Gjest Stille Skrevet 26. mars 2001 Skrevet 26. mars 2001 Hei! Lurer på en ting.... i 1.kl. på videregående fikk jeg et kraftig psykisk sammenbrudd, og var mye borte fra skolen på grunn av det. Derfor var det en del fag jeg ikke fikk karakter i, fordi karaktergrunnlaget var minimalt. Nå lurer jeg på om jeg likevel kan få noe av det fraværet som godkjent sykefravær?? Og likevel få full studiekompetanse når jeg slutter til våren? Har hørt at "psykisk fravær" skal stilles på lik linje med fysisk, bare det er bekreftet av lege. Er dette riktig?? Vær så snill å svar meg på dette!! 0 Siter
søkende Skrevet 26. mars 2001 Skrevet 26. mars 2001 Hei. Ville bare slenge inn noen medfølende ord. Hvis ikke psykisk lidelse snart blir ansett som gyldig fravær, må noen snart gå rettens vei. Støtter deg fullstendig. Håper noen kan gi deg et råd om hvordan man takler dette! Klem 0 Siter
Gjest Titti Skrevet 27. mars 2001 Skrevet 27. mars 2001 Forhør deg med sosiallæreren din el. l..... Kan ikke skjønne annet enn at Psykisk og fysisk grunnet fravær stiller på lik linje..... -Hadde blitt virkelig forundra meg om det ikke var likestilt!!! 0 Siter
Gjest Titti Skrevet 27. mars 2001 Skrevet 27. mars 2001 Forhør deg med sosiallæreren din el. l..... Kan ikke skjønne annet enn at Psykisk og fysisk grunnet fravær stiller på lik linje..... -Hadde blitt virkelig forundra meg om det ikke var likestilt!!! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mars 2001 Skrevet 27. mars 2001 Du må gjøre slik og i denne rekkefølge: 1. Snakk med skolen om en tilbakedatert sykemelding vil kunne gi deg vitnemål. Hvis ja, 2. Snakk med den legen som behandlet deg den gang om denne kan gi deg en attest for sykdom som årsak til fravær. 0 Siter
Gjest lærer Skrevet 28. mars 2001 Skrevet 28. mars 2001 Hei. Ville bare slenge inn noen medfølende ord. Hvis ikke psykisk lidelse snart blir ansett som gyldig fravær, må noen snart gå rettens vei. Støtter deg fullstendig. Håper noen kan gi deg et råd om hvordan man takler dette! Klem Hei! Jeg lurer på om du blander kortene her? Det burde ikke være et problem å få fraværet godkjent som "gyldig", men det kan ikke dermed gi deg automatisk rett på et godkjent vitnemål. For at faglærerene skal kunne gi deg karakter i de enkelte fag, må det foreligge et grunnlag for karakteren. Dvs. at læreren må ha noe å sette karakter på (deltagelse i timene, prøver, prosjekter osv.) Dersom du hadde vært utsatt for en bilulykke, og vært borte fra skolen i mange måneder, hadde det vært naturlig at du ikke klarte å fullføre alle fagene det skoleåret. På samme måte blir det når du får høyt fravær av andre årsaker. Dersom vitnemålet skal ha noen verdi, må skolen ha noen kriterier å vurdere etter. Det virker kanskje urettferdig, men karakter i et fag angir at du har fulgt størsteparten av undervisningen, samt kunnskaps/ferdighets nivået i faget. 0 Siter
Gjest Stille Skrevet 2. april 2001 Skrevet 2. april 2001 Hei! Jeg lurer på om du blander kortene her? Det burde ikke være et problem å få fraværet godkjent som "gyldig", men det kan ikke dermed gi deg automatisk rett på et godkjent vitnemål. For at faglærerene skal kunne gi deg karakter i de enkelte fag, må det foreligge et grunnlag for karakteren. Dvs. at læreren må ha noe å sette karakter på (deltagelse i timene, prøver, prosjekter osv.) Dersom du hadde vært utsatt for en bilulykke, og vært borte fra skolen i mange måneder, hadde det vært naturlig at du ikke klarte å fullføre alle fagene det skoleåret. På samme måte blir det når du får høyt fravær av andre årsaker. Dersom vitnemålet skal ha noen verdi, må skolen ha noen kriterier å vurdere etter. Det virker kanskje urettferdig, men karakter i et fag angir at du har fulgt størsteparten av undervisningen, samt kunnskaps/ferdighets nivået i faget. Søsteren min har migrene, og derfor er hun ikke så veldig mye på skolen, hun har i gjennomsnitt et fravær på ca 6 dager i MÅNEDEN!! Likevel har hun bedre karakterer enn meg, jeg som nå er på skolen hver eneste dag. Så jeg ser ingen problemer med at jeg skulle få godkjent mitt fravær, og få karakter. Bare et lite hint om hvor urettferdig det da kan være.... 0 Siter
Gjest Stille Skrevet 2. april 2001 Skrevet 2. april 2001 Hei! Jeg lurer på om du blander kortene her? Det burde ikke være et problem å få fraværet godkjent som "gyldig", men det kan ikke dermed gi deg automatisk rett på et godkjent vitnemål. For at faglærerene skal kunne gi deg karakter i de enkelte fag, må det foreligge et grunnlag for karakteren. Dvs. at læreren må ha noe å sette karakter på (deltagelse i timene, prøver, prosjekter osv.) Dersom du hadde vært utsatt for en bilulykke, og vært borte fra skolen i mange måneder, hadde det vært naturlig at du ikke klarte å fullføre alle fagene det skoleåret. På samme måte blir det når du får høyt fravær av andre årsaker. Dersom vitnemålet skal ha noen verdi, må skolen ha noen kriterier å vurdere etter. Det virker kanskje urettferdig, men karakter i et fag angir at du har fulgt størsteparten av undervisningen, samt kunnskaps/ferdighets nivået i faget. Søsteren min har migrene, og derfor er hun ikke så veldig mye på skolen, hun har i gjennomsnitt et fravær på ca 6 dager i MÅNEDEN!! Likevel har hun bedre karakterer enn meg, jeg som nå er på skolen hver eneste dag. Så jeg ser ingen problemer med at jeg skulle få godkjent mitt fravær, og få karakter. Bare et lite hint om hvor urettferdig det da kan være.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.