Spindy Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Var syk det semesteret jeg hadde ex-phil, fikk derfor ikke tatt eksamen (semesteroppgave). Tenkte at jeg skulle være litt lur å skrive, hvertfall starte på, oppgaven nå i sommerferien, Må ærlig inrømme at dette er noe jeg ikke interesserer meg aå veldig mye for, men har lest mesteparten av pensumet. Noen som har forslag til tema evt. problemstilling? Trenger virkelig et dytt for å komme igang. 0 Siter
Lucretia Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Hvilken skole går du på? Jeg skrev semesteroppgave i exphil i år (eksamen imorgen). Vi fikk utdelt lapper med mange oppgaver å velge mellom, men de ville helst at bare én (max 2) person skulle skrive hver oppgave, så det ble førstemann til mølla... Selv skrev jeg om Kants erkjennelsesteori og sammenlignet med Hume og Decartes. Jeg går på UiO, og hvis det er samme opplegget dere har, så kan du ikke velge helt fritt hva du skal skrive om... Kan tenkes at det er forskjellig fra gruppe til gruppe også, for en jeg snakket med på en annen gruppe hadde andre oppgaver, men om det var samme opplegg vet jeg ikke 0 Siter
Spindy Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Skrevet 22. mai 2006 Hvilken skole går du på? Jeg skrev semesteroppgave i exphil i år (eksamen imorgen). Vi fikk utdelt lapper med mange oppgaver å velge mellom, men de ville helst at bare én (max 2) person skulle skrive hver oppgave, så det ble førstemann til mølla... Selv skrev jeg om Kants erkjennelsesteori og sammenlignet med Hume og Decartes. Jeg går på UiO, og hvis det er samme opplegget dere har, så kan du ikke velge helt fritt hva du skal skrive om... Kan tenkes at det er forskjellig fra gruppe til gruppe også, for en jeg snakket med på en annen gruppe hadde andre oppgaver, men om det var samme opplegg vet jeg ikke Går på HiA jeg... Får velge tema fritt (og det er kanskje det som gjør det så vanskelig?). Men jeg finner nok på noe... Blir antakelig noe ala Platon vs Aristoteles (Veldig originalt ja!). Lykke til på eksamen da:-) 0 Siter
Lucretia Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Går på HiA jeg... Får velge tema fritt (og det er kanskje det som gjør det så vanskelig?). Men jeg finner nok på noe... Blir antakelig noe ala Platon vs Aristoteles (Veldig originalt ja!). Lykke til på eksamen da:-) Takk Fant forresten oppgave arkene så kan skrive ned noen av oppgavetekstene så du får litt tips til hva du kan skrive om (gidder ikke skrive alle, for det er så mange ) 1. I Platons dialog Menon blir det fremsatt en rekke forslag til hva dyd er. Mange av disse - kanskje alle - blir utsatt for kritikk og synes å bli oppgitt. Gi en oversikt over forslagene og fremstill de argumenter som brukes for å tilbakevise dem. Prøv å stille opp standpunkter og argumenter på en selvstendig måte for å unngå å bare lage et sammendrag av teksten. 2. Kan kunnskap gjøre oss til moralsk bedre mennesker? Hva slags kunnskap kan det i så fall være tale om? Redegjør og drøft Platons syn på dette på basis av dialogen Menon. 3. Hva skiller et menneske fra den øvrige natur? Besvar spørsmålet med utgangspunkt i tekstutdragene fra Aristoteles. 4. Et viktig skille hos Aristoteles er forskjellen mellom å vite AT og å vite HVORFOR noe er tilfelle. Redegjør for hans begrep om vitenskapelig kunnskap i lys av dette skillet. 5. I Den Nikomakiske Etikken skriver Aristoteles at det høyeste gode er lykken. Redegjør for hva det ifølge ham vil si å være et lykkelig menneske. Kan man ta feil av om man er lykkelig? 6. Fremstill Hobbes' teori om "alles kamp mot alle". Gjør rede for det syn på mennesket som Hobbes legger til grunn for sin teori, og vis hvilke konsekvenser det etter hans mening må få for synet på staten. Drøft Hobbes' synspunkter i lys av andre filosofer. 7. Finn likheter mellom maskiner og mennesker. Hva skiller maskiner fra mennesker ifølge Decartes? Ta stilling til om det kan sies å være teknisk umulig å framstille en maskin som oppfyller de krav til å være menneske som Decartes stiller opp. Vil dine egne kriterier for hva som skal til for å være menneske også utelukke at maskiner noen gang kan oppfylle kriteriene? 