Gå til innhold

Når skjer hva i syklusen?

Anbefalte innlegg

Gjest Mista hodet!

Regner med mange av dere her inne har god greie på sykluser og hva som er normalt. Jeg har prøvd å søke rundt etter det jeg lurer på, men finner ulike svar og blir bare mer og mer forvirret egentlig, kanskje mest fordi min egen syklus er helt på jordet om dagen...

Det jeg lurer på er:

1. Hvor mange dager er det ca til eggløsning?

2. Hvor mange dager er man fruktbar, og hvilke dager i syklusen er dette?

3. Jeg har noen små-/mellomblødninger som jeg ikke helt vet hva er, men har skjønt at det kan være at jeg blør litt under eggløsning. I såfall når (altså hvilke dager i syklusen) er det jeg har denne eggløsningsblødningen? På dagen jeg har eggløsning, eller også de dagene før selve eggløsningen når man også er fruktbar?

4. Hvor mange dager fra eggløsning og til man skal ha forventet mens igjen? Ca..?

Jeg hadde ubskyttet sex en gang, men er usikker på hvor jeg er i syklusen og prøver å finne ut om jeg kan ha blitt gravid. Jeg tok en test i dag (siden den ene brystvorta var pittelittegranne øm :-), men den var negativ. Nå er det bare fem dager siden jeg hadde ubeskyttet sex, så det var nok uansett for tidlig med test men jeg klarte ikke la være!

Jeg er så spent, for egentlig så ønsker jeg at jeg er gravid, selv om det egentlig passer ganske dårlig i forhold til oppussing og reise og slikt..

Jeg kjenner etter og kjenner etter på kroppen hele tiden om det kan være noen tegn, og selvfølgelig kjenner jeg både det ene og det andre da...

Til alle dere som har prøvd og prøvd og prøvd, håper virkelig dere lykkes snart!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231432-n%C3%A5r-skjer-hva-i-syklusen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svenska flickan!

hvis du har regelmessig mens er det vel ca 28 dager mellom hver gang. eggløsning er på dag 14 etter 1 mensdag. du er som mest fruktbar 5 dager før eggløsning og en dag etter, 6 dager altså. og siden man har eggløsning på dag 14 etter 1 mensdag er det jo lett å regne ut når neste mens kommer hvis det er 28 dager mellom hver gang. men dette er jo ikke samme for alle men det er det jeg har fått høre og det virker som at det stemmer for meg. jeg teller dager og vet alltid når jeg skal ha mensen og det pleier å stemme. men det hjelper ikke å ha denne kunskapen for gravid blir jeg jo faen ikke for det, hehe! har bare prøvd siden jul da så det kan jo hende at det kommer etterhvert!

lykke til meg telling av dager!

Hei! Det varierer nok frå dame til dame det du spør om! Kor lang er syklusen din? Det er viktig å vite. Eg kan ta meg som eit eksempel. Min syklus er som regel på 29 dagar. Men eg har oppdaga at eggløysing kan komme på forskjellige dagar i syklusen. Det kan sjå slik ut: Frå første mensdag har eg ein gong hatt eggløysing på dag 17, ein gong dag 13 og ein gong dag 18 (det var sist gong og då vart mensen forskøve to dagar også-sikkert pga stress). Så dette viser at det ikkje nødvendigvis er så enkelt som det nok står skildra i bøker (og andre plassar). Eg bruker eggløysingstestar for å vere sikker på at vi treff rett.

Eg bruker å bestille frå nettet: http://www.billige-tester.no

Sidan sædcellene _kan_ overleve i 5 dagar så er ein i praksis fruktbar 5 dagar før eggløysing. Men det spørs kor reelt det er! Det er vel størst sjanse dei to dagane før eggløysing og den dagen du har eggløysing. Egget overlever i eit døgn etter eggløysing,så du er altså i prinsippet også fruktbar dagen etter el. (Men då må sædcellene svømme fort hehe ;) ).

Veit ikkje om du vart så mykje klokare av dette, men eg synes det var viktig å få fram at det ikkje nødvendigvis er 28 dagar ein syklus "skal vere", eller at eggløysinga kjem på dag 14!

