte på dere som jobber utenfor byen. Hvordan kommer dere dere til og fra jobb? Man skal ganske langt ut på landet før det blir billigere. Og da blir det laang vei til jobb. Er en halvtimes reisetid hver vei fryktelig langt? Det kan man jo fint komme opp i med kollektivtransport innen Oslo også. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Er en halvtimes reisetid hver vei fryktelig langt? Det kan man jo fint komme opp i med kollektivtransport innen Oslo også. hvor er det en halvtimes reisevei? Du skal ganske langt utover for at det skal være noe å hente. Og selv om selve turen tar en halvtime, så er det ikke sikkert du bor ved stasjonen, og jobber ved den andre stasjonen. Dessuten går togene veldig skjelden. Annenhver time i helger, og hver time på hverdager. Har bodd utpå landet før og synes det var tungvint. Men man kan nok ikke få i pose og sekk. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Er en halvtimes reisetid hver vei fryktelig langt? Det kan man jo fint komme opp i med kollektivtransport innen Oslo også. f.eks i Ski. Det tar en halvtime, men det er ikke noe billig sted å bo. Nære Oslo! 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 hvor er det en halvtimes reisevei? Du skal ganske langt utover for at det skal være noe å hente. Og selv om selve turen tar en halvtime, så er det ikke sikkert du bor ved stasjonen, og jobber ved den andre stasjonen. Dessuten går togene veldig skjelden. Annenhver time i helger, og hver time på hverdager. Har bodd utpå landet før og synes det var tungvint. Men man kan nok ikke få i pose og sekk. Tror du svartmaler det hele en smule nå. Bor du nær stasjonen i Lier, så har du en halvtimes reisevei. Eller 33 min. fra Drammen. Gulskogen, Brakerøya og Lier stasjoner har gratis parkering for de som reiser med toget. I rushtiden går det 4 tog i timen. senere på dagen 2 ganger i timen. I helgen 2 ganger i timen. Det finnes også ekspressbusser mange steder. Det er ikke slik at det er enkelt å bo hvor langt unna Oslo som helst og fortsatt jobbe der, men visse steder utenfor den innerste gryta er det faktisk mulig å bo, og komme seg til og fra jobb på overkommelig reisetid, OG få en langt rimeligere bolig enn i Oslo eller nabokommunene. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Tror du svartmaler det hele en smule nå. Bor du nær stasjonen i Lier, så har du en halvtimes reisevei. Eller 33 min. fra Drammen. Gulskogen, Brakerøya og Lier stasjoner har gratis parkering for de som reiser med toget. I rushtiden går det 4 tog i timen. senere på dagen 2 ganger i timen. I helgen 2 ganger i timen. Det finnes også ekspressbusser mange steder. Det er ikke slik at det er enkelt å bo hvor langt unna Oslo som helst og fortsatt jobbe der, men visse steder utenfor den innerste gryta er det faktisk mulig å bo, og komme seg til og fra jobb på overkommelig reisetid, OG få en langt rimeligere bolig enn i Oslo eller nabokommunene. ok. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Vi hadde nok og sittet med et par hundre til overs men ikke mer enn det. Dessuten går det vel hundretusen kanskje bare på å kjøpe og selge. Men hvor mye må dere ut for med det dere skal bygge nå da? Og hvordan har dere fått lån til det? Vi har satt taket på 2,2 mill, har 700 000 i egenkaptial (dvs., vi har mer, men sparer 150 000,- til budsjettsprekken), resten låner vi. Med lån på 1,5 mill klarer vi oss veldig godt, selv om renta skulle stige til 10 % også. Vi skal bygge på relativt rimelig tomt, og vi er enkle mennesker med ganske enkle krav... :-) 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Og ikke minst pugge husleieloven forlengs og baklengs. Det er ikke bare-bare å sette opp en egen kontrakt. Den må være i tråd med loven. Loven gir ufravikelige rettgheter til leietaker, og den nye husleieloven som kom for få år siden har styrket leietakeres rettigheter. Loven finner du på lovdata.no Men selvsagt må man ha en god leiekontrakt. På dinside.no finner du en standard-kontrakt som kan lastes ned. Må bare skrive under på dette som Gemini skriver om husleieloven. Les, les og les! Som huseier blir du ikke kvitt folk om de ikke betaler for seg, så enkelt er det ikke. Og jævler finnes overalt, det står dessverre ikke stemplet i panna deres. Når dere evt. skal leie ut, vær superkyniske! Ikke fall for "triste" historier, ikke begynn å synes synd på folk, ikke ta noen som "har gode sjanser for fast jobb til høsten". Det er ikke smart! Vi har ikke hatt trøbbel èn eneste gang på 8 år, men fy søren så kyniske vi har vært! Lykke til! 0 Siter
