Gå til innhold

Trekk av ferie som sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt en stund nå og regner med å være sykemeldt ut sommeren. Nå som juni snart er her, dukker det opp et spørsmål om trekk av ferie. Jeg skal ikke ha noen ferie i sommer, siden jeg er sykemeldt og går i daglig behandling for psykiske problemer. Har arbeidsgiver da rett til å trekke meg for ferie ved neste lønning? Jeg har forsøkt å få klarhet i det ved å snakke med arbeidsgiver, men får ikke noe svar. Ønsket mitt er å ikke få noe trekk i ferie i juni, og få både normal lønn og feriepenger i juni. Eventuelt ønsker jeg å ta ut ferien i november i år og heller få trekket da. Kan arbeidsgiver nekte meg det? Jeg må også tillegge at jeg er gravid og går ut i fødselspermisjon i august. Er det slik at jeg MÅ ta ut ferie i det hele tatt i år? Min økonomiske situasjon tilsier nemlig at jeg helst ikke vil ha ferie i det hele tatt i år. Har tjent opp feriepenger fra 1. juli i fjor.

Takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest fregnefjes
Skrevet

Siden du har vært sykemeldt lenge er det trygdekontoret som betaler deg nå.Arbeidsgiver betaler bare de 16 første dagene.Når du blir sykemeldt på de tidspunktet du egentlig skal ha ferie får du vanlig utbetaling og ferien får du tilgode.Veit ikke om du må bruke den i år eller ikke.Jeg får ta med meg ferien inn i neste året men tror ikke at alle arbeidsplasser godtar det.

Skrevet

Siden du har vært sykemeldt lenge er det trygdekontoret som betaler deg nå.Arbeidsgiver betaler bare de 16 første dagene.Når du blir sykemeldt på de tidspunktet du egentlig skal ha ferie får du vanlig utbetaling og ferien får du tilgode.Veit ikke om du må bruke den i år eller ikke.Jeg får ta med meg ferien inn i neste året men tror ikke at alle arbeidsplasser godtar det.

Jeg får fastlønn fra arbeidsgiver, og så får han refusjon fra trygdekontoret. Så det er arbeidsgiver jeg forholder meg til. Hadde vært glimrende om jeg kunne fått overført all ferie til neste år :-)

Skrevet

Jeg får fastlønn fra arbeidsgiver, og så får han refusjon fra trygdekontoret. Så det er arbeidsgiver jeg forholder meg til. Hadde vært glimrende om jeg kunne fått overført all ferie til neste år :-)

Jeg fikk overført alt, men jeg tror det er opp til arbeidsgiver.

Men du som føder i august, du kan jo ta pause i permisjonen din og ta ut ferien i løpet av høsten.

Skrevet

Jeg fikk overført alt, men jeg tror det er opp til arbeidsgiver.

Men du som føder i august, du kan jo ta pause i permisjonen din og ta ut ferien i løpet av høsten.

Se denne linken:

http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/ferie.html#2

Sykdom i ferien

Arbeidstaker som har vært arbeidsufør i minst 6 virkedager (1 uke) i ferien, kan kreve ny ferie i like mange dager som arbeidsuførheten varte. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes så raskt som mulig (“uten ugrunnet opphold”) etter at arbeidet er gjenopptatt.

Retten til ny ferie forutsetter at man var 100% arbeidsufør i perioden. For eksempel 50% sykemelding gir ikke rett til nye feriedager.

Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve at ferien utsettes til senere i året. Kravet om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Ferie under fødsels- og omsorgspermisjon

Arbeidstakeren kan avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes fødselspenger eller adopsjonspenger. Permisjonen vil da bli avbrutt under ferien, og begynner å løpe igjen etter at ferien er over.

Arbeidsgiver kan imidlertid ikke kreve at man skal avvikle ferie under permisjonen, og arbeidstakeren kan kreve at allerede fastsatt ferie blir utsatt til permisjonen er over. Dette gjelder for permisjon som det ytes fødselspenger eller adopsjonspenger for etter folketrygden.

Når skal feriepengene utbetales?

Feriepengene utbetales normalt siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstakeren kan kreve å få utbetalt feriepengene senest 1 uke før ferien tar til. Dersom ferien deles, skal feriepengene deles tilsvarende. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale.

Feriepenger skal ikke utbetales som en del av den vanlige lønnen hver måned.

Utbetaling av feriepenger ved sykdom og permisjon

Arbeidsgiveren betaler feriepenger av sykepenger som er utbetalt i arbeidsgiverperioden (opptil 16 kalenderdager av en sykeperiode). Tilsvarende gjelder for omsorgspenger for inntil 10 dager som er betalt av arbeidsgiver ved barns eller barnepassers sykdom.

Folketrygden utbetaler feriepenger av sykepenger utbetalt av folketrygden, for inntil 48 dager hvert opptjeningsår. Folketrygden utbetaler også - for en begrenset periode - feriepenger for penger opptjent under fødselspermisjon og omsorgspermisjon ved adopsjon. Feriepengene fra folketrygden utbetales i siste halvdel av mai i det påfølgende året.

Etter endring i folketrygdloven fra 1. januar 2003, utbetaler ikke folketrygden feriepenger i tillegg til dagpenger. Dette gjelder både arbeidsledige og permitterte.

Når ferien ikke avvikles

Ferie som ikke er avviklet og ikke er overført til neste ferieår, bortfaller. Feriepenger for ikke avviklet ferie skal utbetales første lønningsdag etter ferieårets utløp (januar).

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Feriepenger skal utbetales for de dager hvor du rent faktisk tar ferie. Det er mange arbeidsgivere som har innarbeidet en ordning slik som du forteller, hvor junilønnen = feriepenger.

Du kan ikke få både lønn og feriepenger, fordi feriepenger skal erstatte lønnen de dagene du ikke jobber.

I utgangspunktet velger du selv når du tar ut ferien din, og hvis du velger november, vil du få feriepenger da, og miste fødselspenger for samme måned.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Feriepenger skal utbetales for de dager hvor du rent faktisk tar ferie. Det er mange arbeidsgivere som har innarbeidet en ordning slik som du forteller, hvor junilønnen = feriepenger.

Du kan ikke få både lønn og feriepenger, fordi feriepenger skal erstatte lønnen de dagene du ikke jobber.

I utgangspunktet velger du selv når du tar ut ferien din, og hvis du velger november, vil du få feriepenger da, og miste fødselspenger for samme måned.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

For et dårlig svar! For det første har hun rett på utsatt ferie. Hun kan også avtale med arbeidsgiver at hun får utbetalt både lønn og feriepenger i juni.

Eller hun kan avtale å ha ferie senere. Da MISTER hun ikke fødselspengene men permisjonen blir utsatt med det antall dager hun har ferie.

Uansett har hun krav på å få utbetalt feriepengene om hun så ikke velger å ha ferie. Men arbeidsgiver kan vente med å betale ut disse til januar neste år hvis han vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...