8. Redegjør for hovedtrekkene i Humes moralfilosofi og drøft hvorvidt hans etikk kan sies å være deskriptiv eller normativ. Hvilke likheter og forskjeller finner du mellom Humes og Hobbes' syn på hva som motiverer mennesker til å handle slik de gjør? 9. Drøft hva det vil si at den gode vilje, ifølge Kant er det enste som er ubetinget moralsk godt. Hvilke forskjeller finner du mellom Hume og Kant i synet på grunnlaget for våre moralske vurderinger? 10. Kant hevder at det alltid og under alle omstendigheter er moralsk galt å lyve. Vis hvordan standpunktet følger av grunnprinsipper i hans moralfilosofi. Har Kant rett? Begrunn ditt eget standpunkt i saken. 11. Gi en fremstilling av grunntrekkene i Kants erkjennelsesteori. Sammenlign Kants syn på erkjennelsen med det synet man finner hos Hume og Decartes. Såh... håper du får noe utbytte av dette 0 Siter
Spindy Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Skrevet 22. mai 2006 Takk Fant forresten oppgave arkene så kan skrive ned noen av oppgavetekstene så du får litt tips til hva du kan skrive om (gidder ikke skrive alle, for det er så mange ) 1. I Platons dialog Menon blir det fremsatt en rekke forslag til hva dyd er. Mange av disse - kanskje alle - blir utsatt for kritikk og synes å bli oppgitt. Gi en oversikt over forslagene og fremstill de argumenter som brukes for å tilbakevise dem. Prøv å stille opp standpunkter og argumenter på en selvstendig måte for å unngå å bare lage et sammendrag av teksten. 2. Kan kunnskap gjøre oss til moralsk bedre mennesker? Hva slags kunnskap kan det i så fall være tale om? Redegjør og drøft Platons syn på dette på basis av dialogen Menon. 3. Hva skiller et menneske fra den øvrige natur? Besvar spørsmålet med utgangspunkt i tekstutdragene fra Aristoteles. 4. Et viktig skille hos Aristoteles er forskjellen mellom å vite AT og å vite HVORFOR noe er tilfelle. Redegjør for hans begrep om vitenskapelig kunnskap i lys av dette skillet. 5. I Den Nikomakiske Etikken skriver Aristoteles at det høyeste gode er lykken. Redegjør for hva det ifølge ham vil si å være et lykkelig menneske. Kan man ta feil av om man er lykkelig? 6. Fremstill Hobbes' teori om "alles kamp mot alle". Gjør rede for det syn på mennesket som Hobbes legger til grunn for sin teori, og vis hvilke konsekvenser det etter hans mening må få for synet på staten. Drøft Hobbes' synspunkter i lys av andre filosofer. 7. Finn likheter mellom maskiner og mennesker. Hva skiller maskiner fra mennesker ifølge Decartes? Ta stilling til om det kan sies å være teknisk umulig å framstille en maskin som oppfyller de krav til å være menneske som Decartes stiller opp. Vil dine egne kriterier for hva som skal til for å være menneske også utelukke at maskiner noen gang kan oppfylle kriteriene? 8. Redegjør for hovedtrekkene i Humes moralfilosofi og drøft hvorvidt hans etikk kan sies å være deskriptiv eller normativ. Hvilke likheter og forskjeller finner du mellom Humes og Hobbes' syn på hva som motiverer mennesker til å handle slik de gjør? 9. Drøft hva det vil si at den gode vilje, ifølge Kant er det enste som er ubetinget moralsk godt. Hvilke forskjeller finner du mellom Hume og Kant i synet på grunnlaget for våre moralske vurderinger? 10. Kant hevder at det alltid og under alle omstendigheter er moralsk galt å lyve. Vis hvordan standpunktet følger av grunnprinsipper i hans moralfilosofi. Har Kant rett? Begrunn ditt eget standpunkt i saken. 11. Gi en fremstilling av grunntrekkene i Kants erkjennelsesteori. Sammenlign Kants syn på erkjennelsen med det synet man finner hos Hume og Decartes. Såh... håper du får noe utbytte av dette Tusen millioner takk!!! Da er jeg nok snart i gang:-) 0 Siter
Lucretia Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Tusen millioner takk!!! Da er jeg nok snart i gang:-) Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.