Gjest drømmer om nytt hus Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Må bare skrive under på dette som Gemini skriver om husleieloven. Les, les og les! Som huseier blir du ikke kvitt folk om de ikke betaler for seg, så enkelt er det ikke. Og jævler finnes overalt, det står dessverre ikke stemplet i panna deres. Når dere evt. skal leie ut, vær superkyniske! Ikke fall for "triste" historier, ikke begynn å synes synd på folk, ikke ta noen som "har gode sjanser for fast jobb til høsten". Det er ikke smart! Vi har ikke hatt trøbbel èn eneste gang på 8 år, men fy søren så kyniske vi har vært! Lykke til! Jepp, har vært borti noen dårlige erfaringer fra venner. Så jeg vet hvor jævlig folk man til og med kjenner kan være. Så derfor om vi en dag kommer dit: - profesjonell utarbeidet kontrakt - avtalegiro bør forpliktes(men er jo selvfølgelig ingen garanti) - sjekke referanser opp og ned i mente forrige utleier, samt arbeidsgiver. - fast jobb Men selvfølgelig i dårlige tider, kan man kanskje ikke være så kravstor?? 0 Siter
mumitrollet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Bygge en enebolig til under 3 mill skulle vel gå fint, men spørsmålet er vel hva tomta det skal stå på koster! Her jeg bor koster OK tomter fort et par mill. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Enebolig til 900 000! 1,5 var heller ikke værst! Vi betalte 1,3 for 50 kvadrat. Men vi bor i Oslo. Kunne gjerne tenkt oss å flytte lengre unna og få bedre plass, men så er det jobb da. Hvordan gjør dere det dere som bor langt unna? Det skjønner jeg ikke.. Jeg betalte 1,4 for 65 m2 (slitent!). Etter oppussing/utbygging er prisantydning nesten 2 mill. Og det er på 1,5 år... 0 Siter
mumitrollet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Tror du svartmaler det hele en smule nå. Bor du nær stasjonen i Lier, så har du en halvtimes reisevei. Eller 33 min. fra Drammen. Gulskogen, Brakerøya og Lier stasjoner har gratis parkering for de som reiser med toget. I rushtiden går det 4 tog i timen. senere på dagen 2 ganger i timen. I helgen 2 ganger i timen. Det finnes også ekspressbusser mange steder. Det er ikke slik at det er enkelt å bo hvor langt unna Oslo som helst og fortsatt jobbe der, men visse steder utenfor den innerste gryta er det faktisk mulig å bo, og komme seg til og fra jobb på overkommelig reisetid, OG få en langt rimeligere bolig enn i Oslo eller nabokommunene. Hvis man jobber nært endestasjonen, da, og ikke må ha videre frakt inne i byen... 0 Siter
Gemini Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hvis man jobber nært endestasjonen, da, og ikke må ha videre frakt inne i byen... Derav et av mine andre svar i denne tråden: -------------------------------------------------------------------------------- Innlegget skrevet av Gemini i Åpent forum 20/5-2006 klokken 18:55 -------------------------------------------------------------------------------- Re: Få råd til enebolig Hvis du sjekker ut hus i Lier, Røyken, Drammen osv, så er det fullt mulig å jobbe i Oslo, særlig om du bor der kollektivtilbudet er godt. Og ikke jobber altfor usentralt i Oslo-området. Om du må bytte transportmiddel flere ganger øker det jo raskt reisetiden. Men om du jobber på Lysaker/Skøyen/Sentrum eller andre sentrale steder hvor tog (eller buss) stopper, så kan du få en ålreit reiseavstand. Lier - Nationaltheateret 30 min., eller Drammen 3 min. ekstra. - Gemini :-) 0 Siter
mumitrollet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Derav et av mine andre svar i denne tråden: -------------------------------------------------------------------------------- Innlegget skrevet av Gemini i Åpent forum 20/5-2006 klokken 18:55 -------------------------------------------------------------------------------- Re: Få råd til enebolig Hvis du sjekker ut hus i Lier, Røyken, Drammen osv, så er det fullt mulig å jobbe i Oslo, særlig om du bor der kollektivtilbudet er godt. Og ikke jobber altfor usentralt i Oslo-området. Om du må bytte transportmiddel flere ganger øker det jo raskt reisetiden. Men om du jobber på Lysaker/Skøyen/Sentrum eller andre sentrale steder hvor tog (eller buss) stopper, så kan du få en ålreit reiseavstand. Lier - Nationaltheateret 30 min., eller Drammen 3 min. ekstra. - Gemini :-) OK. Gadd ikke lese alle innoleggene i tråden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.