Gjest Mista hodet!

hvis du har regelmessig mens er det vel ca 28 dager mellom hver gang. eggløsning er på dag 14 etter 1 mensdag. du er som mest fruktbar 5 dager før eggløsning og en dag etter, 6 dager altså. og siden man har eggløsning på dag 14 etter 1 mensdag er det jo lett å regne ut når neste mens kommer hvis det er 28 dager mellom hver gang. men dette er jo ikke samme for alle men det er det jeg har fått høre og det virker som at det stemmer for meg. jeg teller dager og vet alltid når jeg skal ha mensen og det pleier å stemme. men det hjelper ikke å ha denne kunskapen for gravid blir jeg jo faen ikke for det, hehe! har bare prøvd siden jul da så det kan jo hende at det kommer etterhvert!

lykke til meg telling av dager!

Tja... Det hjelper meg ikke så mye, jeg finner ikke ut av det... Siden jeg begynte å skrive opp i begynnelsen av april så hadde jeg blødning fra 3. til 9. april, fra 22. april til 4. mai og fra 12. mai til 18. mai. Med blødning så mener jeg mer eller mindre. Noen ganger som mensen noen ganger mer som slimete utflod med litt blod i og noen ganger som levret blod nærmest. Jeg aner ikke hva som er mensen og hva som er eventuelt eggløsning, men den siste blødningen var hvertfall ikke like mye/stor som vanligvis når jeg har mensen, derfor jeg frykter/håper det var eggløsning. Hadde ubeskyttet samleie i den siste perioden hvor jeg hadde veldig svak blødning (mer som slim med litt blod i).

Vet ikke helt hvorfor jeg skrev alt dette, du kan nok ikke fortelle meg hva som er hva du heller... :-S

Det er nærmere et år siden jeg slutta på p-piller, så det er litt rart at det har blitt så uregelmessig nå med mellomblødninger. Før jeg begynte med p-piller for mange år siden, hadde jeg mer regelmessig syklus med 28/29 dager mellom hver syklusstart.

Når er det vits for meg å teste tror du...? Om halvannen uke kanskje? To uker etter?

Gjest Mista hodet!

Hei! Det varierer nok frå dame til dame det du spør om! Kor lang er syklusen din? Det er viktig å vite. Eg kan ta meg som eit eksempel. Min syklus er som regel på 29 dagar. Men eg har oppdaga at eggløysing kan komme på forskjellige dagar i syklusen. Det kan sjå slik ut: Frå første mensdag har eg ein gong hatt eggløysing på dag 17, ein gong dag 13 og ein gong dag 18 (det var sist gong og då vart mensen forskøve to dagar også-sikkert pga stress). Så dette viser at det ikkje nødvendigvis er så enkelt som det nok står skildra i bøker (og andre plassar). Eg bruker eggløysingstestar for å vere sikker på at vi treff rett.

Eg bruker å bestille frå nettet: http://www.billige-tester.no

Sidan sædcellene _kan_ overleve i 5 dagar så er ein i praksis fruktbar 5 dagar før eggløysing. Men det spørs kor reelt det er! Det er vel størst sjanse dei to dagane før eggløysing og den dagen du har eggløysing. Egget overlever i eit døgn etter eggløysing,så du er altså i prinsippet også fruktbar dagen etter el. (Men då må sædcellene svømme fort hehe ;) ).

Veit ikkje om du vart så mykje klokare av dette, men eg synes det var viktig å få fram at det ikkje nødvendigvis er 28 dagar ein syklus "skal vere", eller at eggløysinga kjem på dag 14!

Tusen takk for svaret ditt! Joda, litt klokere blir jeg, men ikke så klok som jeg ønsker...! Jeg vil helst vite akkurat NÅ om det skjer et eller annet i livmora mi eller hva. Akkurat nå mens jeg skriver dette, så "klør" det litt i livmora. Men siden jeg aldri før har kjent så mye etter på kroppen min som jeg gjør i disse dager, så aner jeg ikke om det er normalt. Kanskje er det mensen som sakte men sikkert varsler sin ankomst!

Det rareste er at jeg har en "følelse" i underlivet som jeg ikke vanligvis har. Vet ikke om det er alt snakket om graviditet som gjør det, men jeg føler meg mer svulmende på en måte. Kjønnslepper og området der nede altså... Men kanskje det også er noe jeg vansligvis bare ikke legger merke til eller tenker over..

Det er rart med det, når jeg klarer å la være å tenke så mye på dette, så blir jeg VELDIG overbevist om at jeg ikke er gravid.., men så med en gang jeg begynner å tenke litt, telle på dager osv så blir jeg nesten sikker på at jeg ER det- og da blir jeg så redd for å bli skuffa at jeg nesten ikke tør å ta en test en gang...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...